Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ФОРМУВАННЯ РИНКУ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ

THE EDUCATIONAL SERVICES UKRAINIAN MARKET FORMATION AT THE PRESENT STAGE

Cторінки: 41-48. Номер: №2, Том 2, 2022 (304)

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-07

Тетяна НЕСТОРЕНКО
Бердянський державний педагогічний університет
Вища технічна школа в Катовіце, Польща
https://orcid.org/0000-0001-8294-6235
e-mail: tetyana.nestorenko@gmail.com
Олена ЧУКУРНА
Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку
https://orcid.org/0000-0001-9285-7068
e-mail: elenchukurna@ukr.net
Валентина РОМАХ
Одеський національний морський університет
https://orcid.org/0000-0003-3958-0041
e-mail: romakhvalentina@gmail.com

Tetyana NESTORENKO
Berdyansk State Pedagogical University
University of Technology, Katowice, Poland
Olena CHUKURNA
State University of Intelligent Technologies and Communications
Valentyna ROMAKH
Odessa National Maritime University

 Анотація мовою оригіналу

     В статті досліджується стан ринку послуг у сфері вищої освіти України в період 2010-2020 рр. Автори визначають основні фактори, які впливають на динаміку кількості закладів вищої освіти України.

Проведено порівняльний аналіз розподілу та структури витрат на освіту за провайдерами та функціями освіти в 2019 та в 2020 роках. Проаналізовано динаміку зміни кількості закладів вищої освіти в Україні за період 2010-2019 рр., а також динаміку зміни кількості студентів, які навчаються в закладах вищої освіти в Україні за даний період. Досліджено розподіл кількості учнів, слухачів та студентів закладів освіти України за Міжнародною стандартною класифікацією освіти. Проведений в дослідженні кореляційний аналіз чинників впливу на динаміку зміни кількості закладів вищої освіти свідчить про скорочення загальної потреби в висококваліфікованих спеціалістах, що є результатом скорочення окремих галузей економіки.

Ключові слова: ринок, освітня послуга, університет, аналіз, Україна.

Розширена анотація англійською мовою

     The article examines the state of the services market in the field of higher education in Ukraine in the period 2010-2020. The authors identify the main factors that affect the dynamics of the number of higher education institutions in Ukraine.

A comparative analysis of the distribution and structure of education costs by providers and functions of education in 2019 and 2020 was conducted. The dynamics of changes in the number of higher education institutions in Ukraine for the period 2010-2019, as well as the dynamics of changes in the number of students studying in higher education institutions in Ukraine during this period, were analysed. The distribution of the number of pupils, trainees, and students of educational institutions of Ukraine according to the International Standard Classification of Education was studied. Special attention was paid to the regional aspect of placement of higher education institutions. The uneven location of higher education institutions is justified by the fact that research and educational centres were formed in regions with the most powerful industrial potential.

The correlational analysis of factors influencing the dynamics of changes in the number of higher education institutions conducted in the study showed that, in addition to the demographic situation (R=0.88), the average number of full-time employees (R=0.96) has a significant impact on the higher education system. This indicates a reduction in the overall need for highly qualified specialists. Undoubtedly, this is the result of the reduction of certain branches of the economy and the corresponding decrease in the demand for certain specialties from the side of applicants. This is due to the availability of vacancies on the labour market. At the same time, it has been proven that the average monthly salary level and the number of unemployed have no significant impact on the dynamics of changes in the number of higher education institutions.

Key words: market, educational service, university, analysis, Ukraine.

Література

  1. Ostenda A., Nestorenko T., Ostenda J. Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Scientific Papers of Berdyansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. 2018, is. 1. 186-190. URL: https://cutt.ly/EIh9sSP
  2. Ostenda A., Nestorenko T., Zhihir A. What do students think of the education curriculum? Case of Katowice School of Technology International Relations 2018: Current issues of world economy and politics. University of Economics in Bratislava, Faculty of International Relations. Conference proceedings, 19th International Scientific Conference, Smolenice Castle, 29th-30th, November 2018. Publishing Ekonóm 2018. 582-589. URL: https://cutt.ly/mYcCDFC
  3. Несторенко Т. П. «Економіка суперзірок»: можливості та загрози для сфери освіти. Український журнал прикладної економіки. 2020. Том 7. № 2. 8–15. URL: http://ujae.org.ua/ekonomika-superzirok-mozhlyvosti-ta-zagrozy-dlya-sfery-osvity/
  4. Гавриленко Н.В. Податкова система : навчальний посібник. Львів : Новий Світ. – 2000, 2007. 328с.
  5. Havrilenko, N., & Kozitska, N. (2022). Analytical support of digital transformations. Economy and Society, (38). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-38.
  6. Polishchuk О., Kulinich Т., Martynovych N., Popova Yu. Digitalization and sustainable development: the new covid-19 challenge requires non-standard solutions. Problemy Ekorozwoju / Problems of Sustainable Development. 17 (2), 2022, 69-79. DOI: 10.35784/pe.2022.2.08
  7. Несторенко Т.П. Принципи формування цін на послуги закладів санаторно-курортної сфери. Логістика. Львів: НУ „Львівська політехніка”. 2008, №633, 506-512. URL: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/720/1/73.pdf
  8. Abyzova L., Babenko O., Nestorenko T., Reshetova I., Semeniuk M., Shevchenko O. Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL: https://cutt.ly/SYcVUXq
  9. Гавриленко Н.В. Теоретичні підходи до вивчення економічної поведінки української молоді. Програма та тези. II Міжнародна науково-практична конференція «Залучення патріотично активної молоді до розвитку громадянського суспільства як чинник соціальної безпеки України» 4 червня 2020 р., м. Миколаїв. 2020, 46-49.
  10. Shchetynina, O., Horbatiuk, L., Alieksieieva, H., Kravchenko, N. Project management systems as means of development students time management skills. CEUR Workshop Proceedings, 2019, 2387, 370–384.
  11. Григорчук Т.В. Сучасні тенденції розвитку маркетингу на вітчизняному ринку вищої освіти. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія Менеджмент соціокультурної діяльності. 2018, т. 1, № 1, 123-136. DOI: 10.31866/2616-7573.1.2018.143396.
  12. Мартинович Н.О., Горник В.Г., Бойченко Е.Б. Маркетингові дослідження: навчальний посібник. Київ: «Видавництво Людмила», 2021. 323 с.
  13. Чукурна О.П. Концепція маркетингового ціноутворення в глобальній економіці:[монографія]. – Одеса: Астропринт, 2016.
  14. Швардак М.В. PR-технології на ринку освітніх послуг. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2022, вип. 1 (50), 307-310.
  15. Держкомстат URL:https://ukrstat.gov.ua/.
  16. Nestorenko T., Morkunas, M., Peliova J., Volkov A., Balezentis T., Streimkiene D. A New Model for Determining the EOQ under Changing Price Parameters and Reordering Time. Symmetry 2020, 12, 1512. https://www.mdpi.com/2073-8994/12/9/1512

