Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

КОЛЬОРО-ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК СКЛАДОВА БРЕНД-КОЛОРИСТИКИ ШВЕЙНИХ ВИРОБІВ

COLOR-INFORMATION TECHNOLOGIES  AS A COMPONENT OF BRAND-COLORISTIC OF SEWING PRODUCTS

Сторінки: 278-286. Номер: №4, 2022 (311)  
Автори:
КУЛЕШОВА С. Г.
Хмельницький національний університет
https://orcid.org/0000-0003-2361-2950
e-mail: kuleshovas@khmnu.edu.ua
КОЗАРЬ О. П.
Мукачівський державний університет
https://orcid.org/0000-0001-6649-1699
e-mail: okozar68@gmail.com
МАНДЗЮК І. А.
Хмельницький національний університет
https://orcid.org/0000-0002-1899-9778
e-mail: mandziukih@khmnu.edu.ua
Svitlana KULESHOVA
Khmelnytskyi National University
Oksana KOZAR
Mukachevo State University
Igor MANDZYK
Khmelnytskyi National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2022-311-4-278-286

Анотація мовою оригіналу

Стаття присвячена вирішенню завдання аналізу сутності, особливостей та правил бренд-колористики як інструменту впливу на цільову аудиторію fashion-бренда. Запропоновано підходи до застосування мобільних додатків, як кольоро-інформаційних технологій для розробки бренд-колористики проєктного образу моделі одягу.
Ключові слова: fashion-бренд, бренд-колористика, перцепція кольору, кольоро-інформаційні технології

Розширена анотація англійською  мовою

The article is devoted to solving the task of analyzing the essence, features, and rules of brand coloristic as a tool for influencing the target audience of a fashion brand. The authors proposed approaches to using mobile applications as color information technologies to develop brand coloristic of the projected image of a clothing model.
As a result of the conducted research, a color design strategy for fashion brand garments was developed. The essence of a comprehensive study of color perception: its theory and practice, personalities, institutions, semantics, and the use of color information technologies for developing brand coloristic of the projected image of a clothing model is substantiated. The interaction of color in art, design, advertising, and science has been proven. Based on consumers’ physiological, emotional, intellectual, and behavioral reactions to color, a comprehensive system, “The meaning of color,” is proposed. The motives and behavioral mechanisms of consumers in the fashion industry have been studied, and the factors affecting the purchase decision have been determined. This made it possible to represent the information model of the reaction to the garment, as a component of the clothing color design strategy, by including subsets of stimuli and emotions in the design-projection process. The main rules of modern brand coloristic were analyzed and applied using modern color information technologies in the form of a ready-made Color Gear mobile application. The proposed process of using current color and information technologies to harmonize the graphic fashion image allows you to get an individual coordinated project image with a planned impression. Thus, it has been proven that the elements of brand color are an essential factor that affects the consumer’s perception of fashion brands and, as a result, sales and profits. Broad prospects for further development of the author’s mobile application for harmonizing clothing colors have been revealed, especially when it comes to finding a new color project image because the competition of fashion brands is active and demanding at the current stage.
Keywords: fashion brand, brand color, color perception, color information technology

Література

  1. Формування лояльності споживачів до бренду в fashion-індустрії: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://duan.edu.ua/images/News/UA/Departments/Marketing/2021/roboty_finalistiv/FASHION-INDUSTRIYA.pdf
  2. Шаповал А. Аналіз бренд-колористики як інструменту впливу на цільову аудиторію кондитерських виробів / А. Шаповал, Т. Янчук // European Journal of Economics and Management. – 2019. – Vol 5, Issue 2. – С. 97-105. [Електронний ресурс], Режим доступу: https://eujem.cz/wp-content/uploads/2019/eujem_2019_5_2/15.pdf
  3. Тканко З. Колір як засіб вираження в мистецтві та моді / З. Тканко // ВІСНИК Львівської національної академії мистецтв. Вип. 21. – 2021. – С. 128-138. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/21/15.pdf
  4. Прищенко С.В. Кольорознавство : навчальний посібник / С.В. Прищенко. – 3-тє вид., випр. і доповн. – К.: Видавничий дім «Кондор», 2018. – 436 с., ISBN 978-617-7729-00-5.
  5. Кулешова С. Г. Колір в художньому проєктуванні одягу : навч. посібник / С. Г. Кулешова; за ред. д-ра техн. наук, проф. А. Л. Славінської. – Хмельницький: ХНУ, 2016. – 395 с.
  6. Hong H. R. A mobile application for personal colour analysis / H. R. Hong & Y. I. Kim // Cogent Business & Management, 6: 1576828, 2019, 11 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://doi.org/10.1080/23311975.2019.1576828
  7. Захаркевич О. В. Обґрунтування вибору мобільних додатків для створення та упорядкування модного гардеробу / О. В. Захаркевич, Ю. В. Кошевко, С. М. Лисенко // Вісник Хмельницького національного університету. Технічні науки. – 2022. – №1 (305). – С. 25-30. DOI 10.31891/2307-5732-2022-305-1-25-30
  8. Torebayev B.P. Modern technological process of finishing production of textile industry: work with color / B.P. Torebayev, D.S. Bolysbayev, K.A. Zholdasbekova, M.ZH. Zhakipbekova, T.S. Burkitbayev // Industrial Technologies And Engineering (ICITE) 2019, Proceedings of VI International Conference. Шымкент, 2019. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44560940
  9. Kuleshova S. G. Image clothing as a perceptual component of clothing design / G. Kuleshova, A.L. Slavinska, O.V. Zakharkevich, G.S. Shvets // Textiles, clothing, leather and technologies. – 2017. – Vol. 3. – Р. 12-20.
  10. Kuleshova S. Improvement of the methodology for assessing the clothing psychological comfort using semantic differential / S. Kuleshova, O. Zakharkevich, Y. Koshevko, G. Shvets // Vlákna a textil, 28(1), 2021. – № 1. – Р. 45-55. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vat.ft.tul.cz/2021/1/VaTpdf
  11. Модні кольори 2022-2023 в жіночому одязі за версією Pantone, [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://avers.ua/news/kolyori-2022-roku-pantone-opublikuvav-prognozi
  12. Pashkevych K. L. Research Of Ukrainian Fashion Industry Goods Consumers / L. Pashkevych, N. А. М. О. Vyshnevska, O. O. Rogotchenko // Art and Design. – 2019. – №1. – Р. 9-21. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2019.1.1.
  13. Color Gear: палітра кольорів, [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://play.google.com/store/apps/details?id=design.vek.color_gear.lite&hl=uk

