ІНСТРУМЕНТИ СПОРТИВНОГО МАРКЕТИНГУ ПРОСУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВА НА РИНКУ (НА ПРИКЛАДІ ПОЛЬЩІ)
SPORTS MARKETING TOOLS FOR ENTERPRISE PROMOTION ON THE MARKET (ON THE EXAMPLE OF POLAND)
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-310-5(1)-43
Валентина ВАСИЛЬЄВА, Тетяна БУГАЄНКО, Михайло ЛЯННОЙ, Жанна ЧЕРНЯКОВА, Віта ВОРОНА
Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
Valentina VASILIEVA
Sumy State Pedagogical University named after A.S.Makarenko
http://orcid.org//0000-0002-0179-360X
v.y.vasileva7@gmail.com
Tetiana BUHAIENKO
Sumy State Pedagogical University named after A.S.Makarenko
http://orcid.org/0000-0003-3745-0593
e-mail: bugaenkotv@ukr.net
Mykhailo LIANNOI
Sumy State Pedagogical University named after A.S.Makarenko
http://orcid.org/0000-0002-3833-2890
e-mail: monnifk@ukr.net
Zhanna CHERNIAKOVA
Sumy State Pedagogical University named after A.S.Makarenko
http://doi.org/0000-0003-4547-9388
e-mail: janechernyakova@gmail.com
Vita VORONA
Sumy State Pedagogical University named after A.S.Makarenko
https://orcid.org/0000-0003-4958-3019
e-mail: vitaplusik@ukr.net
Анотація мовою оригіналу
The article analyses marketing tools that are expedient to use in modern conditions for the purpose of promoting on the enterprise market in the field of physical culture and sports services (on the example of Poland). It has been proven that sports marketing has a certain number of common features with the marketing of other types of services. Therefore, while promoting an enterprise in the field of physical culture and sports services on the market, we can use marketing tools for the promotion of other enterprises in the service sector.
It has been found out that sponsorship is an important tool for the promotion of an enterprise in the field of physical culture and sports services on the market. The characteristics to the main forms of sports sponsorship have been given. The main reasons for the growing importance of sponsorship as a form of promotion are distinguished. The article highlights the objectives of sponsorship which are divided into four categories (creating the image of the company, company, customers, local community).
The detailed characteristics of each category have been presented. The article examines that the types of sponsorship can be classified according to several characteristics according to the sponsoring organizations, the number of sponsors and the nature of sponsored services. Special attention has been paid to a peculiar type of sponsorship such as license sponsorship, which consists in the agreement to use the name, emblem, symbol, trademark or official or decorative picture of the sponsor. The article proves this type of sponsorship using the polish experience.
In the context of the research, it is important to observe marketing rights when studying the role of marketing in the promotion of an enterprise in the field of physical culture and sports services on the market. Marketing rights include those used both on-site and during the event, as well as exercised in the period between separate events.
It is stressed that you can distinguish between the rights to sell your own products with a sponsored visual identity or to promote and sell the sponsor’s products and services directly during sponsored events or in the rights holder’s communication channels. Focus on the Polish experience the key principles which help to involve a powerful person into marketing activities should be considered. Each defined principle is proved by the Polish example.
Key words: marketing tools, physical culture and sports services, enterprise, market, Poland, Polish experience.
Розширена анотація українською мовою
У статті аналізуються маркетингові інструменти, які доцільно використовувати в сучасних умовах з метою просування на ринок підприємств сфери фізкультурно-спортивних послуг (на прикладі Польщі). Доведено, що спортивний маркетинг має певну низку спільних рис із маркетингом інших видів послуг. Тому в ході просування підприємства фізкультурно-спортивних послуг на ринку можна застосовувати маркетинговий інструментарій з просування інших підприємств сфери послуг.
З’ясовано, що спонсорство є важливим інструментом просування підприємства сфери фізкультурно-спортивних послуг на ринку. Дано характеристику основним формам спортивного спонсорства. Виділено основні причини зростання значення спонсорства як форми просування. У статті висвітлюються цілі спонсорства, які поділяються на чотири категорії (створення іміджу компанії, компанії, клієнтів, місцевої громади).
У статті аналізуються маркетингові інструменти, які доцільно використовувати в сучасних умовах з метою просування на ринок підприємств сфери фізкультурно-спортивних послуг (на прикладі Польщі). Доведено, що спортивний маркетинг має кілька спільних рис із послугами та може поєднуватися з маркетингом послуг. З’ясовано, що спонсорство є важливим інструментом просування підприємства сфери фізкультурно-спортивних послуг на ринку. Дано характеристику основним формам спортивного спонсорства. Виділено основні причини зростання значення спонсорства як форми просування. У статті висвітлюються цілі спонсорства, які поділяються на чотири категорії (створення іміджу компанії, компанії, клієнтів, місцевої громади).
Автори представили детальну характеристику кожної категорії. У статті досліджено, що види спонсорства можна класифікувати за кількома ознаками, зокрема, за спонсорськими організаціями, кількістю спонсорів та характером спонсорських послуг. Особливу увагу приділено такому різновиду спонсорства, як ліцензійне спонсорство, яке полягає у згоді на використання імені, емблеми, символу, торгової марки або офіційного чи декоративного зображення спонсора. Стаття доводить цей вид спонсорства на досвіді Польщі.
У контексті дослідження важливим є дотримання маркетингових прав при вивченні ролі маркетингу в просуванні підприємства сфери фізкультурно-спортивних послуг на ринку. Маркетингові права включають ті, які використовуються як на місці, так і під час заходу, а також реалізуються в період між окремими заходами. Наголошується, що необхідно розрізняти право продавати власні продукти зі спонсорованою візуальною ідентичністю або рекламувати та продавати продукти та послуги спонсора безпосередньо під час спонсорованих заходів або в каналах зв’язку правовласника. Орієнтуючись на польський досвід, слід враховувати ключові принципи, які допомагають залучити до маркетингової діяльності впливову людину. Кожен визначений принцип підтверджується польським прикладом.
Ключові слова: інструменти маркетингу, фізкультурно-спортивні послуги, підприємство, ринок, Польща, польський досвід.