Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ПРОБЛЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ МАРКЕТИНГОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19

PROBLEMS OF ORGANIZATION OF MARKETING RESEARCH IN THE CONVENTION OF THE COVID-19 PANDEMIC

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-306-3-8

Людмила ЛАРКА
Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»
https://orcid.org/0000-0002-8184-5464
e-mail: assorti2342@gmail.com

Ludmila LARKA
National Technical University “Kharkiv Polytechnic Institute”

Анотація мовою оригіналу

У статті проаналізовано вплив карантинних обмежень, які вплинули на специфіку організації проведення маркетингових досліджень. Визначено, що в умовах пандемії COVID-19 більшість маркетингових досліджень проводять із застосуванням інтернет технологій. Систематизовані переваги дистанційної роботи зі споживачами продукції підприємства. Визначено актуальні види маркетингових досліджень, які найчастіше проводять в режимі он-лайн. Сформульовані ключові проблеми організації та проведення маркетингових досліджень в умовах пандемії та запропоновані шляхи їх вирішення. Визначено, що основними проблемами при організації проведення маркетингових досліджень в умовах пандемії є складність перевірки достовірності інформації, неможливість забезпечення абсолютної конфіденційності респондентів, складність забезпечення репрезентативності вибірки, відсутність можливості консультування під час заповнення анкети, залежність від провайдера, недостатній рівень цифрової компетентності респондентів.

Ключові слова: маркетингові дослідження; вибірка; планування; організація; маркетингова інформаційна система; респондент; анкетування.

Розширена анотація англійською мовою

The impact of quarantine restrictions that have affected the specifics of the organization of marketing research is shown. It has been determined that in the context of the COVID-19 pandemic, most marketing research is conducted using Internet technologies. In the conditions of the pandemic, the forms of marketing research have changed. Emphasis is shifting to more active use of Internet marketing opportunities to implement a marketing research plan. Problems of organizing and conducting marketing research are directly related to the management of marketing activities and adaptation of the enterprise to the environment, which is characterized by a high degree of uncertainty. The aim of the article is to study and systematize the key issues of marketing research, taking into account the quarantine restrictions caused by the COVID-19 pandemic. Advantages of remote work with consumers of enterprise products are systematized. The advantages of remote work with consumers are increasing the speed of data processing and interpretation of research results, the possibility of simultaneous work with respondents, the possibility of a more complete geographical coverage of respondents, improving the quality of the questionnaire by adding questions with multimedia components, saving the marketing budget by reducing the cost of marketing research. Relevant types of marketing research are identified, which are most often conducted online. The main types of marketing research conducted with the help of Internet resources are determining the profile of consumers, market research, corporate image research, diagnosing brand value, analysis of consumer satisfaction with the range and parameters of product, evaluating the effectiveness of the advertising campaign, testing of pricing policy, study of the competitive environment of the enterprise. The key problems of organizing and conducting marketing research in a pandemic and formulated ways to solve them are given. In a pandemic, the struggle for the consumer is greatly intensified, so the company’s marketing strategies should be as consistent with the overall development strategy, and the timeliness of adjustment of the strategic set is provided by marketing research, which allows diagnosing key changes in consumer behavior in markets.

Keywords: marketing researches; sample; planning; organization; marketing information system; respondent; questionnaire.

