Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МІСЦЕ СТРАТЕГІЇ В СИСТЕМІ АНТИКРИЗОВОГО УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВАМИ

THE PLACE OF STRATEGY IN AN CRISIS MANAGEMENT SYSTEM OF ENTERPRISES

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-306-3-51

Ірина ЄПІФАНОВА
https://orcid.org/0000-0002-0391-9026
e-mail: yepifanova@vntu.edu.ua
Денис БОЛОТНОВ
Вінницький національний технічний університет
https://orcid.org/0000-0001-6125-1549
e-mail: bolotnov@gmail.com

Iryna YEPIFANOVA, Denis BOLOTNOV
Vinnytsia National Technical University

Анотація мовою оригіналу

У статті систематизовано підходи до визначення сутності стратегії та її місця в системі антикризового управління. Визначено, що в сучасних умовах усім підприємствам незалежно від форми господарювання важливим є впровадження стратегії антикризового управління. Узагальнено базові стратегії розвитку підприємств. Визначено етапи реалізації антикризової стратегії підприємства.

Ключові слова: стратегія, стратегічне управління, антикризове управління

Розширена анотація англійською мовою

In the conditions of russia’s armed aggression, the loss of a significant number of enterprises of their production capacities, the deterioration of the logistics supply system, the instability of the national currency exchange rate requires active anti-crisis management from all enterprises, which must be carried out in accordance with the formed enterprise development strategy. Despite a significant amount of research in the direction of anti-crisis management, the issue of the relationship between anti-crisis and strategic management requires further research.

The purpose of the article is to determine the relationship and place of strategy in the anti-crisis management system in modern conditions.

The article systematizes approaches to determining the essence of the strategy and its place in the anti-crisis management system. It was determined that in modern conditions, the implementation of an anti-crisis management strategy is important for all enterprises, regardless of the form of management. The basic strategies of enterprise development are summarized: strategies of concentrated growth, strategies of integrated growth, strategies of diversified growth, strategies of reduction.

The stages of the development of a crisis situation at the enterprise are summarized: the appearance of signs of a crisis; crisis detection; financial response to the unfolding of the crisis; unfolding (deepening) of the crisis; the company’s reaction to the crisis. The anti-crisis management strategy is defined as an interrelated sequence of actions to ensure the effective economic activity of the enterprise under the conditions of limited resources and the influence of crisis factors. The anti-crisis management strategy should consist of a strategy for overcoming crisis phenomena and a strategy for preventing crisis phenomena. Both components are important and require constant monitoring of the external and internal environment of the enterprise. The stages of the implementation of the anti-crisis strategy of the enterprise are determined.

Keywords: strategy, strategic management, anti-crisis management

Література

  1. Mohsen Karimi Mehr, Ramezan Jahanian. Crisis Management and Its Process in Organization. Mediterranean Journal of Social Sciences. 2016. №5. Р.143-148.
  2. Джеджула В. В., Єпіфанова І. Ю., Оранська Н. О. Оцінювання ефективності антикризового управління підприємства за умов інноваційного розвитку. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 11. С. 10-14.
  3. Воронкова Т. Є., Приймак Я. В. Трансформація антикризового управління в сучасних економічних умовах. Ефективна економіка. 2021. №10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/10_2021/98.pdf.
  4. Якубенко Ю. Л., Сірко А. Ю. Сутність кризових явищ в Україні та напрями їх подолання. Агросвіт. 2021. № 24. С. 39–45. DOI: 10.32702/2306-6792.2021.24.39
  5. Череп А., Череп О., Огренич Ю. Удосконалення науково-методичного підходу до оцінки впливу факторів на використання механізму формування стратегії антикризового управління операційною діяльністю промислових підприємств у кризових умовах. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 2022. 1(42), С. 134–144. https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.42.2022.3681.
  6. Гой В. В., Васильєв О. В. Антикризове управління корпоративними підприємствами: теоретичні аспекти. Ефективна економіка. 2018. №8. URL:http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/8_2018/157.pdf
  7. Докуніна К.І. Антикризове управління  підприємством:  сутність  поняття  та  функції. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 36 (1). С. 113-116.
  8. Онісіфорова В. Ю., Сідельнікова В. К. Актуальні аспекти антикризового управління підприємством. Проблеми і перспективи розвитку підприємства: зб. наук. пр. 2020. № 2 (25). С. 137-145.
  9. Єпіфанова І. Ю., Оранська Н. О. Сутність антикризового управління підприємства. Економіка і суспільство. 2016. Вип. 2. С. 265-269.
  10. 10.Ахновська І.О. Антикризове управління підприємством в умовах нестабільного економічного середовища. URL : http://molodyvcheny.in.ua/files/ journal/2015/2/514.pdf.
  11. Ansoff I. H. Strategic Management. New York, Macmillan, 2007, 233p.
  12. Porter, M. E. On Competition. Updated and Expanded Ed. Boston: Harvard Business School Publishing, 2008, 576 p.
  13. Єпіфанова І. Ю. управління інноваційною діяльністю промислових підприємств: теоретико-методологічні аспекти фінансового забезпечення : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2019. 384 с.
  14. Robert S. Kaplan, David P. Norton The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Harvard Business Review Press, 1996, 336 р.

