КРУГОВА ЕКОНОМІКА: СТІЙКІ ІННОВАЦІЙНІ БІЗНЕС-МОДЕЛІ В ІНДУСТРІЇ МОДИ
CIRCULAR ECONOMY: INNOVATIVE AND SUSTAINABLE BUSINESS MODELS IN THE FASHION INDUSTRY
Сторінки: 25-28. Номер: №4, 2021 (296)
Автори:
ГАРАФОНОВА О. І.
ORCID ID: 0000-0002-4740-7057
e-mail: ogarafonova@ukr.net
ВЄТРОВА Д. І.
ДВНЗ «Київський національний університет Культури і мистецтв»
ММАРГАСОВА О. Д.
НУ «Чернігівська політехніка»
Olga Garafonova,
Daria Vietrova
Kyiv National University of Culture and Arts
Olha Marhasova
National University «Chernihiv Polytechnic»
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-296-4-4
Надійшла / Paper received : 23.05.2021
Надрукована / Paper Printed : 10.07.2021
Анотація мовою оригіналу
У цій статті представлено принципи кругової економіки з точки зору моди. Розглянуто ключові аспекти інтеграції сталого розвитку в фешн-індустрії. Висвітлено різні підходи нових бізнес-моделей для циркулярності економіки. Визначено основні напрямки впровадження стратегій стійкості за рахунок трансформації бізнесу, що вимагає побудови нового рівня системи та радикальних інновацій.
Ключові слова: кругова економіка, стійкі бізнес-моделі, інновації, стратегічне управління, життєвий цикл товару, управління брендом, конкурентна стратегія, повільна мода.
Розширена анотація англійською мовою
Promoting sustainable fashion within the circular economy is an important contemporary topic. Experts in design, consumption, business and industry explain how to approach circularity in fashion production and consumption in different ways. Increasingly, new and existing companies are looking for ways to thrive in a competitive environment through innovative business models, taking into account public opinion and avoiding actions that harm the planet. Trends such as the circular economy, fair trade, and sharing policies are among the many new approaches to business that address these issues, but there is still a gap between the theory that argues for levels of environmental and social sustainability and the implementation of these strategies in practice. That is why the study of the current state of the circular economy is relevant.
This article presents the principles of the circular economy in terms of fashion. The key aspects of the integration of sustainable development in the fashion industry are considered. Different approaches of new business models for the circularity of the economy are highlighted. The main directions of implementation of sustainability strategies due to business transformation are identified, which requires the construction of a new level of the system and radical innovations.
Keywords: circular economy, sustainable business models, innovations, strategic management, product life cycle, brand management, competitive strategy, slow fashion.
References
- Intergenerational sustainability is enhanced by taking the perspective of future generations. URL: https://www.nature.com/articles/s41598-021-81835-y (29.01.2021)
- Crane A., & Matten D. A European Perspective – Managing Corporate and Sustainability in the Age of Globalization. Oxford, 2004. 133 р.
- Pookulangara S., & Shepard A. Slow fashion movement: Understanding consumer perceptions. Boca Raton, Florida, 88 р.
4.Choi T., & Cheng T. Sustainable fashion supply chain management: From sourcing to retailing. Hong Kong, 2015. 129–156 р.
- Rinaldi F., & Testa S. The Responsible Fashion Company: Integrating Ethics and Aesthetics in the Value Chain. London, 2017. 14–18 р.
- Fletcher K. Sustainable Fashion and Textiles: Design Journeys. Oxfordshire, 2014. 178–197 р.
- Sustainable fashion forum. URL: https://www.thesustainablefashionforum.com/blog/the-problem-with-fast-fashion (10.02.2021)
- Square Your Circle: How to Ensure a Just Transition to Reuse Business Models in Apparel. World Resources Institute, 2020. URL: https://www.wri.org/publication/square-your-circle-reusejust-transition (22.02.2021)