Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ПРОЕКТУВАННЯ ТА РОЗРОБЛЕННЯ СПЕЦІАЛІЗОВАНОГО ЛІНГВІСТИЧНОГО СЛОВНИКА ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПЕРСОНАЛЬНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ВЕБ-КОРИСТУВАЧА

DESIGN AND DEVELOPMENT OF A SPECIALIZED LINGUISTIC DICTIONARY TO DETERMINE THE PERSONAL CHARACTERISTICS OF A WEB USER

Сторінки: 76-80. Номер: №3, 2020 (285)
Автори:
С.С. Федушко, Ю.О. Сєров
Національний університет «Львівська політехніка»
S. Fedushko, Yu. Syerov
Lviv Polytechnic National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2020-285-3-12
 
Рецензія/Peer review : 11.04.2020 р.
Надрукована/Printed : 04.06.2020 р.

Анотація мовою оригіналу

В статті представлено результати проектування та розроблення спеціалізованого словника для визначення персональних характеристик веб-користувача. У дослідженні розроблено метод дослідження інформаційних слідів веб-користувачів, який передбачає, на відміну від інших методів, використання спеціалізованого словника соціально-демографічних маркерів, що дало змогу сформувати систему лінгво-комунікативних індикаторів для верифікації даних користувачів віртуальних спільнот. У процесі верифікації веб-контенту спеціалізований словник соціально-демографічних маркерів виконує фундаментальну функцію, оскільки соціально-демографічні маркери є основною складовою комп’ютерно-лінгвістичного аналізу інформаційного сліду користувачів веб-спільноти.
Ключові слова: віртуальні спільнота, спеціалізований лінгвістичний словник, персональні характеристики, веб-користувач, інформаційна схема.
 

Розширена анотація англійською мовою

The study examines the results of designing and developing a specialized dictionary to determine the personal characteristics of a web user. The study developed a method of studying the information traces of web users, which involves the use of a specialized dictionary of socio-demographic markers. Using this method allows to form a system of linguistic and communicative indicators for verification of data of users of virtual communities. Scientific novelty of research results is a scientific justification and implementation of the first stage in the development of methods and means of computerized linguistic analysis of the reliability of the personal characteristics of users of communities is the design and development of specialized linguistic dictionary to determine the personal characteristics of web users. The purpose of the study is to develop a system of linguistic and communicative indicators based on a specialized dictionary of socio-demographic markers formed by analyzing the information traces of the educational sample of users of virtual communities. In this study, based on the developed method of research of information traces of web users, which provides, unlike other methods, will be designed and implemented for use a specialized dictionary of socio-demographic markers, which will form a system of linguistic and communicative indicators to verify data of users’ web communities. Modelling of the information scheme of the dictionary is performed with the help of diagrammatic means of structural modelling. The means of forming personal portraits of users of virtual communities are built on the basis of modern web technologies. Socio-demographic characteristics are determined using markers contained in a specialized dictionary. The structure of the dictionary is developed according to the scheme of linguistic-communicative indicators of social and demographic characteristics. During verification, a specialized dictionary sociodemographic marker performs a fundamental function as socio-demographic markers are the main component of computerized linguistic analysis of the information track web user community. It is impossible to verify socio-demographic characteristics without a database of socio-demographic markers. Socio-demographic markers are a key link in the process of forming sets of linguistic-communicative indicators that indicate the affiliation of a web user to a certain socio-demographic characteristics.
Keywords: virtual community, specialized linguistic dictionary, personal characteristics, web user, information scheme.

References

  1. Trach O. Development of Models and Methods of Virtual Community Life Cycle Organization / O. Trach, A. Peleshchyshyn // Advances in Artificial Systems for Medicine and Education II. AIMEE2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, Springer, Cham. – 2018. – Vol. 902. – P. 473–483.
  2. Nida Eugene A. Analysis of meaning and dictionary making / A. Nida Eugene // International Journal of American Linguistics. – 1958. – 24.4. – P. 279–292.
  3. Fedushko S. Modeling software complex for web user personal data verification / S. Fedushko // Управління розвитком складних систем. – 2016. – 26. – P. 105–110.
  4. Rice D. R. Corpus-based dictionaries for sentiment analysis of specialized vocabularies / D. R. Rice, C. Zorn // Political Science Research and Methods. – 2013. – P. 1–16.
  5. Xie B. Multimodal computer-mediated communication and social support among older Chinese internet users / B. Xie // Journal of Computer-Mediated Communication. – 2008. – 13(3). – P. 728–750.
  6. Ören T.I. Personality Representation Processable in Fuzzy Logic for Human Behavior Simulation / T.I. Ören, N. Ghasem-Aghaee // Proceedings of the 2003 Summer Computer Simulation Conference. – Montreal, PQ, Canada. – 2003. – P. 11–18.
  7. Russell L. R. This is what a dictionary looks like: The lexicographical contributions of feminist dictionaries / L. R. Russell // International Journal of Lexicography. – 2012. – 25(1). – P. 1–29.
  8. Amaghlobeli N. Linguistic features of typographic emoticons in SMS discourse / N. Amaghlobeli // Theory and Practice in Language Studies. – 2012. – 2(2). – P. 348.
  9. Fedushko S. Semantic analysis for information and communication threats detection of online service users / S. Fedushko, E. Benova // Procedia Computer Science. – 2019. – 160. – P. 254–259.
  10. Babal J. C. Linguistic analysis of pediatric residency personal statements: gender differences / J. C. Babal, A. D. Gower, J.G. Frohna, M. A. Moreno // BMC medical education. – 2019. – 19(1). – 392.

Post Author: npetliaks

Translate