References

  1. 1Mohsen Karimi Mehr, Ramezan Jahanian (2016) Crisis Management and Its Process in Organization. Mediterranean Journal of Social Sciences, no. 5, p. 143-148.
  2. Dzhedzhula V.V., Yepifanova I.Yu., Oranska N.O. (2017) Otsiniuvannia efektyvnosti antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstva za umov innovatsiinoho rozvytku. Investytsii: praktyka ta dosvid. No. 11, p. 10-14.
  3. Voronkova T. Ye., Pryimak Ya. V. (2021) Transformatsiia antykryzovoho upravlinnia v suchasnykh ekonomichnykh umovakh. Efektyvna ekonomika, no. 10. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/10_2021/98.pdf.
  4. Iakubenko Yu. L., Sirko A. Yu. (2021) Sutnist kryzovykh yavyshch v Ukraini ta napriamy yikh podolannia. Ahrosvit, no. 24, p. 39–45. DOI: 10.32702/2306-6792.2021.24.39
  5. Cherep A., Cherep O., Ohrenych Yu. (2022). Udoskonalennia naukovo-metodychnoho pidkhodu do otsinky vplyvu faktoriv na vykorystannia mekhanizmu formuvannia stratehii antykryzovoho upravlinnia operatsiinoiu diialnistiu promyslovykh pidpryiemstv u kryzovykh umovakh. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice1(42), p. 134–144. https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.42.2022.3681.
  6. Goy, V. V., Vasiliev, O. V. (2018) Antykryzove upravlinnia korporatyvnymy pidpryiemstvamy: teoretychni aspekty. Efficient economy, no. 8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/8_2018/157.pdf
  7. Dokunina K. I. (2018) Antykryzove upravlinnia pidpryiemstvom: sutnist poniattia ta funktsii [Anti-crisis management of the enterprise: the essence of the concept and function]. Prychornomorski ekonomichni studii, Issue 36 (1), pp. 113-116.
  8. Onisiforova V. Yu., Sidelnikova V. K. (2020) Aktualni aspekty antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvom. Problems and prospects of enterprise development, no. 2 (25), pp. 137-145.
  9. Yepifanova I. Yu., Oranska N. O. (2016) Sutnist antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstva. Economy and society, issue 2, pp. 265-269.
  10. Akhnovska I. O. (2015) Antykryzove upravlinnia pidpryiemstvom v umovakh nestabilnoho ekonomichnoho seredovyshcha. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2015/2/514.pdf.
  11. Ansoff I. H. (2007) Strategic Management. New York, Macmillan.
  12. Porter, M. E. (2008) On Competition. Updated and Expanded Ed. Boston: Harvard Business School Publishing.
  13. Yepifanova I. Yu. (2019) Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu promyslovykh pidpryiemstv: teoretyko-metodolohichni aspekty finansovoho zabezpechennia : monohrafiia. Vinnytsia : VNTU
  14. Robert S. Kaplan, David P. Norton (1996) The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action. Harvard Business Review Press.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate