Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

АКТУАЛЬНІ ТРЕНДИ РОЗВИТКУ РИНКУ ТУРИСТИСТИЧНИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

CURRENT TRENDS IN THE DEVELOPMENT OF THE MARKET OF TOURIST SERVICES OF UKRAINE IN MODERN CONDITIONS

Сторінки: 310-315. Номер: №3, 2021 (294)

Автори:
МОІСЄЄВА Н. І.
ORCID ID: 0000-0001-6349-7892
е-mail: n.i.moiseeva1@gmail.com
Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка
КРУПІЦА І. В.
ORCID ID: 0000-0003-1438-5039
Е-mail: krupichka@ukr.net
Одеська національна академія харчових технологій
БАЙРАЧНА О. К.
ORCID ID: 0000-0003-2401-3685
Одеська національна академія харчових технологій

Nataliia Moisieieva
Petro Vasylenko Kharkiv National Technical University of Agriculture

Iryna Krupitsa
Odessa National Academy of Food Technologies

Oksana BAIRACHNA
Odesa National Academy of Food Technologies

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-294-3-51
Надійшла / Paper received : 16.01.2021
Надрукована / Paper Printed : 10.03.2021

Анотація мовою оригіналу

       У статті встановлено, що за сучасних умов економічного розвитку України туризм є однією з найперспективніших галузей. Виявлена позитивна тенденція надання ринку туристичних послуг яка свідчить про те, що кількість іноземних туристів, які відвідують країну, скоротилася, водночас різко збільшився виїзний туризм. Крім того, дослідження свідчать про серйозне незадоволення внутрішнього попиту на туристичні продукти. Встановлено що для забезпечення попиту на туристичний продукт у країні та за кордоном Україна запропонувала окремі напрямки розвитку туристичних послуг. Слід зауважити про впровадження нових методів розвитку туризму, удосконалення традиційних форм туристичної діяльності, повного використання туристичного потенціалу туристичних дестинацій. З економічної та соціальної точки зору перспективним є напрямок розвитку індустрії туристичних послуг країни в сучасних умовах. У роботі висвітлена поточна ситуація та актуальні проблем розвитку галузі, а також розглянуто можливих напрямків розвитку туристичних послуг. Туризм може допомогти збільшити доходи на всіх рівнях бюджету, збільшити можливості працевлаштування та залучити внутрішні та іноземні інвестиції. Водночас сучасний розвиток туристичної галузі України характеризується глибокими протиріччями в її організаційній структурі, напрямі розвитку, якісних та кількісних характеристиках.

      Ключові слова: ринок туристичних послуг, попит на туристичний продукт, туристичні послуги, туристичні локації, активний туризм.

Розширена анотація англійською мовою

       The article establishes that in the current conditions of economic development of Ukraine tourism is one of the most promising industries. There is a positive trend in the provision of tourist services, which indicates that the number of foreign tourists visiting the country has decreased, while sharply increased outbound tourism. In addition, research shows a serious dissatisfaction with domestic demand for tourism products. It is established that in order to meet the demand for the tourist product in the country and abroad, Ukraine has proposed certain areas of development of tourist services. We can say about the introduction of new methods of tourism, improvement of traditional forms of tourism, full use of the tourist potential of tourist destinations. From the economic and social point of view the direction of development of the industry of tourist services of the country in modern conditions is perspective. The paper highlights the current situation and current issues of industry development, as well as possible areas of development of tourist services. Tourism can help increase revenues at all levels of the budget, increase employment opportunities and attract domestic and foreign investment. At the same time, the modern development of the tourism industry of Ukraine is characterized by deep contradictions in its organizational structure, direction of development, qualitative and quantitative characteristics.

      Key words: market of tourist services, demand for tourist product, tourist services, tourist locations, active tourism.

References

  1. Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 16 bereznia 2017 № 168-r Pro skhvalennia Stratehii rozvytku turyzmu ta kurortiv na period do 2026[Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated March 16, 2017 No. 168-p On Approval of the Strategy for the Development of Tourism and Resorts for the period up to 2026]. (2017, 16 March).
  2. Atamanchuk, Z. A. “Rozvytok mizhnarodnoho turyzmu v umovakh pandemii SOVID-19: tendentsii ta ochikuvannia“ [The Development of International Tourism in the Context of the COID-19 Pandemic: Tendencies and Expectations]. Biznes Inform, no. 5 (2020): 94-99. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-5-94-99
  3. Panova, I. O. “Turyzm pid chas pandemii: naslidky ta perspektyvy“ [Tourism During a Pandemic: Implications and Prospects]. Biznes Inform, no. 5 (2020): 226-232. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-5-226- 232
  1. Mykhailichenko, H., and Klimova, A. “Svitovyi turystychnyi rynok: transformatsii pislia pandemii“ [World Tourism Market: Transformations after the Pandemic]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo, no. 2 (2020): 21-37. DOI: https://doi.org/10.31617/zt.knute.2020(109)02
  2. Martynenko, M. (2017). “Travel Business in Ukraine – Problems and Prospects”, Business Arena [Online], (in Ukrainian), available at: https://eopac.org.ua/turystychnyj-biznes-v-ukrayiniproblemy-ta-perspektyvy
  3. Kopets, H. R., and Kulyniak, I. Ya. “Suchasni napriamy rozvytku pidpryiemstv u sferi turyzmu v Ukraini“ [Modern Directions of Tourism Enterprises Development in Ukraine]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia «Problemy ekonomiky ta upravlinnia», vol. 4, no. 2 (2020): 37-48. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2020.02.037
  4. Tourism business in Ukraine: difficulties and prospects. Information portal on finance and lending available at: http://www.dpa.cv.ua/ekonomika/turisticheskiy-biznes-v-ukraine-trudnosti-i-perspektivyi.html.
  5. Prokopyshyn-Rashkevych, L. M., Shadurska, B. O., and Petrovych, I. M. “Industriia turyzmu v Ukraini: perspektyvni napriamy ta vyklyky suchasnosti“ [Tourism Industry in Ukraine: Prospective Directions and Challenges of Modernity]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia «Problemy ekonomiky ta upravlinnia», vol. 4, no. 1 (2020): 72-82. DOI: https://doi.org/10.23939/semi2020.01.072
  6. The Law of Ukraine “On Tourism”, [Online], (in Ukrainian), available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/324/95-av
  7. Tourist streams. State Statistics Service of Ukraine (2017). [Online], (in Ukrainian), available at: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2007/tyr/tyr_u/potoki2006_u.htm
  8. Bohush, D. (2010). Mizhnarodnyi imidzh Ukrainy: problemy i perspektyvy [International image of Ukraine: problems and perspectives]. Ukrainska pravda. Blohy – Ukrainian Truth. Blogs. Retrived from http://www.experts.in.ua/inform/news/ detail.php?ID=81606
  9. Temnik I.O. (2011). Conditions and factors of development of international tourism. Effective economy, №3: рр. 33-46.
  10. Tsybukh V. (2010). Tourism in Ukraine: Problems and Prospects. Economist. № 6. P. 34–35.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate