Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ ГЛОБАЛЬНОГО МАРКЕТИНГУ ПОСЛУГ

STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF GLOBAL MARKETING OF SERVICES

Сторінки: 216-219. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)

Автори:
ХУРДЕЙ В. Д.
ORCID ID: 0000-0001-9210-9705
e-mail: vkhurdey@gmail.com
ДАЦЕНКО В. В.
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4670-6848
e-mail: vd20042011@gmail.com
Університет митної справи та фінансів

Viktoriia KHURDEI, Viktoriia DATSENKO
University of Customs and Finance

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-35
Надійшла / Paper received : 07.11.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021

Анотація мовою оригіналу

      Глобалізація та посилення міжнародної конкуренції вимагають нових підходів до розвитку маркетингу послуг. Зростання глобальної економіки послуг, а також зростання обсягу експорту послуг Україною на міжнародний ринок, підтверджує необхідність розробки стратегії розвитку глобального маркетингу послуг, чим визначається актуальність теми дослідження.

Проаналізовано останні публікації українських та іноземних учених (таких як С.Е. Сардак, С.В. Ковальчук, О.М. Ковінько, І.В. Лісовський, Л.О. Іванова, Б.Б. Семак, Трейтяк М.В., Т.М. Циганкова, Brinker S., Enerson M., Mason R., Corbishley K.), які у своїх працях виділяють основні фактори, які впливають на формування основних трендів та розвиток глобального маркетингу послуг. Виявлено тренди глобального маркетингу послуг, елементи стратегії розвитку глобального маркетингу послуг, їх особливості та можливі заходи адаптації стратегії розвитку глобального маркетингу послуг у компаніях.

      Ключові слова: стратегії розвитку, глобальний маркетинг послуг, тенденції глобального маркетингу послуг, цифрові маркетингові технології.

Розширена анотація англійською мовою

      Globalization and the strengthening of the international conference require new approaches to the development of marketing services. The growth of the global services economy, as well as the growth in the volume of exports of services by Ukraine to the international market, confirms the need to develop a strategy for the development of global marketing of services, which determines the relevance of the research topic.

The latest publications of Ukrainian and foreign scientists (such as S.E. Sardak, S.V. Kovalchuk, O.M. Kovinko, I.V. Lisovsky, L.O. Ivanova, B.B. Semak, Treityak M.V., T.M. Tsigankova, Brinker S., Enerson M., Mason R., Corbishley K.) are analyzed, who in their works highlight the main factors that affect the formation of the main trends and the development of global marketing of services.

It has been found that global marketing of services is a philosophy, strategy and tactics of business, which is based on a comprehensive analysis and segmentation of the international market of services, the development of an optimal marketing complex (7P) aimed at meeting consumer expectations and harmonious balancing of the company’s interests in order to promote and implement services in the international market.

The trends of global marketing of services are revealed: new technologies, digital environment, processes of deglobalization, innovations and marketing without marketing.

The elements of the strategy for the development of global marketing of services are characterized: product, price, place, new markets, content, social networks, ways of interaction, digital technologies, professionalism of employees, automation of services, marketing budget, optimization of marketing strategy management, their features and possible measures for adapting the strategy for the development of global marketing of services in companies.

      Keywords: development strategies, global marketing of services, trends in global marketing of services, digital marketing technologies.

References

  1. Trejtjak M. V. (2020) Faktory vplyvu na ghlobaljnyj marketyngh poslugh. Vcheni zapysky : zb. nauk. pr. / M-vo osvity i nauky Ukrajiny, DVNZ «Kyjiv. nac. ekon. un-t im. Vadyma Ghetjmana» ; [redkol.: O. Jacenko (gholov. red.) ta in.]. – Kyjiv : KNEU – Vyp. 21. – S. 251–261. URL: https://ir.kneu.edu.ua:443/handle/2010/35474
  2. Khurdej V.D., Niftalyjeva A. (2019) Marketyngh jak strateghichnyj instrument Mizhnarodnyj naukovyj zhurnal “Internauka”. Serija: “Ekonomichni nauky”. URL: https://www.inter-nauka.com/issues/economic2019/11/5353
  3. Buckley P., Majumdar R. The services powerhouse: Increasingly vital to world economic growth. Deloitte. 2018. URL: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/my/ Documents/risk/my-risk-sdg8-the-services-powerhouse-increasingly-vital-to-world-economic- growth.pdf.
  4. Viktoriia V. Datsenko Innovative marketing tools for business development in the early stages of the crisis. International Journal of Management (IJM) Volume 11, Issue 5, May 2020, pp. 1115-1135, URL: http://www.iaeme.com/ijm/issues.asp?JType=IJM&VType=11&IType=5 Journal Impact Factor (2020): 10.1471 (Calculated by GISI) www.jifactor.com ISSN Print: 0976-6502 and ISSN Online: 0976-6510 DOI: 10.34218/IJM.11.5.2020.102
  5. Savchuk A. (2015) Efektyvnistj marketynghovoji dijaljnosti pidpryjemstva [Elektronnyj resurs] / Anastasija Savchuk // Visnyk KNTEU. – URL: http://visnik.knute.edu.ua/files/2015/05/4.pdf.
  6. Semenova L. Ju., Dacenko V. V., Khurdej V. D. (2020) Marketyngh 4.0. Efektyvna ekonomika. 11. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8322

 

Post Author: npetliaks

Translate