Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МАРКЕТИНГОВІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА СФЕРИ ТУРИЗМУ НА РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНІ ПІД ВПЛИВОМ ГЛОБАЛЬНИХ ТЕНДЕНЦІЙ

MARKETING ASPECTS OF TOURISM ENTERPRISE DEVELOPMENT AT THE REGIONAL LEVEL UNDER THE INFLUENCE OF GLOBAL TRENDS

Сторінки: 198-203. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)

Автори:
БОЛІЛА С. Ю.
ORCID ID: 0000-0002-9689-6774
bolelayasu@gmail.com
КИРИЧЕНКО Н. В.
ORCID ID: 0000-0003-1721-258X
aurelya831@gmail.com
Херсонський державний аграрно-економічний університет

Svitlana BOLILA, Natalia KYRYCHENKO
Kherson State Agrarian and Economic University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-32
Надійшла / Paper received : 16.10.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021

Анотація мовою оригіналу

       Метою роботи було дослідити теоретичні та прикладні питання розвитку діяльності підприємства сфери туризму з урахуванням регіональної специфіки та тенденцій змін попиту на туристичні послуги під впливом глобальних викликів та загроз. Визначено ряд пріоритетних завдань для представників туристичного бізнесу під їх впливом, що пов’язані з процесами поширення автоматизації, технологізації, інформатизації, діджиталізації в ключові бізнес–процеси туристичної діяльності. Охарактеризовано стан туристичного потенціалу на рівні регіону та проаналізовано особливості здійснення туристичної діяльності на туристичному підприємстві. Окреслено нові види туристичних послуг, що можуть бути реалізовані в умовах регіону підприємством сфери туризму та досліджено ставлення споживачів до них.  Встановлено заходи щодо подолання виявлених проблем з метою розвитку нових напрямків туристичної діяльності підприємства. Представлено рекомендації для удосконалення маркетингових комунікацій підприємства сфери туризму. Виявлено необхідність використання інновінгу в сфері туризму та впровадження новітніх технологій маркетингу, а саме цифрових та брендингових, з метою утримання уваги споживачів та встановлення довгострокових конструктивних контактів між туристичним підприємством та клієнтами, що буде сприяти розвитку туристичної діяльності в регіоні з огляду на тенденції глобальних змін туристичної індустрії.

      Ключові слова: туризм, туристичне підприємство, маркетинг, споживач, інноваційні та маркетингові технології в сфері туризму

Розширена анотація англійською мовою

       The aim of the work was to investigate theoretical and applied problems of tourism business development taking into account regional specifics and trends of changes in the demand for tourist services under the influence of global influences and threats. The article notes the strategic role of the tourist industry for socio-economic development of the region. It shows the profitability of using the modern marketing approach for the tourism industry for activation of consumer’s consumption and formation of loyalty to tourist services with the aim of creating competitive advantages of tourist enterprises in the new realities. Revealed the main global trends in changes of popitu for tourist services and identified a number of priority tasks for representatives of the tourist business under their influence, The article describes the status of the tourist business under their influence, which is associated with the processes of automation, technology, informatization, digitalization in the key business processes of tourist activity. The state of tourist potential at the level of the region is characterized and peculiarities of carrying out tourist activity at the micro level – an enterprise represented at the regional tourist market and gives tourist services to its clients are analyzed. The new types of tourist services, which can be realized in the conditions of the region by the enterprise of tourism sphere are defined. The attitude of consumers to new types of tourist services thematic focus on the regional level and established measures for solving the revealed problems with the aim of developing new areas of tourist activity of the enterprise. Examined the tools of marketing communication, which is used by the company in the regional tourism market. Presented recommendations for improving marketing communications of enterprises in the tourism industry at the local level with the aim of enhancing the impact on the consumers of tourist services. The need for innovation in the field of tourism and implementation of new marketing technologies, namely digital and branding, was revealed, with the aim of keeping the attention of consumers and establishing long-lasting constructive contacts between the tourist enterprise and customers, which will contribute to the development of tourist activity in the region in view of the trends of global changes in the tourism industry.

       Keywords: tourism, tourist enterprise, marketing, consumer, innovation and marketing technologies in tourism

References

  1. Melnychenko, O. A. and Shvedun, V. O. (2017), Osoblyvosti rozvytku industriyi turyzmu v Ukrayini: monohrafiia [Features of the development of the tourism industry in Ukraine: monograph], Kharkiv: NUTSZU, Ukraine.
  2. Gorina, G.O.(2017), “The concept of formation and management of the development of the market of tourist services in terms of spatial polarization”, Investytsii: praktyka ta dosvid, no2 ,pp. 16–21.
  3. Lupak, R. L. (2016), “Assessment of formation of competitive advantages of tourist enterprises”, Bulletin of the Khmelnytsky National University, vol. 3, pp. 189-194.
  1. Booth, T.V.(2018),“Determining the directions of development of the market of tourist services in Ukraine”, Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinniaInvestytsii: praktyka ta dosvid, no4(15), pp.254-261.
  2. Danko, N.I. and Kurinna, S.S. (2018), “Modern trends of marketing in tourist enterprise”, Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina, vol. 7, pp.102-108, available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhMv_2018_7_17(accessed 02 Dec 2021).
  3. Dzhyndzhoian, V. (2021), “Modern innovative technologies in tourism and hospitality management”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 6, available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8951 (accessed 02 Dec 2021).
  4. Biletska, I. M.(2020), “Aapproval of innovation development management of tourist enterprises with modern trends of globalization and functioning of traveling”, Intelekt ХХІ, no № 2 , р.р. 135-139.
  5. Official web- site of the Kherson regional state administration. Tourist and recreational potential. available at: https://khoda.gov.ua/turistichnij-ta-rekreacijno-kurortnij-potencial / (accessed 02 Dec 2021).
  6. Mazaraki, A.A. , Melnichenko, S.V., Mikhailichenko, G.I., Tkachenko, T.I. et al (2016), Innovinh v turyzmi: monohrafiia [Innovation in tourism: a monograph], KNTEU, Kyiv, Ukraine.
  7. Bolila, S.( 2021),  Development of territories using modern management and marketing tools in the conditions of global challenges and threats. Global aspects of national economy development in the condinions of transformations.colllective monograph. LVIV-TORUN. LINA-PRES, Ukraine-Poland, available at:  http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/view/139/1636/3973-1(accessed 02 Dec 2021).
  8. Chuieva, I., Nikolayeva, L. and Kosareva, N.(2021), “Innovative technologies of tourist activity in the world market of tourist services”, Ekonomika ta suspilstvo, vol.30, available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-30-19 (accessed 02 Dec 2021).
  9. Kozhukhіvska, R. and V. Nepochatenko,V.(2020), “Digital technologies as a basis for the development of the tourism industry in Ukraine”, Ekonomika ta derzhava, no. 7, pp.93-98.

Post Author: npetliaks

Translate