Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

PROJECT CONCEPTION OF CAE-SYSTEM FOR WEAR ANALYSIS OF FRICTION BEARING UNDER CONDITIONS OF SHAFT AND LINER AXIS MISALIGNMENT

РОЗРОБКА САЕ-СИСТЕМИ АНАЛІЗУ ЗНОШУВАННЯ ПІДШИПНИКІВ В УМОВАХ ПЕРЕКОСУ ОСЕЙ ВАЛА І ВТУЛКИ

Сторінки: 82-88. Номер: №5, 2022 (313)  
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2022-313-5-82-88
Автори: SOKOLAN Iuliia
Khmelnytskyi National University
ORCID: 0000-0002-0273-5719
e-mail: sokolanyul@khmnu.edu.ua
MYLKO Volodymyr
Khmelnytskyi National University
ORCID: 0000-0002-1118-3530
e-mail: vlad.mylko@khmnu.edu.ua
TKACHUK Vitaliy
Khmelnytskyi National University
ORCID: 0000-0003-0640-2740
e-mail: tkachukvi@khmnu.edu.ua
SOKOLAN Kateryna
Khmelnytskyi National University
ORCID: 0000-0002-3513-8312
e-mail: sokolank@khmnu.edu.ua
СОКОЛАН Юлія, МІЛЬКО Володимир, ТКАЧУК Віталій, СОКОЛАН Катерина
Хмельницький національний університет

Анотація мовою оригіналу

Modelling of wear processes is an important stage in the design of mechanisms. Such virtual studies allow predicting the service life of components and the machine as a whole. Modern algorithms of CAE-systems allow performing such analysis with high accuracy and taking into account not only material and operating conditions of the mechanism, but also errors that occurred during the manufacturing and assembly of a particular part. These parts require high requirements to the accuracy of manufacturing and assembly, but within the tolerances of the fields errors of mutual positioning are still allowed, which in turn can significantly affect the service life of the mechanism. Therefore, the task of modeling the wear process of the shaft and sleeve in conditions of mutual misalignment of the axes is relevant. Such sliding pairs exist in almost all machines, including car engines, power generation turbines, etc.
In this article it is offered to use the module-integrated approach for modeling of wear processes in tribotechnics, providing use of CAE-systems for definition of functioning conditions of friction units as a system core, and construction of separate modules which in this or that degree are integrated into existing CAE systems. to define values of wear of elements of friction pairs that allows to consider mutual influence of wear and change of functioning conditions in the course of operation.
The practical implementation of the module-integrated approach is shown by the example of solving the problem of radial plain bearings wear during the misalignment of the shaft and bush axes in the ANSYS environment. The module of representation of multidimensional matrixes of static or dynamic data, providing essential increase in speed of data processing and quality level of the further analysis of the visualized information from any subject area, is developed.
Key words: modeling, friction, CAE-systems, wear of machine parts, mutual misalignment of axes, bearing, software.

Розширена анотація мовою

Моделювання процесів зношування є важливим етапом при проектуванні механізмів. Такі віртуальні дослідження дозволяють спрогнозувати ресурс роботи вузлів та машини в цілому. Сучасні алгоритми САЕ-систем дозволяють виконувати такий аналіз з високою точністю та враховувати не лише матеріал та умови роботи механізму, а й похибки, які виникли під час виготовлення та складання конкретної деталі. Дані деталі вимагають високих вимог до точності виготовлення та складання, проте в межах полів допусків все ж таки допускаються похибки взаємного розташування, що в свою чергу може суттєво вплинути на ресурс роботи механізму. Тому задача моделювання процесу зносу вала і втулки в умовах взаємного перекосу осей є актуальною. Подібні пари ковзання існують майже у всіх машинах, зокрема двигунах автомобілів, електрогенеруючих турбінах, тощо.
У роботі запропоновано для моделювання процесів зношування в триботехніці використовувати модульно-інтегрований підхід, який передбачає використання САЕ-систем для визначення умов функціонування вузлів тертя в якості ядра системи, та побудови окремих модулів, які в тій чи іншій мірі інтегровані в існуючі САЕ-системи, для визначення величин зносу елементів пар тертя, що дозволяє враховувати взаємний вплив зносу та зміни умов функціонування в процесі експлуатації.
Практична реалізація модульно-інтегрованого підходу показана на прикладі розв’язання задачі про зношування радіальних підшипників ковзання при перекосі осей вала і втулки в середовищі САЕ-системи ANSYS. Розроблено модуль представлення багатовимірних матриць статичних або динамічних даних, який забезпечує суттєве підвищення швидкості обробки даних та рівня якості подальшого аналізу візуалізованої інформації з будь-якої предметної області.
Ключові слова: моделювання, тертя, САЕ-системи, знос деталей машин, взаємний перекос осей, підшипник, програмне забезпечення.

References

  1. Hegadekatte V., Huber N., Kraft O. Finite element based simulation of dry sliding wear. Modelling Simul. Mater. Sci. Eng. № 13. P. 57–75.
  2. Kim N. H., Won D., Burris D., Holtkamp B. Finite element analysis and experiments of metal/metal wear in oscillatory contacts. Wear. 2005. № 258. P. 1787–1793.
  3. Mazheiko O. I., Markovich S. I. Mathematical modeling of friction unit wear process of “shaft-hub” type. Collection of scientific papers of Kirovograd National Technical University. Machinery in agricultural production, industrial engineering, automation. Kirovograd: KNTU, 2008. Issue. 20. P. 267-274.
  4. Mazur N.P., Gladkiy Ya.N., Milko V.V. Predictive modeling of cutting process for tools with coatings. Cutting and tools in technological systems. Kharkov: NTU “KHPI”, 2002. Issue. 61. С. 123-131.
  5. Sokolan K.S. Modeling of cutting processes using Boolean operations over 3-dimensional figures. Herald of Khmelnytskyi National University. Technical Sciences. 2011. № 6. P. 55-63.
  6. Sokolan Yu. С. Graphic method of visualization of multidimensional data matrices in the calculation of wear and friction of shaft and bush in terms of mutual misalignment of axes. Actual problems of computer technology. Proceedings of the sixth all-Ukrainian scientific and technical conference “Actual problems of computer technology 2012”. Khmelnitsky: KNU, 2012. 300-305.
  7. Sorokatyi R.V. Method of triboelements. Monograph. Khmelnitsky: KNU, 2009. 242 p.

Post Author: Горященко Сергій

Translate