Вплив фулерено вмісних олив на фізико-механічні властивості поверхні тертя спряжень деталей

  • В.В. Аулін
  • О.Д. Деркач
  • С.В. Лисенко
  • А.В. Гриньків
Ключевые слова: вузли тертя, режим роботи, змащування, фулерено вмісні добавки, зміцнення, мікротвердість

Аннотация

Показано, що підвищення інтенсивності режиму роботи вузлів машин і механізмів сприяє зменшенню їх надійності та довговічності. В роботі розглядаються вузли тертя, які є найбільш чутливими до дії великих навантажень, швидкостей та температур, зростання яких має місце при інтенсифікації роботи обладнання. Актуальність роботи полягає у  підвищенні надійності та довговічності роботи вузлів тертя машин і механізмів, які працюють за умови високих навантажень, швидкостей та температур. Ця проблема в роботі вирішується за рахунок підвищення змащувальних якостей мастильних матеріалів, які використовуються у вузлах тертя. Мета роботи полягала у встановлені впливу фулерено вмісних олив на зміну фізико-механічних властивостей робочих поверхонь деталей спряжень деталей з матеріалів типу «сталь-сталь». Фізико-механічні властивості поверхонь тертя спряжень зразків і деталей досліджували на прикладі вимірювання мікротвердості. Для досліджень були досліджені три змащувальні композиції моторної оливи: 1 – без добавок; 2 - 1,5 % фулерено вмісної добавки; 3 - 3 %  фулерено вмісної добавки.

Показано, що змащувальні композиції № 2 і № 3 чинять більші зміцнюючи дії на робочі поверхні деталей ніж ніж базовий зразок мастильної композиції № 1. Змащувальна композиція № 3 забезпечує кращі робочі властивості деталей трибоспряжень, що обумовлюють вплив на їх макро- та мікрогеометрію і, як наслідок, забезпечує збільшення ресурсу. Встановлені закономірності відносних змін значень зменшення вагового зносу можуть корелювати з ресурсом трибоспряжень деталей.

Литература

1. Frolov, K.V. Sovremennaya tribologiya. Itogi i perspektiva. K.V. Frolov. M.: Izdatel'stvo UKI, 2008 480 c.
2. Wu, Y.Y. Experimental analysis of tribological properties of lubricating oils with nanoparticle additives. Y.Y. Wu, W.C. Tsui, T.C. Liu. Wear. 2007 Vol. 262(7-8). P. 819-825. https://doi.org/10.1016/j.wear.2006.08.021.
3. Alazemi, A. A. Ultrasmooth Submicrometer Carbon Spheres as Lubricant Additives for Friction and Wear Reduction. A. A. Alazemi, V. Etacheri, A. D. Dysart, L.-E. Stacke, V. G. Pol, F. Sadeghi. ACS Appl. Mater. Interfaces. 2015. Vol. 7(9). P. 5514-5521. DOI: 10.1021/acsami.5b00099.
4. Erdemir, A. Superlubricity. A. Erdemir, J.-M. Martin. Am.: Elsevier, 2007. 499 p.
5. Aulin, V.V. Tribotekhnologiya vosstanovleniya detalej mobil'noj s.-h. i transportnoj tekhniki modifikaciej motornogo masla fullerensoderzhashchim sostavom. Aulin V.V, Derkach A.D., Burya A.I., Makarenko D.A., Mishchenko G.YA. Traktory i sel'hozmashiny. Ezhemesyachnyj nauchno-prakticheskij zhurnal. 2014. № 4. S. 26-29.
6. Ku, B.-C. Tribological effects of fullerene (C60) nanoparticles added in mineral lubricants according to its viscosity. B.-C. Ku, Y.-C. Han, J.-E. Lee, J.-K. Lee, S.-H. Park, Y.-J. Hwang. International Journal of Precision Engineering and Manufacturing. 2010. Vol. 11(4). P. 607-611.
DOI 10.1007/s12541-010-0070-8
7. Rapoport, L. Polymer Nanocomposites with Fullerene-like Solid Lubricant. L. Rapoport, O. Nepomnyashchy, A. Verdyan, R. Popovitz-Biro, Y. Volovik, B. Ittah. Advanced Engineering Materials. 2004. Vol. 6 (1-2). P. 44-48. DOI 10.1002/adem.200300512.
Опубликован
2019-01-12
Раздел
Статьи