Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ УПРАВЛІННЯ: КОМПЕТЕНТНІСТЬ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВА

MODERN MANAGEMENT TRENDS: THE COMPETENCE OF THE COMPANY’S PERSONNEL

 
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-310-5(1)-34

Віктор ЗАМЛИНСЬКИЙ
Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку, м. Одеса
https://orcid.org/0000-0001-7642-2443
zam.agrariy@gmail.com
Інна ЛЄБЄДЄВА
Державний університет інтелектуальних технологій і зв’язку, м. Одеса
https://orcid.org/0000-0001-6521-3662
aenola@ukr.net
Марта ГОРИНЬ
Львівський національний університет імені Івана Франка
https://orcid.org/0000-0002-9622-5073
marta.goryn@lnu.edu.ua

Andrii ZAMLYNSKYI, Inna LEBEDEVA
State University of Intellectual Technologies and Communications
Marta GORYN
Ivan Franko National University of Lviv

  Анотація мовою оригіналу

У статті розглядається одне з основних напрямків в управлінні персоналом. Суть цього напряму полягає в управлінні процесом визначення, застосування, оцінки, придбання, стимулювання і розвитку компетенцій співробітників підприємства. Тому, в процесі управління персоналом підприємства виникає необхідність визначати наявність компетенцій у кандидатів на вакансії при первинному співбесіді і прийомі на роботу, проводити аналіз і прогнозувати можливість їх придбання та подальшого розвитку у співробітників для задоволення потреб підприємства в персоналі відповідного рівня. Перше і основне напрям, визначення необхідних для підприємства компетенцій і створення системи спеціальних компетенцій необхідних для співробітників підприємства. Актуальним напрямком подальших досліджень є розробка і обґрунтування доцільності використання принципово нових мотиваційних та комунікаційних важелів і моделей під час та після військової агресії як системи протидії ризикам і форс-мажорним обставинам і формуванням нової парадигми менеджменту сталого розвитку.

Ключові слова: компетенції, компетентність, управління підприємством, управління персоналом, управління компетенцією персоналу, система спеціальних компетенцій, ключові компетенції, корпоративні компетенції, особистісні компетенції, модель компетенцій.

Розширена анотація англійською мовою

The article discusses one of the main areas in personnel management. The essence of this area is to manage the process of determining, applying, evaluating, acquiring, stimulating and developing the competencies of employees. Some authors understand as competence the formally described requirements for the personal, professional and other qualities of employees of an enterprise. In this understanding, competencies are used in evaluating personnel. Therefore, in the process of managing the enterprise’s personnel, it becomes necessary to determine the competencies of candidates for vacancies during the initial interview and hiring, to analyze and predict the possibility of their acquisition and further development by employees to meet the needs of the enterprise in personnel of the appropriate level. Some companies use only key competencies, others develop and use only managerial competencies to evaluate top managers, and some companies develop only special (technical) competencies for job groups of various departments, and only a small number of companies pay attention to personal competencies. The construction of a competency system for each position in the enterprise is considered as a tool used at all levels of work with personnel. The first and main direction, the definition of competencies necessary for the enterprise and the creation of a system of special competencies necessary for employees of the enterprise. The competency model is a complete set of competencies and behavioral indicators necessary for an employee to successfully perform his functions, manifested in relevant situations and time, for a particular enterprise with its special and individual goals, and corporate culture. A relevant direction of further research is the development and justification of the expediency of using fundamentally new motivational and communication levers and models during and after military aggression as a system for countering risks and force majeure circumstances and forming a new paradigm of sustainable development management.

Key words: competences, competence, management by an enterprise, management by a personnel, management by the competence of personnel, system of the special competences, key competences, corporate competences, personality competences, model of competences.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate