Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

АНАЛІЗ ПОКАЗНИКІВ РЕНТАБЕЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА: ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ

ANALYSIS OF INDICATORS OF PROFITABILITY OF THE ENTERPRISE: THEORETICAL AND APPLIED ASPECTS

Сторінки: 254-259 Номер: №5, Том 2, 2021 (298)

Автори:
НОВІЧЕНКО Л. С.
Національна академія статистики, обліку та аудиту
https://orcid.org/0000-0003-3475-361X

LYDMILA NOVICHENKO
National Academy of Statistics, Accounting and Audit

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(2)-43

Надійшла / Paper received : 02.08.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація мовою оригіналу

    В умовах нестабільного та кризового розвитку економіки, суттєвого негативного впливу значних коливань ринкової кон’юнктури на фінансові результати, основна увага управлінського персоналу зосереджується на забезпеченні отримання прибутку та підвищенні показників рентабельності підприємства. Показники рентабельності діяльності підприємства визначають рівень його інвестиційної привабливості, конкурентоспроможності та безперервності функціонування. На основі вивчення змісту поняття «рентабельність» обґрунтовано доцільність уточнення трактування його змісту. За результатами дослідження уточнено трактування змісту дефініції «рентабельність» та запропоновано авторське трактування його змісту. З метою удосконалення теоретичних та прикладних положень аналізу рентабельності діяльності підприємства розроблена організаційно-інформаційна модель аналізу рентабельності підприємства. На основі аналізу наукових напрацювань в сфері пошуку джерел та методів підвищення прибутковості діяльності підприємства систематизовано шляхи зростання рентабельності діяльності підприємства, підвищення ефективності виробництва.

Ключові слова: прибутковість, рентабельність, ефективність діяльності підприємства, конкурентоспроможність, модель, факторний аналіз, підприємство.

Розширена анотація англійською мовою

    In the conditions of unstable and crisis-driven economic development, the significant negative impact of significant market fluctuations on financial results, the main attention of management personnel is focused on ensuring profit and increasing the company’s profitability indicators. The profitability indicators of the enterprise determine the level of its investment attractiveness, competitiveness and continuity of operation. Today, the extensive factors of production growth are becoming more and more limited and their application does not bring the desired economic effect. In this regard, the question of profitability analysis is an important and urgent problem of the theory and practice of enterprise activity. Based on the study of the meaning of the concept of “profitability”, the expediency of clarifying the interpretation of its meaning is substantiated. Based on the results of the study, the interpretation of the meaning of the definition “profitability” was clarified and the author’s interpretation of its meaning was proposed. In order to improve the theoretical and applied provisions of the analysis of the profitability of the enterprise, an organizational and informational model of the analysis of the profitability of the enterprise was developed. The developed organizational and information model consists of nine interconnected elements, each of which defines processes and phenomena, evaluation indicators and interested subjects of the analysis of the profitability of the enterprise. The consistent implementation of the presented elements of the organizational and information model of the analysis of the company’s profitability will ensure the improvement of the organization of analytical work in terms of assessing the efficiency and profitability of the company’s activities. In the future, it will also allow optimizing the process of managing profitability indicators to strengthen the financial condition of the business entity and its competitive positions on the market. Based on the analysis of scientific developments in the field of finding sources and methods of increasing the profitability of the enterprise, the ways of increasing the profitability of the enterprise and increasing the efficiency of production have been systematized. The need to take into account cause-and-effect relationships and the results of factor analysis for the development of directions for increasing the level of indicators of the profitability of the enterprise is substantiated.

Key words: profitability, profitability, enterprise efficiency, competitiveness, model, factor analysis, enterprise.

References

  1. Bochkaryova, T.O., Kulinych, R.O., Pigul, N.G. (2017), “Profitability indicators of enterprises of various branches of Ukraine and ways to increase their level”. Ekonomika i suspilstvo, vol. 10, pp. 188-193
  2. Vasiliev, V.V. (2009), “Ways to increase the productivity of Ukrainian enterprises”. Fondovyi rynok, vol. 12, pp. 11-14
  3. Gavatyuk, L.S., Dembitska, A.V. (2018), “Evaluation of the company’s profitability and ways to increase it in modern economic conditions”. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Vol. 1, pp. 15-19
  4. Hrabovetskyi, B.E. (2009), “Economic analysis: a study guide”, 256 p.
  5. Dronova, A.Yu. (2011), “Profitability as a component of evaluating the effectiveness of trade enterprises on the oil products market of Ukraine”. Ekonomika promyslovosti, Vol. 53, pp.140-146
  6. Lebedeva, A.M. (2012), “Methodical aspects of the analysis of the profitability of the enterprise’s activity”. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu, P. 17, vol. 3-4, pp. 29-36.
  7. Moshensky, S.Z., Oliynyk, O.V. (2007), “Economic analysis, 704 p.
  8. Pandas, A.V., Federka, T.M. (2020), “Features of determining the profitability of construction enterprises”. Ekonomika i suspilstvo, Vol. 22., available at: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-76 (Accessed 20 April 2022)
  9. Petrakovska, O.V. (2011), “Organizational and informational model of income analysis in the bank: systematization of views”. Bukhhalterskyi oblik, analiz ta audyt: problemy teorii, metodolohii, orhanizatsii, Vol. 1(6), pp. 181-195
  10. Rudyka, V.I., Mamedov, I.M. (2019), “Characteristics of profitability as an indicator of effective enterprise activity”. Infrastruktura rynku, Vol. 32, available at: http://socrates.vsau.org/repository/getfile.php/20955.pdf (Accessed 20 April 2022)
  11. Sklyaruk, I.P. (2013), “Analysis of profit and profitability of the enterprise”. Formuvannia rynkovykh vidnosyn v Ukraini, vol. 2, pp. 174-180.
  12. Chernysh, S.S. (2013), “Organizational and methodological aspects of profitability analysis”. Innovatsiina ekonomika, vol. 6, pp. 305-309.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate