ОСОБЛИВОСТІ МАРКУВАННЯ ТОВАРІВ В УКРАЇНІ
PECULIARITIES OF GOODS LABELING IN UKRAINE
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-312-6(1)-4
Вікторія ВАСЮТА
Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»
https://orcid.org/0000-0002-7469-3968
e-mail: Vasuta_V_B@meta.ua
Аліна КАЛЕМБЕТ
Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»
https://orcid.org/0000-0001-7265-1337
e-mail: alinakalembet2@gmail.com
Євгенія ГВОЗДЕЦЬКА
Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка»
e-mail: evgeniyagvozdickaya@icloud.com
Viktoriia VASIUTA, Alina KALEMBET, Yevgenia HVOZDETSKA
National University «Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic»
Анотація мовою оригіналу
У статті висвітлюються питання маркування в Україні, його особливості та правила. Проаналізовані основні закони України, що регламентують процес маркування. Розкрито поняття «маркування» як вид інформації про товар, який хоче придбати споживач. Автори наголошують, що Конституцією України чітко встановлюється правило, що кожен має право на доступ до достовірної інформації про якість харчових продуктів та предметів побуту. Відповідно до цього жоден виробник не має права нехтувати цим правом споживача. Особливу увагу приділено правилу щодо маркування в Україні виключно українською мовою, що передбачено у Законі України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Розглянуто основні цілі упаковки, а саме, захист предмета торгівлі і гарантія її цілісності, зручне транспортування і зберігання та практичність використання, що є важливим з екологічної точки зору. Зазначено основні особливості маркування на період воєнного стану. Важливим засобом протидії поширенню контрафактної і фальсифікованої продукції, на думку авторів, є саме маркування. Цим вирішується проблема забезпечення якості і безпеки продукції.
Ключові слова: маркування, споживач, виробник, воєнний стан, якість продукції, безпека продукції, упаковка
Розширена анотація англійською мовою
The article is devoted to the issue of labeling goods in Ukraine, its features and rules. The main laws of Ukraine regulating the labeling process are analyzed. The concept of “labeling” is disclosed as a type of information about the product that the consumer wants to purchase. The authors note that the Constitution of Ukraine clearly establishes the rule that everyone has the right to access reliable information about the quality of food and household items. Accordingly, no manufacturer should neglect this right of the consumer. Particular attention is paid to the rule of marking in Ukraine exclusively in the Ukrainian language, which is provided for in the Law of Ukraine “On Ensuring the Functioning of the Ukrainian Language as the State Language”. The main goals of packaging are considered, namely, the protection of the trade item and the guarantee of its integrity, convenient transportation and storage, and practicality of use, which is important from an environmental point of view. Each company that manufactures or imports products for sale in Ukraine faces labeling requirements. The full-scale invasion of Russia, the aggressor state, into the territory of Ukraine somewhat changed the marking rules for the period of martial law for imported products. Much of the commodity market infrastructure has been damaged or simply destroyed. Related to this are problems with the repackaging of products from abroad. In conditions of increased demand, this is fraught with a shortage of certain types of goods and an aggravation of the crisis in the state and panic of people. To avoid these negative consequences, part of the marking requirements were simplified at the beginning of the war. Currently, the changes apply to both food and non-food products. For food products that have undergone forced changes in the recipe, it is allowed to indicate information that differs from the actual values, but this should not apply to production dates and expiration dates. When marking non-food products, it is not necessary to mark in the Ukrainian language if, due to martial law, this is not possible. An important means of counteracting the spread of counterfeit and counterfeit products, according to the authors, is the label itself. The application of markings and special signs that can be expressive or read by special devices can eliminate the problem of ensuring the quality and safety of products.
Key words: labeling, consumer, manufacturer, martial law, imported products, product quality, product safety, packaging.