References

  1. Ostenda, A., Nestorenko, T. & Ostenda, J. (2018). Practical education on a higher level in Poland: example of Katowice School of Technology. Scientific Papers of Berdyansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences. Is. 1. 186-190. URL: https://cutt.ly/EIh9sSP
  2. Ostenda, A., Nestorenko, T. & Zhihir, A. (2018). What do students think of the education curriculum? Case of Katowice School of Technology International Relations 2018: Current issues of world economy and politics. University of Economics in Bratislava, Faculty of International Relations. Conference proceedings, 19th International Scientific Conference, Smolenice Castle, 29th-30th, November 2018. Publishing Ekonóm. 582-589. URL: https://cutt.ly/mYcCDFC
  3. Nestorenko, T.P. (2020). „Ekonomika superzirok”: mozhlyvosti i zahrozy dlia sfery osvity [„The superstar economy”: opportunities and threats for education]. Ukrainian Journal of Applied Economics. Vol. 7, no 2. 8–15. URL: http://ujae.org.ua/ekonomika-superzirok-mozhlyvosti-ta-zagrozy-dlya-sfery-osvity/ DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2020-2-1 [in Ukrainian].
  4. Havrylenko, N. (2007). Podatkova systema: navch. posib [Tax system: textbook]. Lviv: Novyi Svit-2000 [in Ukrainian].
  5. Havrilenko, N., & Kozitska, N. (2022). Analytical support of digital transformations. Economy and Society, (38). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-38-38
  6. Polishchuk, О., Kulinich, Т., Martynovych, N. &, Popova Yu. (2022). Digitalization and sustainable development: the new covid-19 challenge requires non-standard solutions. Problemy Ekorozwoju / Problems of Sustainable Development. 17 (2), 69-79. DOI: 10.35784/pe.2022.2.08.
  7. Nestorenko, T.P. (2008). Pryntsypy formuvannia tsih na posluhy zakladiv sanatorno-kurortnoi sfery [Principles of price formation for the services of sanatoriums]. Logistics. Lviv: NU “Lviv Polytechnic” # 633, 506-512. URL: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/720/1/73.pdf [in Ukrainian].
  8. Abyzova, L., Babenko, O., Nestorenko, T., Reshetova, I., Semeniuk, M. & Shevchenko O. (2017). Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava, Bratislava. URL: https://cutt.ly/SYcVUXq
  9. Havrylenko, N. (2020). Teoretychni pidkhody do vyvchennia ekonomichnoi povedinky ukrainskoi molodi. [Theoretical approaches to studying the economic behavior of ykrainian youth]. Program and theses. р.46-49. [in Ukrainian].
  10. Shchetynina, O., Horbatiuk, L., Alieksieieva, H. & Kravchenko, N. (2019). Project management systems as means of development students time management skills. CEUR Workshop Proceedings. 2387, 370-384.
  11. Hryhorchuk, T.V. (2018). Suchasni tendentsii rozvytku marketynhu na vitchyznianomu rynku vyshchoi osvity [Modern trends in the development of marketing in the domestic market of higher education]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia Menedzhment sotsiokulturnoi diialnosti – Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Series Management of socio-cultural activities. Vol. 1, is.1, 123-136. DOI: 10.31866/2616-7573.1.2018.143396 [in Ukrainian].
  12. Martynovych, N.O., Hornyk, V.H. & Boichenko, E.B. (2021). Marketynhovi doslidzhennia: navchalnyi posibnyk [Marketing research: a study guide]. Kyiv: «Vydavnytstvo Liudmyla» – Kyiv: Lyudmila Publishing House. [in Ukrainian].
  13. Chukurna, O.P. (2016). Kontseptsiia marketynhovoho tsinoutvorennia v hlobalnii ekonomitsi: [monohrafiia] [The concept of marketing pricing in the global economy: [monograph]]. Odesa: Astroprynt – Odesa: Astroprint. [in Ukrainian].
  14. Shvardak, M.V. (2022). PR-tekhnolohii na rynku osvitnikh posluh [PR technologies in the market of educational services]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota». Series: “Pedagogy. Social work”. Is. 1 (50), 307-310 [in Ukrainian].
  15. Derzhkomstat [State Committee of Statistics]. URL: https://ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].
  16. Nestorenko, T., Morkunas, M., Peliova, J., Volkov, A., Balezentis, T. & Streimkiene, D. (2020). A New Model for Determining the EOQ under Changing Price Parameters and Reordering Time. Symmetry, 12, 1512. https://www.mdpi.com/2073-8994/12/9/1512

Post Author: Кравчик Юрій

Translate