ВПЛИВ ГЛОБАЛЬНИХ МАРКЕТИНГОВИХ ТРЕНДІВ НА ОНОВЛЕННЯ ІНСТРУМЕНТІВ МЕДИЧНОГО МАРКЕТИНГУ
THE INFLUENCE OF GLOBAL MARKETING TRENDS ON THE UPDATE OF MEDICAL MARKETING TOOLS
Сторінки: 135-142. Номер: №6, Том 2, 2021 (300)
Автори:
БУДНІКЕВИЧ І. М.
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
https://orcid.org/0000-0002-5466-6532
e-mail: i.budnikevich@chnu.edu.ua
КОЛОМИЦЕВА О. В.
Черкаський державний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0002-6769-0590
e-mail: e.v.kolomytseva@gmail.com
ШПАЮК О. І.
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
https://orcid.org/0000-0002-2476-6700
e-mail: shpaiuk.oleksandra@chnu.cv.ua
Iryna Budnikevych
Yuri Fedkovych Chernivtsi National University
Olena Kolomytseva
Cherkasy State Technological University
Oleksandr Shpayuk
Yuri Fedkovych Chernivtsi National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6/2-22
Надійшла / Paper received : 22.10.2021
Надрукована / Paper Printed : 30.12.2021
Анотація мовою оригіналу
В статті досліджено вплив глобальних маркетингових трендів на оновлення інструментів медичного маркетингу, які стають більш клієнтоорієнтованими, пацієнтоцентричними, персоналізованими, сервісними, діджиталізованими, партнерськими та соціально-орієнтованими. Розглянуто вплив пандемії COVID-19 на діяльність провайдерів медичних послуг, інвесторів та споживачів. Відзначено, що нові маркетингові технології та інструменти, інноваційність самих медичних процесів, активна діджиталізація, глобальна автоматизація процесів обслуговування клієнтів та надання медичних послуг, зміна пріоритетів із «медицини хвороб» на «медицину здоров’я» відрізняють сучасний маркетинг у медичній сфері. Наголошено, що сьогодні світові венчурні інвестиції активно спрямовуються в цифрову медицину – Digital Health.
Зроблено висновок, що ринок медичних послуг трансформується під впливом глобальних, національних та регіональних чинників, його учасники переорієнтовують надання медичних та соціальних послуг на створення цінностей, підвищують ефективність своєї діяльності, оптимізують виробничі та маркетингові витрати, удосконалюють логістику, розвивають медичний та лабораторний ритейл, оновлюють методи, інструменти та технології маркетингу, поліпшують сервісну складову, активно займаються діджиталізацією маркетингового інструментарію та оцифровкою медичних та лабораторних процесів.
Ключові слова: маркетингові тренди, медичний маркетинг, цифрові маркетингові інструменти, діджиталізація
Розширена анотація англійською мовою
The article examines the impact of global marketing trends on the updating of medical marketing tools that are becoming more customer-oriented, patient-centered, personalized, service, digitalized, partner and socially oriented. The impact of the COVID-19 pandemic on the activities of health care providers, investors and consumers is considered. It is noted that new marketing technologies and tools, innovation of medical processes, active digitalization, global automation of customer service and medical services, changing priorities from “disease medicine” to “health medicine” distinguish modern marketing in the medical field. It is emphasized that today the world’s venture investments are actively directed to digital medicine – Digital Health. Among the global marketing trends are: telemedicine, voice search, chatbots and messengers; content marketing and interactive content; data-based marketing and management; mobile marketing and mobile devices; “Uberization of consumption”, innovative marketing campaigns, portals and aggregators; working with feedback and reputation management; testing and screening; outsourcing, consolidation, mergers and acquisitions; development of new market niches, “retailization” of medicine and others. The digitalization of medical marketing has strongly covered both the medical market in general and the laboratory segment in particular, offering a large number of tools, services, platforms, projects, moving towards the creation of multifunctional platforms and marketplaces.
It is concluded that the market of medical services is transformed under the influence of global, national and regional factors, its participants reorient the provision of medical and social services to create values, increase efficiency, optimize production and marketing costs, improve logistics, develop medical and laboratory retail, methods, tools and technologies of marketing, improve the service component, are actively involved in the digitalization of marketing tools and digitization of medical and laboratory processes. It is noted that it is necessary to develop special tools for rapid audit of medical institutions on the main queries in Google, ranking market players on the criteria of accuracy, comfort, safety, expertise, establishing stable online communications with patients, choosing the most relevant health insurance program, etc.
Key words: marketing trends, medical marketing, digital marketing tools, digitalization.
References
- Analysis of the medical and laboratory services market in Ukraine. 2020. URL: https://pro-consulting.ua/en/issledovanie-rynka/analiz-rynka-medicinskih-i-laboratornyh-uslug-v-ukraine-2020-god
- Anti-crisis solutions in quarantine from SAGA Development, Planeta Kino and Synevo. URL: https://cases.media/column/antikrizovi-rishennya-v-umovakh-karantinu-vid-saga-development-planeta-kino-ta-sinevo
- Marketing in medicine: its features and examples of use. URL: https://www.bigtime.ventures/ru/blog/marketing-v-meditsine-ego-osobennosti-i-primery-ispolzovaniya
- Medical marketing in the postcovid period: tools of the future. URL: https://www.trush.com.ua/blog/medicinskiy-marketing-v-postkovidnu/
- Medical marketing is not just a trend: what works today and will remain relevant in 2020. URL: https://vc.ru/marketing/101135-medicinskiy-marketing-ne-prosto-trend-chto-rabotaet-segodnya-i-ostanetsya-aktualnym-v-2020-godu
- We sell part of the analysis “to zero”: an interview with the director of “Synevo Ukraine”. URL: https://24tv.ua/mi_prodayemo_chastinu_analiziv_v_nul__intervyu_direktora_sinevo_mikoli_skavronskogo_n1222927
- “The unwillingness of Ukrainians to monitor their health hinders their development.” Bogdan Kidon`, “Synevo” – about the analysis industry digitalization. URL: https://evo.business/razvivatsya-bystree-meshaet-nezhelanie-ukraincev-sledit-za-zdorovem-bogdan-kidon-sinevo-o-didzhitalizacii-izmeneniyax-v-industrii-analizov/
- Romasenko V. In search of the “corona”: how the market of laboratory diagnostics has changed and what to expect in the nearest future URL: https://mind.ua/openmind/20223686-u-poshukah-koroni-yak-zminivsya-rinok-laboratornoyi- diagnostics
- CB Insights, Healthcare Report Q1, 2020 URl: https://www.cbinsights.com/research/report/healthcare-trends-q1-2020/
- IDC Corporate USA. URL: https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=US46180320
- IDC FutureScape: Worldwide Health Industry 2021 Predictions URL: https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=US45834920
- Virtual health clinics are expanding in China URL: https://www.androidpit.com/virtual-health-clinics-in-china
- Wolmort Health URL: https: // www.walmart.com/cp/care- clinics / 1224932