Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ВПЛИВ РОЗМІЩЕННЯ ОДНІЄЇ ТА КІЛЬКОХ АНТЕН НА ПРОПУСКНУ ЗДАТНІСТЬ СИСТЕМ ЗВ’ЯЗКУ C2C

INFLUENCE OF LOCATION OF ONE AND MULTIPLE ANTENNAS ON CAPACITY OF C2C COMMUNICATION SYSTEMS

Сторінки: 181-185. Номер: №6, 2021 (303)
Автори:
КАРПОВА Л. В.
Хмельницький національний університет
ORCID ID: 0000-0001-5015-2107
e-mail: rtlesya@gmail.com
БОЙКО А. О.
Хмельницький національний університет
e-mail: boykoa1222@gmail.com
LESIA KARPOVA, ANITA BOIKO
Khmelnytskyi National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2021-303-6-181-185
Рецензія/Peer review : 14.11.2021 р.
Надрукована/Printed : 30.12.2021 р.

Анотація мовою оригіналу

У зв’язку з різноманітністю існуючих і майбутніх бездротових служб кількість антен, встановлених на транспортному засобі, постійно збільшується. Разом з тим, у зв’язку з конструктивними обмеженнями або додаванням більшої кількості компонентів електрообладнання скорочується кількість зручних для використання антенних положень. Для забезпечення стабільних з’єднань з даними або навіть більш високих швидкостей передачі даних з установочними просторами, що залишилися, можливим рішенням є використання декількох антенних систем. У статті розглядаються та оцінюються 16 можливих положень антен для зв’язку між автомобілями (С2С). Структура випромінювання всіх антен визначається методом максимізації потужності синтезу антен, який враховує обмеження реального світу, такі як наявність простору, потужність передачі, кількість та розташування антен. Для порівняння різних налаштувань використовується пропускна спроможність каналу. Ця пропускна здатність розраховується з допомогою віртуальних дисків з урахуванням типових сценаріїв застосування. Результати цього дослідження показують, які положення антен і які комбінації положень антен найбільше підходять для зв’язку між С2С.
Ключові слова: антена, SISO, MIMO, автомобіль-автомобіль (C2C), антени для зв’язку між автомобілями (С2С), оптимізація, SVD, SNR, синтез, ефект каньйону, функція кумулятивного розподілу.

Розширена анотація англійською мовою

Due to the variety of existing and future wireless services, the number of antennas installed on a vehicle is constantly increasing. However, due to design limitations or the addition of more components of electrical equipment, the number of user-friendly antenna positions is reduced. To ensure stable data connections or even higher data rates with the remaining installation space, a possible solution is to use multiple antenna systems. This document discusses and evaluates 16 possible positions of antennas for communication between cars (C2C). The radiation pattern of all antennas is determined by the antenna synthesis maximization method, which takes into account real-world limitations such as space availability, transmission power, number and location of antennas. Channel bandwidth is used to compare different settings. This bandwidth is calculated using virtual disks based on typical application scenarios. The results of this study show which antenna positions and which combinations of antenna positions are most suitable for communication between C2C. Additional time and cost constraints, as well as an increase in the range of products for the automotive industry and a large number of degrees of freedom for the multi-purpose antenna necessitate the use of advanced modeling models and design strategies. Thus, this is the starting point for this work. Here is presented and used a technique that allows you to optimize single and multiple antenna systems. The main purpose of the proposed synthesis is to optimize the radiation profiles of antennas based on constraints specific to vehicles. For antenna design, this document identifies different scenarios based on typical C2C security scenarios. The simulation is carried out in a typical worst case in urban and rural areas or on highways.
Keywords: antenna, SISO, MIMO, car-to-car antennas (C2C), optimization, SVD, SNR, synthesis, canyon effect, cumulative distribution function.

References

  1. Wallace J. W., Jensen M. A. Intrinsic capacity of the MIMO wireless channel. Proc. IEEE Veh. Techn. Conf., VTC 2002-Fall, 2002, pp. 701–705.
  2. Pontes J., Reichardt L. and Zwick T. IEEE 802.11p Based Physical Layer Simulator for Car-to-Car Communication. EuCAP 2011, 11-15 April 2011, pp. 2876–2880.
  3. Lee T., Wang Y. Maximized Capacity of Coupled Antennas Based on Multipolar Radiations. IEEE Radio and Wireless Symposium, 2007, pp. 99–101.
  4. Reichardt L., Pontes J., Jereczek G. and Zwick T. Capacity Maximizing MIMO Antenna Design for Car-to-Car Communication. accepted for publication in Proc. IEEE Inter. Workshop on Antenna Technology IWAT March 2011, рр. 243–246.
  5. Suvikunnas P., Salo J., Vuokko L., Kivinen J., Sulonen K., and Vainikainen P. Comparison of MIMO Antenna Configurations: Methods and Experimental Results. IEEE Transactions on Vehicular Technology, 57:1021-1031, 2008
  6. Boiko J., Pyatin I., Karpova L., Eromenko O. Study of the Influence of Changing Signal Propagation Conditions in the Communication Channel on Bit Error Rate. Lecture Notes on Data Engineering and Communications Technologiesthis link is disabled, 2021, 69, р. 79–103.
  7. https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=36104263900 Boiko J., Karpova L., Eromenko O., Havrylko Y. Evaluation of phase-frequency instability when processing complex radar signals. International Journal of Electrical and Computer Engineering, 2020, 10(4), p. 4226–4236.
  8. Bankov S.E. Elektrodinamicheskoe modelirovanie antennyh i SVCh struktur s pomoshyu FEKO / Bankov S.E., Gribanov A.N., Kurushin A.A. – M. : OneBook, 2013. – 412 s.

Post Author: Горященко Сергій

Translate