Література

  1. Тер-Карапетянц Ю. М. Вплив кризи на маркетингову діяльність підприємств / Ю. М. Тер-Карапетянц // Ефективна економіка. – 2020. – № 3. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/6_2020/64.pdf – (Дата звернення 09.04.2020).
  2. Васильців Н. М. Застосування маркетингових комунікацій у період пандемії COVID-19 / Н. М. Васильців // Інфраструктура ринку. – 2020. – № 47. – С. 71–75.
  3. Коренюк П. І. Особливості маркетингової діяльності в сучасних умовах пандемії / П. І. Коренюк, О. М. Попова, З. П. Коренюк // Український журнал прикладної економіки. – 2020. – Том 5. – № 4. – С. 43–50.
  4. Кириченко Н. В. Сучасний стан та перспективи розвитку інтернет-маркетингу в епоху пандемії COVID-19 / Н. В. Кириченко, Л. О. Алещенко // Ефективна економіка. – 2021. – № 12. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9750 – (Дата звернення 09.04.2020).
  5. Росохата А. Поведінка споживачів у цифровому середовищі під впливом пандемії COVID-19: важливість фактору здоров’я та транспарентності бізнесу / А. Росохата, Н. Летуновська, В. Макерська, В. Кропива // Вісник економіки. – 2021. – № 3. – С. 98–109.
  6. Анічкіна І.О. Організація контролю якості маркетингової інформації при проведенні маркетингових досліджень / І. О. Анічкіна, Л. С. Ларка // Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я : тези доп. 26-ї міжнар. наук.-практ. конф. MicroCAD 2018, [16-18 травня 2018 р.] : у 4 ч. Ч. 3 / ред. Є. І. Сокол. –Харків : НТУ “ХПІ”, 2018. – С. 84.
  7. Козицька Г. В. Розвиток маркетингових інтернет-досліджень в умовах глобалізації економічного простору / Г. В. Козицька, І. А. Сергєєв // Ефективна економіка. – 2017. – № 7. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5688 – (Дата звернення 09.04.2020). – Назва з екрана.
  8. Ваврик А. Б. Методи та інструменти інтернет-маркетингу / А. Б. Ваврик // Науковий вісник Ужгородського національного університету : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. – № 22(1). – С. 44–47.
  9. Красовська О. Ю. Інтернет-маркетинг як сучасний інструмент комунікації підприємства / О. Ю. Красовська // Проблеми системного підходу в економіці. – 2018. – № 1(63). – С. 67–71.
  10. Шевченко В. М. Дослідження споживчих переваг і лояльності споживачів для досягнення маркетингових цілей компанії / В. М. Шевченко, Т. С. Мішустіна, А. А. Бондаренко // Академічний огляд. – 2019. – № 2(51). – С. 69–78.
  11. Пряхіна К. А. Сучасні тенденції маркетингових досліджень / К. А. Пряхіна // Ефективна економіка. – 2020. – № 12. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2020/113.pdf – (Дата звернення 09.04.2020).
  12. Божок А. Тенденції цифрового маркетингу: інструменти залучення споживачів / А. Божок // Проблеми і перспективи економіки та управління. – 2020. – № 4(24). – С. 27–32.

References

  1. Ter-Karapetyants Yu. M. Influence of crisis on marketing activity of enterprises / Yu. M. Ter-Karapetyants // Effective economy. 2020. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/6_2020/64.pdf
  2. Vasyltsiv N. M. Application of marketing communications in the period of the COVID-19 pandemic / N. M Vasyltsiv // Market Infrastructure. – 2020. – № 47. – P. 71 – 75.
  3. Korenyuk P.I. Peculiarities of marketing activity in modern conditions of the pandemic / P.I. Korenyuk, O. M. Popova, Z.P. Korenyuk // Ukrainian Journal of Applied Economics. – 2020. – Volume 5. – № 4. – P. 43 – 50.
  4. Kirichenko N. V. Current state and prospects of Internet marketing development in the era of the COVID-19 pandemic / N. V. Kirichenko, L. O. Aleshchenko // Effective economy. – 2021. – № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=9750
  5. Rosokhata A. Consumer behavior in the digital environment under the influence of the COVID-19 pandemic: the importance of health and transparency of business / A. Rosokhata, N. Letunovska, V. Makerska, V. Kropyva // Visnyk ekonomiky. – 2021. – № 3. – P. 98 – 109.
  6. Anichkina I. O. Organization of quality control of marketing information in conducting marketing research / I. O. Anichkina, L. S Larka // Information technology: science, technology, technology, education, health: thesis add. 26th International scientific-practical conf. MicroCAD 2018, [May 16-18, 2018]: at 4 p.m. Part 3 / ed. E. I. Sokol. – Kharkiv: NTU “KhPI”, 2018. – P. 84.
  7. Kozytska G.V. Rozvytok marketingovykh internet-doslidzhen v umovakh globalizatsii ekonomichnoho prostoru / G. V. Kozytska, I. A. Sergeev // Efektyvna ekonomika. – 2017. – № 7. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5688
  8. Vavryk A. B. Methods and tools of Internet marketing / A. B. Vavryk // Scientific Bulletin of Uzhhorod National University: International Economic Relations and World Economy. 2018. – № 22 (1). – P. 44 – 47.
  9. Krasovska O. Y. Internet-marketing as a modern tool of enterprise communication / O. Y. Krasovska // Problems of system approach in economics. – 2018. – № 1 (63). – P. 67 – 71.
  10. Shevchenko V. M. Research of consumer preferences and consumer loyalty for achievement of marketing goals of the company / V. M. Shevchenko, T. S. Mishustina, A. A. Bondarenko // Academic review. – 2019. – № 2 (51). – P. 69 – 78.
  11. Pryakhina K. A. Modern trends in marketing research / K. A. Pryakhina // Effective economics. – 2020. – № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2020/113.pdf.
  12. Bozhok A. Tendencies of digital marketing: tools for attracting consumers / A. Bozhok // Problems and prospects of economics and management. – 2020. – № 4 (24). – P. 27 – 32.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate