Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ВДОСКОНАЛЕННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ХЛІБОПЕКАРСЬКОЇ ГАЛУЗІ

IMPROVEMENT OF MARKETING ACTIVITY OF BAKERY INDUSTRY ENTERPRISES

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-306-3-21

Роман АНДРУШКІВ
Західноукраїнський національний університет
https://orcid.org/0000-0002-3956-9072
e-mail: andrushkiv81roman@gmail.com

Roman ANDRUSHKIV
Western Ukrainian National University

Анотація мовою оригіналу

У статті акцентовано на проблематиці вдосконалення маркетингової діяльності хлібопекарських підприємств, зокрема здійснено аналіз та розроблено низку пропозицій на прикладі структурної системи маркетинг-мікс «7Р» . Визначено специфічні особливості хлібопекарської продукції як товару, на основі чого, були рекомендовані напрямки маркетингової товарної політики хлібопекарського підприємства. Запропоновано низку принципів щодо побудови скоординованої системи виробництва та реалізації хлібопекарських виробів. Розроблено модель взаємодії виробника і споживача на ринку хлібопекарських виробів, що відображає механізм взаємодії виробника та споживача на ринку хлібопекарських виробів за допомогою спеціально створеної системи каналів розподілу. Рекомендовано блок-схему управління маркетинговою діяльністю для досліджуваних хлібопекарських підприємств, що дозволить обрати відповідну товарно-ринкову бізнес-стратегію, яка забезпечує досягнення стратегії розвитку підприємства.

Ключові слова: маркетинг; маркетингова діяльність; збут продукції; дослідження ринку; підприємство; управління маркетингом; стратегічний маркетинг.

Розширена анотація англійською мовою

The article focuses on the issues of improving the marketing activities of bakery enterprises, in particular, analyzed and developed a number of proposals on the example of the structural system of marketing mix “7P”. The specific features of bakery products as a commodity are determined, on the basis of which the directions of marketing commodity policy of the bakery enterprise were recommended. A number of principles for building a coordinated system of production and sale of bakery products are proposed. To increase the efficiency of the enterprise in the market of bakery products, it is proposed to create a coordinated system that reflects the flexible interaction of producer and consumer.

A model of interaction between producer and consumer in the market of bakery products has been developed, which reflects the mechanism of interaction between producer and consumer in the market of bakery products with the help of a specially created system of distribution channels. The developed model reflects the mechanism of interaction between producer and consumer in the market of bakery products with the help of a specially created system of distribution channels. Where, the main channels of distribution of bakery products are: branded network, urban retail trade network, rural retail trade network and trade and intermediary center.

The block diagram of marketing activity management is recommended for the researched bakery enterprises, which will allow to choose the appropriate commodity-market business strategy, which ensures the achievement of the enterprise development strategy. The use of marketing strategies for bakeries should be carried out in the complex in accordance with the recommended block diagram of the management of marketing activities of the enterprise as a whole. It should be noted that the recommended block diagram of marketing management can be used by large bakeries, as its implementation requires a certain resource potential.

Keywords: marketing; marketing activities; product sales; market research; enterprise; marketing management; strategic marketing.

Література

  1. Бетлій М. Г., Бородіна О. М. Аграрний сектор України на шляху до євроінтеграції. Ін-т економіки та прогнозування НАН України. Ужгород: ІВА, 2006. 496 с.
  2. Гевчук А. В., Поліщук Н. В., Танасійчук А. М., Поліщук І. І., Громова О. Є., Бондаренко В. М. Маркетинг. Вінниця, 2019. 290 с.
  3. Клочан В. В. Сталий розвиток та концентрація виробництва сільськогосподарських підприємств. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка: Економічні науки. 2013. Вип. 137. С. 117-125
  4. Кочкіна Н. Ю. Управління маркетингом : навч. посіб. Київ : «НВП «Інтерсервіс», 2019. 368 с
  5. Маркетинг-мікс та його складові. Електронний ресурс. Режим доступу: https://business.diia.gov.ua/handbook/marketing/so-take-marketing-miks
  6. Нетяжук М. В. Економічний механізм регулювання розвитку хлібопекарної промисловості: Автореф. дис. канд. економ. наук. Київ, 2005. 18 с.
  7. Опря О. А. Розвиток ринку хлібобулочних виробів: Автореф. дис. канд. економ. наук. Київ, 2006. 13с.
  8. Палковський Є. С. Методика оцінки якості маркетингової стратегії підприємства в конкурентному середовищі. Вісник ХНУ: Економічні науки. №4, Том 3, 2020 (284). С. 37-41.
  9. Робул Ю. В. Теоретичні основи функціонування та розвитку маркетингових систем. Дніпро, 2020. 315с.
  10. Соловйов  І. О., Мурзак О. О. Маркетингові  аспекти  діяльності  суб’єктів  ринку хлібобулочних виробів. Економіка АПК. 2005. № 2. С. 100–106.
  11. Ставицький О. В. Державне управління підприємствами хлібопекарської галузі України та напрями підвищення ефективності їх діяльності. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2011. № 9. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2011_9_10.

References

  1. Betlii, M. H., Borodina, O. M. (2006). Ukraine’s agricultural sector on the path to European integration. Institute of Economics and Forecasting of the National Academy of Sciences of Ukraine. Uzhhorod: IVA. 496 p.
  2. Gevchuk, A. V., Polishchuk, N. V., Tanasiychuk, A. M., Polishchuk, I. I., Gromova, O. E., Bondarenko, V. M. (2019). Marketing. Vinnytsia. 290 p.
  3. Klochan, V. V. (2013). Sustainable development and concentration of production of agricultural enterprises. Bulletin of the Petro Vasylenko Kharkiv National Technical University of Agriculture: Economic Sciences. Vol.137. pp.117-125.
  4. Kochkina, N. Yu. (2019). Marketing management: textbook. Kyiv: Interservice. 368 p.
  5. Marketing mix and its components. Electronic resource. Access mode: https://business.diia.gov.ua/handbook/marketing/so-take-marketing-miks
  6. Netyazhuk, M. V. (2005). The economic mechanism of regulation of the baking industry. Ph.D. Thesis, Economy, Kyiv, Ukraine. 18 p.
  7. Oprya, O. A. (2006). Development of the market of bakery products. Ph.D. Thesis, Economy, Kyiv, Ukraine. 13p.
  8. Palkovsky, E. S. (2020). Methods for assessing the quality of marketing strategy of the enterprise in a competitive environment. Bulletin of KhNU: Economic Sciences. №4, Volume 3, (284). pp. 37-41.
  9. Robul, Yu. V. (2020). Theoretical bases of functioning and development of marketing systems. Dnipro. 315p.
  10. Solovyov, I. O., Murzak, O. O. (2005). Marketing aspects of the business market of bakery products. Ekonomika APK. Vol. 2. pp. 100–106.
  11. Stavytsky, O. V. (2011). Public Enterprise Management baking industry in Ukraine and ways to increase their performance. Public administration: improvement and development. Vol. 9. Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Duur_2011_9_10.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate