Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНОЇ СТРАТЕГІЇ АВІАТРАНСПОРТНОГО ПІДПРИЄМСТВА

FORMATION OF THE COMPETITIVE STRATEGY OF THE AVIATION ENTERPRISE

Cторінки: 119-124. Номер: №2, Том 2, 2022 (304)

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-20

Алла ТКАЧЕНКО
Національний університет «Запорізька політехніка»
https://orcid/org/0000-0002-1823-2579
e-mail: alla0676128584@gmail.com

Alla TKACHENKO
“Zaporizhzhia Polytechnic” National University

 Анотація мовою оригіналу

     Серед багатьох проблем, які стали перед господарським механізмом України в умовах всебічної міжнародної інтеграції, в першу чергу, потребує  уваги питання формування конкурентної стратегії авіатранспортного підприємства.

Високий рівень конкурентоспроможності  авіатранспортного підприємства повинен свідчити про ефективність його функціонування, гнучкість в адаптуванні до змін середовища функціонування, високу якість послуг адаптуванні до змін середовища функціонування, адекватну цінову політику, позитивність сприйняття споживачами бренду, торговельної марки компанії, високий рівень кваліфікації персоналу тощо.

Важливим елементом системи забезпечення належного рівня конкурентоспроможності авіатранспортного підприємства виступає його оцінка. В результаті детального вивчення наведених підходів має бути сформовано відповідну систему методів оцінки конкурентоспроможності авіатранспортного підприємства, визначено переваги та недоліки основних груп методів та доведено необхідність застосування комплексу методів для більш повної оцінки конкурентоспроможності того чи іншого підприємства з урахуванням особливостей його господарської діяльності.

Ключові слова: конкурентоспроможність, конкурентна стратегія, конкуренція, конкурентні переваги, конкурентна боротьба.

 Розширена анотація англійською мовою

     The current state of the Ukrainian economy requires solving many fundamental problems. Effective entry of the country into the international economic system requires urgent solution of a number of economic problems. Among many problems of the economic mechanism of Ukraine in the context of international integration, the issue of forming a competitive strategy of the air transport enterprise requires attention.

A high level of competitiveness of an air transport enterprise should indicate the efficiency of its functioning, flexibility in adapting to changes in the operating environment, high quality of services and adaptation to changes in the operating environment, high quality of services and adequate pricing policy, positive consumer perception of the brand, the company’s trademark, high level of staff qualification, etc. Therefore, it is important to theoretically substantiate the competitive strategy and improve the methodological recommendations for assessing the level of competitiveness of air transport enterprises.

Competitiveness of an air transport enterprise in today’s conditions is one of the defining characteristics of the efficiency of its economic activity and opportunities for further development. An important element of the system of ensuring the proper level of competitiveness of the air transport enterprise, the effective conduct of its economic activity is its assessment. As a result of a detailed study of the above approaches, an appropriate system of methods for assessing the competitiveness of an air transport enterprise should be formed. The advantages and disadvantages of the main groups of methods are also determined and the necessity of using a set of methods for a more complete assessment of the competitiveness of the enterprise is proved. For this purpose it is necessary to take into account the peculiarities of its economic activity.

The modern stage of development of the Ukrainian economy puts forward qualitatively new requirements for the management of competitiveness of air transport enterprises.

Keywords: competitiveness, competitive strategy, competition, competitive advantages, competitive struggle.

Література

  1. Pozhuieva T., Novik N.V.Competitiveness of the products as a category of modern development of Ukraine Economic Herald of State Higher Educational Institution «Ukrainian State University of Chemical Technology», 2020, № 1(11). – рр. 8-15 (ISSN 2415-3974).
  2. Загорная Т.О. Технология анализа рынка с помощью метода конкурентной діагностики // Вісник Донецького Національного університету. Серія: Економіка і право. Вип 1. 2003. С. 98-106.
  3. Завербний А.С., Дрималова Х.В. Конкурентоспроможність вітчизняних підприємств. Вісник національного університету «Львівська політехніка». 2012. № 727. С. 218-224.
  4. Ясинська Н.С. Управління якістю товарів: Опорний конспект лекцій / Н.С. Ясинська. – К.: КНТЕУ, 2015. – 108 с.
  5. Заяць О.І. Моделі конкурентної сили міжнародних інтеграційних об`єднань //  Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 15-16. С. 40-46.
  6. Дудкин В.И.Конкурентоспособность продукции: сущность, анализ, оценка пути и меры повышения / В.И Дудкин // Экономика и коммерция. – 2010. – Вып. № 3-4. – С. 69-84.

References

  1. Pozhuieva T., Novik N.V.Competitiveness of the products as a category of modern development of Ukraine Economic Herald of State Higher Educational Institution «Ukrainian State University of Chemical Technology», 2020, № 1(11). – рр. 8-15 (ISSN 2415-3974).
  2. Zahornaia T.O. Tekhnolohyia analyza rynka s pomoshchiu metoda konkurentnoi diahnostyky / Zahornaia T.O. // Bulletin of the Donetsk National University. Series: Economy and law. 2003. № 1. S. 98-106.
  3. Zaverbnyi A.S., Drymalova Kh.V. Konkurentospromozhnist vitchyznianykh pidpryiemstv / Zaverbnyi A.S., Drymalova Kh.V. // Bulletin of the Lviv Polytechnic National University. 2012. № 727. S. 218-224.
  4. Iasynska N.S. Upravlinnia yakistiu tovariv: Opornyi konspekt lektsii / Iasynska N.S. – Reference summary of lectures.-Kyiv, KNTEU, 2015. – 108 S.
  5. Zaiats O.I. Modeli konkurentnoi syly mizhnarodnykh intehratsiinykh ob`iednan / Zaiats O.I. // Investments: practice and experience. 2020. No. 15-16. S. 40-46.
  6. Dudkin V.I.Konkurentosposobnost produkcii: sushnost, analiz, ocenka puti i mery povysheniya / Dudkin V.I. // Economics and Commerce. – 2010. – No. 3-4. – P. 69-84.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate