МІСЦЕ FASHION-ІНДУСТРІЇ В СТРУКТУРІ КРЕАТИВНИХ СТУДІЙ
THE PLACE OF THE FASHION INDUSTRY IN THE STRUCTURE OF CREATIVE STUDIOS
Cторінки: 210-218. Номер: №2, Том 2, 2022 (304)
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2022-304-2(2)-33
Ірина БУДНІКЕВИЧ
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
https://orcid.org/0000-0002-5466-6532
i.budnikevich@chnu.edu.ua
Ксенія ДУЗЯК
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
duziak.kseniia@chnu.edu.ua
Iryna BUDNIKEVICH, Kseniia DUZIAK
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University
Анотація мовою оригіналу
В статті досліджено роль та місце fashion-індустрії в структурі креативних індустрій, які сьогодні є одними з найбільш зростаючих секторів економіки, джерелом створення доданої вартості та нових робочих місць шляхом генерування ідей, виробництва, просування та реалізації продуктів створених на основі культурних, творчих, знаннєвих та інтелектуальних ресурсів. Узагальнено інформацію про вклад креативних індустрій в розвиток світової та національних економік, у створення робочих місць та забезпечення стійкого розвитку.
На основі теоретичного аналізу визначень категорії «Креативна економіка» запропонованих вітчизняними та зарубіжними вченим, громадськими та професійними організаціями зроблено висновок, що об’єднуючими елементами є: ідеї, творчість, інновації, знання, інтелект, унікальність, технології, сталість, цінність. Досліджені підходи до визначення суті креативних індустрій (креативних студій) як основи креативної економіки та узагальнено риси креативних індустрій.
Відзначено, що сучасна модна індустрія є важливим сектором креативної економіки, що включає в себе розробку, виробництво, просування та збут модних товарів (одягу, взуття, аксесуарів). Проведено семантичний аналіз щодо включення моди в структуру креативних індустрій за різними підходами, який засвідчив наявність цієї індустрії в усіх класифікаціях креативних індустрій. Зроблено висновок, що фешен-індустрію розглядати як елемент креативної економіки, креативну індустрію, яка поєднує розробників та виробників модного продукту, постачальників ресурсів (сировинних, інформаційних, інтелектуальних, маркетингових, креативних), інновацій та технологій (FashTech), сферу послуг з просування, реалізації та сервісу.
Ключові слова: креативна економіка, креативні індустрії, креативні студії, мода, індустрія моди, fashion-індустрії, FashTech.
Розширена анотація англійською мовою
The article examines the role and place of the fashion industry in the structure of creative industries, which today are one of the fastest growing sectors of the economy, a source of creating added value and new jobs through the generation of ideas, production, promotion and sale of products created on the basis of cultural, creative, knowledge and intellectual resources.Summarized information about the contribution of creative industries to the development of world and national economies, to creating jobs and ensuring sustainable development.
Based on the theoretical analysis of the definitions of the “Creative Economy” category proposed by domestic and foreign scientists, public and professional organizations, it was concluded that the unifying elements are: ideas, creativity, innovation, knowledge, intelligence, uniqueness, technology, sustainability, value.
Researched approaches to defining the essence of creative industries (creative studios) as the basis of the creative economy. The features of creative industries are summarized: the subjects are creative companies that are directly or indirectly based on creativity, originality, talents and unique skills; carry value for the preservation of cultural heritage, national identity and reflection of local characteristics; meet many sustainability challenges and ESG factors; use of creative, cultural, knowledge and intellectual resources; use of intellectual property objects for the production of goods and services; the result of activity is also objects of intellectual property and copyright; a creative product has a high value, as it involves a significant contribution of ideas and work of a creative person; the creative product is the object of falsification, counterfeiting and “piracy”; creative industries create new consumer value, added value and jobs; a high share of the use of product and technological innovations; a significant entrepreneurial, innovative and marketing component.
It was noted that the modern fashion industry is an important sector of the creative economy, which includes the development, production, promotion and sale of fashionable goods (clothing, shoes, accessories). A semantic analysis of the inclusion of fashion in the structure of creative industries according to various approaches has been carried out, which proves the presence of this industry in all classifications of creative industries. It was concluded that fashion is one of the dominant components of creative industries, a form of mass communication, a cultural industry, generates its own marketing and advertising technologies, a special “fashion product”, professional and informal fashion communities that have their own opinion and form specific standards.
It was concluded that the fashion industry should be considered as an element of the creative economy, a creative industry that combines developers and manufacturers of fashionable products, suppliers of resources (raw materials, information, intellectual, marketing, creative), innovations and technologies (FashTech), the sphere of promotion services, implementation and service.
Keywords: creative economy, creative industries, creative studios, fashion, fashion industry, FashTech.
Література
- Вахович І. М., Чуль О.М. Розвиток креативних індустрій: регіональний вимір: монографія. Луцьк: ВежаДрук, 2014. 288 с.
- Гардабхадзе І.А. Особливості маркетингових комунікацій індустрії моди у сфері дизайну одягу. Маркетинг і менеджмент інновацій. №2. C.64-77
- Давимука С. А., Федулова Л. І. Креативний сектор економіки: досвід та напрями розбудови : монографія. ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України”. Львів, 2017. 528с.
- Закон України про культуру. Відомості Верховної Ради України, 2011, № 24, стор. 168; 2013, № 23, стор. 218; 2017, № 26, стор. 298. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text
- Клоудова Й. Влияние развития креативной экономики на экономически отсталые регионы. Journal of the New Economic Association, New Economic Association, 2010, issue 5, pages 110-125.
- Креативна економіка: нова економічна епоха ХХІ ст. URL: https://creativeeconomy.center/wp-content/uploads/2021/12/2_5332503104040474153.pdf
- Креативні індустрії: Як в сучасному світі «експортують» музику. URL: https://delo.ua/lifestyle/kak-v-sovremennom-mire-eksportirujut-muzyku-349679/
- Паніна І.Г, Парчевська В.В. Індустрія моди в публічній дипломатії України та Республіки Польща: порівняльний аналіз. Регіональні студії. Ужгород, Видавничий дім «Гельветика». Вип. 24. 2021. С.140-147.
- Поснова Т. В. Інноваційна та креативна економіка: діалектика взаємозв’язку. Ефективна економіка. 2020. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7716
- Про схвалення Експортної стратегії України на 2017–2021 роки»: розпорядження Кабінету міністрів України від 27 грудня 2017 р. № 1017-р. База даних «Законодавство України». URL: https://cutt.ly/Ec1zstF
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 квітня 2019 р. № 265–р «Про затвердження видів господарської діяльності, які належать до креативних індустрій». URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro–zatverdznoyi–diality–yaki–nalezhat-dokreativnih-industrij
- Florida, R. (2002) The Rise of the Creative Class and How Its Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. New York: Basic Books
- Caves R. Creative industries: contracts between arts and commerce. Cambridge : Harvard University Press, 2002. 464 р
- Charles Landry. (2005). Creativity and the City, Netherlands Architecture Institute. Retrieved from: http://charleslandry.com/panel/wp-content/uploads/downloads/2013/03/Lineagesof-the-Creative-City.pdf
- Coy Peter. The Creative Economy. BusinessWeek Magazine. 2000. August 28. Р. 12–16
- Creative Economy Outlook and Country Profile report. 2018 // UNCTAD. URL: https://unctad. org/system/files/official-document/ditcted2018d3_en.pdf
- Creative Economy Report, The Challenges of Assessing the Creative Economy: Towards Informed Policy–making, UNCTAD, 2008, р. 4. URL: https://unctad.org/webflyer/creative-economy-report-2008-challenge-assessing-creative-economy-towards-informed-policy
- Creative Industries Mapping Document. 1998. URL: https://www.gov.uk/government/publications/creative-industries-mapping-documents-2001
- Culture, creativity and markets. Paris : UNESCO, 1998. 484 р.
- Department For Culture Media And Sport (DCMS). 2001. Creative Industries Mapping Document. 1998. DCMS, London
- European Parliament resolution of 12 May 2011 on unlocking the potential of cultural and creative industries. URL: https://www.europarl.europa.eu/sides/ getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2011-0240+0+DOC+XML+V0//EN
- International Year of Creative Economy for Sustainable Development, 2021. URL: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/LTD/N19/359/41/PDF/N1935941.pdf?OpenElement
- Howkins J. The Creative economy: how people make money from ideas. 1st ed. London : Penguin Books, 2001. 263 р. URL: https://ru.scribd.com/document/421657876/The-Creative-Economy-John-Howkins
- National Studies on Assessing the Economic Contribution of the Copyright-Based Industries // WIPO-2006. URL: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/copyright/624/wipo_pub_624.pdf
- Österreichs Stellung als bedeutende Kulturnation sichern zu wollen. ÖVP-Grundsatzprogramm 1995, S 26
- Quantifying knowledge spillovers from the uk creative industries. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1093810/DCMS_scoping_study_-_final_-_24July2022.pdf
- Reshaping policies for creativity: addressing culture as a global public good. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380474
- Staatliche Kulturpolitik in Österreich seit 2000 – Zur Radikalisierung eines politischen Konzeptes von Michael Wimmer. http://www.educult.at/wp-content/uploads/2011/08/Kulturpolitik_-_5_Jahre_nach_der_Wende.pdf
- Sukma М., Hartono D., Prihawantoro S. (2018) The Impacts Analysis of Creative-Products Export on the Economy. Jurnal Ekonomi dan Kebijakan. . Vol 11, No 1. URL: https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jejak/article/view/11337
- The Creative Economy. (2021). Policy Circle. URL: https://www.thepolicycircle.org/minibrief/the-creative-economy/
- The economic impact of the creative industries in the americas. Oxford Economics. British Council. Retrieved from: http://scm.oas.org/pdfs/2013/cidrp00451.cultura.eng.pdf
- Тhrosby D. Modeling the cultural industries// International Journal of Cultural Policy. 2008. Vol. 14(3). P. 217-232
- Creative Economy Programme. URL: https://unctad.org/topic/trade-analysis/creative-economy-programme#:~:text=The%20creative%20economy%20has%20 no,›creative%20industries›%20are%20based
- Launch of the 2018 Global Report. URL: https://en.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/global_report_fact_sheet_en.pdf
- Re|shaping cultural policies: a decade promoting the diversity of cultural expressions for development. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000242866
- World Intellectual Property Organization. How to Make a Living in the Creative Industries. URL: https://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=4166&plang=E
References
- Vakhovych I., Chul O. (2014) Development of creative industries: regional dimension: monograph. Lutsk: Vezha-Druk, 288 s.
- Hardabkhadze, I.A. Features of marketing communications of fashion industry in the field of fashion design. Marketing and Management of Innovations. 2012. Vol.3, № 2. PP. 64-77.
- Davymuka, A., Fedulova, L. I. (2017). Creative sector of economy: experience anddirections of development. Dolishny Institute for Regional Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine
- Law of Ukraine «On Culture». The Official Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, 2011, No. 24, p. 168; 2013, No. 23, p. 218; 2017, No. 26, p. 298. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text
- Kloudova J. (2010) Expanse Creative Economy and its Impact on the Less Developed Regions. Journal of the New Economic Association, New Economic Association, issue 5, pages 110-125.
- center (2022). Creative economy: a new economic era of the 21st century. Concept of creative economy. Global trends. The potential and prospects for the development of the creative economy in Ukraine. Center for the Development of Creative Economy, 67 p. Available at: https://creativeeconomy.center/wp-content/uploads/2021/12/2_5332503104040474153.pdf
- Creative industries: How music is “exported” in the modern world. Available at: https://delo.ua/lifestyle/kak-v-sovremennom-mire-eksportirujut-muzyku-349679/
- Panina, I.H., Parchevska, V.V. (2021). Industriia mody v publichnii dyplomatii Ukrainy ta Respubliky Polshcha: porivnialnyi analiz. Rehionalni studii – Regional studios, 24, 140–147.
- Posnova, T. (2020), “Innovative and creative economy: the dialectics of communication”, Efektyvna ekonomika, [Online], vol. 3. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7716
- On the Approval of the Export Strategy of Ukraine (Strategic Trade Development Roadmap) for 2017-2021: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. on December 27, 2017, 1017-r. URL: https://cutt.ly/Ec1zstF
- The Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated on April 24, 2019 No. 265-p «On approval of types of economic activities that belong to creative industries» Available at: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/pro-zatverdzchnoyi-diyalnosti-yaki-nalezhat-do-kreativnih-industrij
- Florida, R. (2002) The Rise of the Creative Class and How Its Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. New York: Basic Books.
- Caves R. Creative industries: contracts between arts and commerce. Cambridge : Harvard University Press, 2002. 464 р
- Charles Landry. (2005). Creativity and the City, Netherlands Architecture Institute. Available at: http://charleslandry.com/panel/wp-content/uploads/downloads/2013/03/Lineagesof-the-Creative-City.pdf
- Coy Peter. The Creative Economy. BusinessWeek Magazine. 2000. August 28. Р. 12–16
- Creative Economy Outlook and Country Profile report. 2018 // UNCTAD. Available at: https://unctad. org/system/files/official-document/ditcted2018d3_en.pdf
- Creative Economy Report, The Challenges of Assessing the Creative Economy: Towards Informed Policy–making, UNCTAD (2008), р. 4. Available at: https://unctad.org/webflyer/creative-economy-report-2008-challenge-assessing-creative-economy-towards-informed-policy
- Creative Industries Mapping Document (1998). Available at: https://www.gov.uk/government/publications/creative-industries-mapping-documents-2001
- Culture, creativity and markets. Paris : UNESCO, 1998. 484 р.
- Department For Culture Media And Sport (DCMS). 2001. Creative Industries Mapping Document. 1998. DCMS, London
- European Parliament resolution of 12 May 2011 on unlocking the potential of cultural and creative industries. Available at: https://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P7-TA-2011-0240+0+DOC+XML+V0//EN
- International Year of Creative Economy for Sustainable Development, 2021. Available at: https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/LTD/N19/359/41/PDF/N1935941.pdf?OpenElement
- Howkins J (2001). The Creative economy: how people make money from ideas. 1st ed. London : Penguin Books, 263 р. Available at: https://ru.scribd.com/document/421657876/The-Creative-Economy-John-Howkins
- National Studies on Assessing the Economic Contribution of the Copyright-Based Industries. WIPO-2006. Available at: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/copyright/624/wipo_pub_624.pdf
- Österreichs Stellung als bedeutende Kulturnation sichern zu wollen. ÖVP-Grundsatzprogramm 1995, S 26
- Quantifying knowledge spillovers from the uk creative industries. Available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1093810/DCMS_scoping_study_-_final_-_24July2022.pdf
- Reshaping policies for creativity: addressing culture as a global public good. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380474
- Staatliche Kulturpolitik in Österreich seit 2000 – Zur Radikalisierung eines politischen Konzeptes von Michael Wimmer. Available at: http://www.educult.at/wp-content/uploads/2011/08/Kulturpolitik_-_5_Jahre_nach_der_Wende.pdf
- Sukma М., Hartono D., Prihawantoro S. (2018) The Impacts Analysis of Creative-Products Export on the Economy. Jurnal Ekonomi dan Kebijakan. . Vol 11, No 1. Available at: https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jejak/article/view/11337
- The Creative Economy. (2021). Policy Circle. Available at: https://www.thepolicycircle.org/minibrief/the-creative-economy/
- The economic impact of the creative industries in the americas. Oxford Economics. British Council. Available at: http://scm.oas.org/pdfs/2013/cidrp00451.cultura.eng.pdf
- Тhrosby D. Modeling the cultural industries// International Journal of Cultural Policy. 2008. Vol. 14(3). P. 217-232
- Creative Economy Programme. Available at: https://unctad.org/topic/trade-analysis/creative-economy-programme#:~:text=The%20creative%20economy%20has%20 no,›creative%20industries›%20are%20based
- Launch of the 2018 Global Report. Available at: https://en.unesco.org/creativity/sites/creativity/files/global_report_fact_sheet_en.pdf
- Re|shaping cultural policies: a decade promoting the diversity of cultural expressions for development. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000242866
- World Intellectual Property Organization. How to Make a Living in the Creative Industries. Available at: https://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=4166&plang=E