Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МЕТОДИКА ОЦІНКИ ЯКОСТІ МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА В КОНКУРЕНТНОМУ СЕРЕДОВИЩІ

METHODS OF QUALITY ASSESSMENT OF THE MARKETING STRATEGY OF THE ENTERPRISE IN THE COMPETITIVE ENVIRONMENT

Сторінки: 37-41. Номер: №4, Том 3, 2020 (284)

Автори:

ПАЛКОВСЬКИЙ Є. С.
Тернопільський національний економічний університет

Yevhen PALKOVSKYI
Ternopil National Economic University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(3)-6
Надійшла / Paper received : 14.07.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020

Анотація мовою оригіналу

      В статті досліджено актуальні проблеми оцінки якості маркетингової стратегії підприємства в конкурентному середовищі та розроблено алгоритм оцінки якості стратегії конкуренції виходячи з величини динаміки зміни фактичного прибутку промислово підприємства.
Ключові слова: маркетингова діяльність, стратегічний маркетинг, конкурентне середовище, якість маркетингової стратегії, ділова маркетингова активність.

Розширена анотація англійською мовою

     The article examines the current problems of the essence of strategic and tactical marketing, their similarities and differences, highlights the structural elements of the management system of marketing activities of industrial enterprises in order to assess its effectiveness and efficiency.
The article investigates the current problems of assessing the quality of marketing strategy of the enterprise in a competitive environment and developed an algorithm for assessing the quality of competition strategy based on the dynamics of changes in actual profits of industrial enterprises.
Modern marketing methodology offers a wide range of approaches, methods and models that allow you to describe and evaluate the marketing activities of the enterprise, taking into account those factors that stand out as key to each method and model. In this case, some of them are able to reflect not only the parameters that fix the current state of the enterprise operating in a particular market space, but also to determine its dynamic characteristics, which is especially important in terms of developing adequate marketing decisions aimed at business development. by forming and building competitive advantages.
The analysis of modern methods of evaluating the marketing activities of an industrial enterprise showed that, according to most researchers, ideally, performance indicators should meet certain requirements. These are: minimality, usefulness for forecasting, stability, applicability to compensation. But most importantly – the system of indicators of the effectiveness of marketing activities of industrial enterprises should include factors that stand out as key to the marketing activities of the enterprise. In this case, the key performance indicators (key success factors) are selected on the principle of balance.
Key words: marketing activity, strategic marketing, competitive environment, quality of marketing strategy, business marketing activity.

References

  1. Kochkina N.Yu. Upravlinna marketyngom : navch. posib. Kiev : «NVP «Intersevis», 2019. 368 p.
  2. Lamben Zh. Zh. Menedzhment, orientirovannyj na rynok: Per. s angl. – Sankt Peterburg : Piter, 2004. 800 p.
  3. Antoniuk A.A. Vybir pidkhodiv do formuvannia pokaznykiv otsinky efektyvnosti marketynhovoi diialnosti na pidpryiemstvi. Derzhava ta rehiony. Ser.: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo. 2007. №2. P.11–14.
  4. Verba V. A, Hrebeshkov O. M. Suchasni metodychni pidkhody do otsinky efektyvnosti marketynhovoi diialnosti pidpryiemstva. URL: http://economica.org.ua/2009/efmarkdijaln/
  5. Herasymiak N. V. Teoretyko-metodychni pidkhody do otsinky efektyvnosti marketynhovykh zakhodiv promyslovoho pidpryiemstva. Ekonomichnyi chasopys-XXI. 2012. №5-6. P. 40–43.
  6. Usyk S. P. Otsinka efektyvnosti marketynhovoi diialnosti vitchyznianykh pidpryiemstv. Ekonomika ta derzhava. №5. P. 33–38.
  7. Shchur O. M., Kopets H. R. Udoskonalennia otsinky efektyvnosti marketynhovykh vytrat. Visnyk nats. un-tu «Lvivska politekhnika». Lohistyka. 2013. № 469. P. 333–337.
  8. Mykytyuk P. P., Tsetnar L. O. Tendentsii rozvytku modeliuvannia protsesu marketynhovykh komunikatsii pidpryiemstv-vyrobnykiv sportyvnykh tovariv. Ekonomichnyi prostir. № 113. P. 206-219.
  9. Mykytyuk P. P., Tsetnar L. O. Marketynhova otsinka rynku sportyvnykh tovariv u konteksti profesionalizatsii suchasnoho sportu. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. 2016. Vyp. 13. P. 334–338.

Post Author: npetliaks

Translate