References

  1. Formuvannia loialnosti spozhyvachiv do brendu v fashion-industrii: [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://duan.edu.ua/images/News/UA/Departments/Marketing/2021/roboty_finalistiv/FASHION-INDUSTRIYA.pdf
  2. Shapoval A. Analiz brend-kolorystyky yak instrumentu vplyvu na tsilovu audytoriiu kondyterskykh vyrobiv / A. Shapoval, T. Yanchuk // European Journal of Economics and Management. – 2019. – Vol 5, Issue 2. – S. 97-105. [Elektronnyi resurs], Rezhym dostupu: https://eujem.cz/wp-content/uploads/2019/eujem_2019_5_2/15.pdf
  3. Tkanko Z. Kolir yak zasib vyrazhennia v mystetstvi ta modi / Z. Tkanko // VISNYK Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv. Vyp. 21. – 2021. – S. 128-138. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/21/15.pdf
  4. Pryshchenko S.V. Koloroznavstvo : navchalnyi posibnyk / S.V. Pryshchenko. – 3-tie vyd., vypr. i dopovn. – K.: Vydavnychyi dim «Kondor», 2018. – 436 s., ISBN 978-617-7729-00-5.
  5. Kuleshova S. H. Kolir v khudozhnomu proiektuvanni odiahu : navch. posibnyk / S. H. Kuleshova; za red. d-ra tekhn. nauk, prof. A. L. Slavinskoi. – Khmelnytskyi: KhNU, 2016. – 395 s.
  6. Hong H. R. A mobile application for personal colour analysis / H. R. Hong & Y. I. Kim // Cogent Business & Management, 6: 1576828, 2019, 11 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://doi.org/10.1080/23311975.2019.1576828
  7. Zakharkevych O. V. Obgruntuvannia vyboru mobilnykh dodatkiv dlia stvorennia ta uporiadkuvannia modnoho harderobu / O. V. Zakharkevych, Yu. V. Koshevko, S. M. Lysenko // Herald of Khmelnytskyi National University. Technical sciences. – 2022. – №1 (305). – S. 25-30. DOI 10.31891/2307-5732-2022-305-1-25-30
  8. Torebayev B.P. Modern technological process of finishing production of textile industry: work with color / B.P. Torebayev, D.S. Bolysbayev, K.A. Zholdasbekova, M.ZH. Zhakipbekova, T.S. Burkitbayev // Industrial Technologies And Engineering (ICITE) 2019, Proceedings of VI International Conference. Shumkent, 2019. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44560940
  9. Kuleshova S. G. Image clothing as a perceptual component of clothing design / G. Kuleshova, A.L. Slavinska, O.V. Zakharkevich, G.S. Shvets // Textiles, clothing, leather and technologies. – 2017. – Vol. 3. – Р. 12-20.
  10. Kuleshova S. Improvement of the methodology for assessing the clothing psychological comfort using semantic differential / S. Kuleshova, O. Zakharkevich, Y. Koshevko, G. Shvets // Vlákna a textil, 28(1), 2021. – № 1. – Р. 45-55. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: http://vat.ft.tul.cz/2021/1/VaT_2021_1_6.pdf
  11. Modni kolory 2022-2023 v zhinochomu odiazi za versiieiu Pantone, [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://avers.ua/news/kolyori-2022-roku-pantone-opublikuvav-prognozi
  12. Pashkevych K. L. Research Of Ukrainian Fashion Industry Goods Consumers / L. Pashkevych, N. А. М. О. Vyshnevska, O. O. Rogotchenko // Art and Design. – 2019. – №1. – Р. 9-21. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2019.1.1.
  13. Color Gear: palitra koloriv, [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://play.google.com/store/apps/details?id=design.vek.color_gear.lite&hl=uk

Post Author: Кравчик Юрій

Translate