Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ІНФОРМАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ НАВЧАННЯ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВ ЗАСОБАМИ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ

INFORMATION TECHNOLOGY FOR TRAINING THE PERSONNEL OF ENTERPRISES BY MEANS OF VIRTUAL REALITY

Сторінки: 115-118. Номер: №6, 2022 (315)
Автори:
КРИВЕНЧУК Юрій
Національний університет “Львівська політехніка”
ORCID ID: 0000-0002-2504-5833
e-mail: Yurii.P.Kryvenchuk@lpnu.ua
ЩУР Гліб
Національний університет “Львівська політехніка”
e-mail: hlib.shchur.mknssh.2021@lpnu.ua
KRYVENCHUK Yurii, SHCHUR Hlib
Lviv Polytechnic National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2022-315-6-115-118

Анотація мовою оригіналу

Використання віртуальної реальності у виробничому навчанні сприяє зменшенню витрат і ризиків, підтримуючи більш часте та різноманітне використання експериментальних навчальних занять. Даний підхід дає змогу тренеру структурувати весь навчальний курс віртуальної реальності в захоплюючому середовищі, визначаючи його підкомпоненти, моделі, інструменти та налаштування, а також визначати дії, які повинні виконувати учасники. Дії, які виконуються, записуються та узгоджуються з тими, що вказані тренером. У промисловому секторі здатність пристосовуватися до запитів із високим ступенем налаштування та складності передбачає довший час циклу. Застосування віртуальної реальності (VR) є перспективним підходом, який допомагає мінімізувати помилки та підвищити безпеку. Використання віртуального середовища для здійснення навчальної діяльності має широкий спектр переваг порівняно з навчанням у реальному контексті, а саме зниження витрат і ризиків, кращий контроль процедур навчання (наприклад, планування навчання заняття та визначення складності дій), сприяння експериментальному та ситуаційному навчанню, здатність забезпечити повторення симуляцій, виконаних слухачами, розширення можливостей процесів самонавчання та виклик емоцій, сприяючи інтересу та залученості учнів.
Ключові слова: навчання персоналу, віртуальна реальність, підприємство.

Розширена анотація англійською  мовою

The use of virtual reality in industrial training reduces costs and risks, supporting more and more diverse use of experiential training sessions. This approach enables the trainer to structure the entire virtual reality training course in an immersive environment by defining its sub-components, models, tools and settings, as well as defining the actions that the participants should perform. Actions taken are recorded and coordinated with those specified by the trainer. In the industrial sector, the ability to apply to requests with a high degree of customization and complexity implies a longer cycle time. The application of virtual reality (VR) is a promising approach that will help minimize errors and increase safety. Virtual reality environments are also applied to operational tasks in industrial settings as an experiential learning approach that has shown good results in areas such as occupational safety, medicine, maintenance and mining. In addition, the use of a virtual environment for the implementation of learning activities has a wide range of advantages compared to learning in a real context, as well as reducing costs and risks, better control of the learning process (for example, planning lessons and determining the complexity of actions), facilitating experiential and situational learning, ability. to ensure repetition of simulations performed by trainees, empowerment of self-learning processes and eliciting emotions, promoting student interest and engagement. Virtual reality provides new sources of efficiency for all organizations. It can also significantly reduce the costs of training, services, installation, design and other parts of the value chain. It can also significantly reduce production costs by reducing physical space requirements. The key indicators for the implementation of VR in the educational process are reduction of study time; мore users who can perform the operation without previous experience; reduction of training costs; reducing the risk of injury.
Keywords: personnel training, virtual reality, enterprise.

References

  1. Puértolas Bálint, Luis. (2022). Virtual Reality Training Simulator for Physical Diagnosis. 10.13140/RG.2.2.36723.20003.
  2. Xie, Haiyan & Tudoreanu, M & Shi, Wei. (2006). Development of a virtual reality safety-training system for construction workers.
  3. Sariisik, Gencay. (2020). Occupational Safety Training with Virtual Reality in High Risk Industries.
  4. Avveduto, Giovanni & Tanca, Camilla & Lorenzini, Cristian & Tecchia, Franco & Carrozzino, Marcello & Bergamasco, Massimo. (2017). Safety Training Using Virtual Reality: A Comparative Approach. 148-163. 10.1007/978-3-319-60922-5_11.
  5. Kim, Jeffrey & Korlapti, Soundarya & Sargsyan, Nikolay & Akula, Satish & Wei, Xin & Seals, Cheryl & Zornnetr, Peesadech. (2020). Evaluating the Effectiveness of Virtual Reality Construction Safety Training and Lessons Learned.

Post Author: Горященко Сергій

Translate