Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

КОНЦЕПТ ФАКТОРІВ, ЩО ВИЗНАЧАЮТЬ ІНВЕСТИЦІЙНУ ПРИВАБЛИВІСТЬ РЕГІОНУ

THE CONCEPT OF FACTORS  DETERMINING THE INVESTMENT ATTRACTIVENESS OF THE REGION

Сторінки: 185-190. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)

Автори:
Бушинський Є. В.
Прикарпатський національний університет ім. В. Стефаника

Yevhenii Bushynskyi
Carpathian Vasily Stefanyk National University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-30
Надійшла / Paper received : 07.11.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021

Анотація мовою оригіналу

      Обґрунтовано, що на рішення інвесторів впливає цілий ряд суб’єктивних факторів, які достатньо складно виміряти, при цьому вони виражають індивідуальну систему преференцій, частково визначену знаннями інвестора, включаючи імідж регіону. Запропоновано під час аналізу інвестиційної привабливості регіону визначати саме реальну інвестиційну привабливість, що слід трактувати з позиції  «популярності» інвестування в певну сферу. Оскільки регіон здатен поглинати фінансовий  та фізичний капітал у формі інвестицій, то визначення шляхом аналізу вартості інвестицій у підприємства або припливу прямих іноземних інвестицій дозволило встановити недолік цього підходу як можливість аналізувати привабливість на основі здійснених інвестицій в ex post термінах, на відміну від підходу ex ante. Також завдяки цьому виявлено, що реальну інвестиційну привабливість можна оцінити на основі минулих інвестицій і таким чином вибрати регіон, який залучив найбільше з них, а також відносно можна вказати симптоматичні змінні, збільшення яких буде свідчити про зростаючу привабливість. Запропоновано за характером впливу фактори локації поділяти на «жорсткі» та «м’які», що відповідно дозволить за першими ідентифікувати безпосередньо з витратами на ведення бізнесу та досяжним доходом й за другими – суб’єктивні почуття інвесторів та їх внутрішню систему цінностей.

      Ключові слова: інвестиційна привабливість, регіон, фактори, оцінювання.

Розширена анотація англійською мовою

      It is argued that investors’ decisions are influenced by a number of subjective factors that are difficult to measure, and they express an individual system of preferences, partly determined by the investor’s knowledge, including the image of the region. It is proposed to determine the real investment attractiveness when analyzing the investment attractiveness of the region, which should be interpreted from the standpoint of “popularity” of investing in a particular area. Since the region’s ability to absorb financial and physical capital in the form of investment, determining by analyzing the value of investment in enterprises or foreign direct investment, identified the shortcoming of this approach as the ability to analyze the attractiveness of investment in ex post terms, as opposed to ex ante . It also found that real investment attractiveness can be accessed on the basis of past investment and thus select the region that attracted the most, and relatively can indicate symptomatic variables, the increase of which will indicate increasing attractiveness. It is proposed to divide location factors into “hard” and “soft” by the nature of the impact, which will allow the former to identify directly with the cost of doing business and income and the latter – the subjective feelings of investors and their internal value system. The former are identified directly by the cost of doing business and the achievable income. They are objective and relatively easy to measure, although they can be determined by the type of activity carried out. On the other hand, “soft” factors represent the subjective feelings of investors and their internal value system. Unlike objective factors, they are difficult to measure because they reflect sociological and psychological factors. In the process of finding investment, “hard” factors are considered more important because of their direct impact on the company’s performance, although the role of “soft” factors (such as the quality of social infrastructure) is significantly re-evaluated and their importance in decision-making.

      Key words: investment attractiveness, region, factors, evaluation.

References

  1. Davydenko N. M. Otsinka investytsiinoi pryvablyvosti rehionu v umovakh suchasnykh vyklykiv. Ekonomichnyi forum. 2017. № 2. S. 86-93.
  2. Leshchuk H. V. Investytsiinyi rozvytok suchasnoi rehionalnoi infrastruktury. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. 2017. Vyp. 12(1). S. 183-186.
  3. Fedorov H. O. Metodolohiia otsinky investytsiinoi pryvablyvosti: rehionalnyi aspekt. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia: zb. nauk. pr. 2018. Vyp. 2 (74). S. 50–54.
  4. Topalov S. A., Seleznova K. S. Formuvannia investytsiinoi pryvablyvosti pidpryiemstv. Visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. 2014. S. 130–139.
  5. Honcharov V.M., Bilousova M.M. Investytsiina pryvablyvist pidpryiemstva: sutnist ta faktory vplyvu. URL: https://www.pdaa.edu.ua/sites/default/files/nppdaa/4…/31.pdf
  6. Popova Yu. M. Marketynhovi instrumenty otsiniuvannia investytsiinoi pryvablyvosti rehionu. Ekonomika i rehion. 2016. 1. S. 71-76.
  7. Uvarova T. V., Levshenko O. S., Poryvai O. V., Rybydailo A. A., Bobrov S. V. Model protsesno-oriientovanoi otsinky efektyvnosti vprovadzhennia informatsiinykh tekhnolohii dlia polipshennia upravlinnia administratyvno-hospodarchymy protsessamy. Zbirnyk naukovykh prats Tsentru voienno-stratehichnykh doslidzhen Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy imeni Ivana Cherniakhovskoho. 2014. № 1. S. 96-103.
  8. Blahun I., Dmytryshyn L., Leshuk H. Simulative model for evaluation of investment processes in the regions of Ukraine / I. Blahun, L. Dmytryshyn, H. Leshuk // Investment Management and Financial Innovations, Volume 14, Issue 3, 2017, Pp. 322-329.

Post Author: npetliaks

Translate