ОНТОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ
ONTOLOGIES IN THE DECISION-MAKING PROCESS
Сторінки:149-153. Номер: №2, 2023 (319)
Автори:
КАРПОВ ІГОР
Національний університет «Львівська політехніка»
https://orcid.org/0000-0003-4885-5078
E-mail: ihor.a.karpov@lpnu.ua,
БУРОВ ЄВГЕН
Національний університет «Львівська політехніка»
https://orcid.org/0000-0001-8653-1520
E-mail: yevhen.v.burov@lpnu.ua,
KARPOV Ihor, BUROV Eugene
Lviv Polytechnic National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2023-319-1-149-153
Анотація мовою оригіналу
Прийняття рішень є ключовою діяльністю для керівництва в будь-якій організації. Для сприяння цьому процесу використовуються кілька методів прийняття рішень, у тому числі багатокритеріальне прийняття рішень, особливо, коли рішення стосується кількох зацікавлених сторін і кількох критеріїв. Ці методи, які оцінюють кожну альтернативу за набором критеріїв, зазвичай носять суб’єктивний характер. Однак, незважаючи на те, що вони є суб’єктивними, слід переконатися, що особи, які приймають рішення, мають якомога більше знань про альтернативи. Це включало б розуміння всіх наслідків кожної альтернативи та всіх ефектів цих наслідків. Це вимагає глибокого розуміння сфери, у якій приймається рішення. Організаційна онтологія забезпечує таке розуміння. Онтологія визначає загальний словниковий запас для дослідників, яким потрібно обмінюватися інформацією в галузі. Онтології використовуються в кількох галузях, включаючи штучний інтелект. Оскільки мета штучного інтелекту полягає в тому, щоб зробити машини достатньо складними, щоб інтегрувати зміст інформації, організація знань є дуже важливим кроком на шляху до досягнення цієї мети. Цей крок породив інженерію знань, яка значною мірою покладається на онтології як засіб представлення та організації знань. Виявлення наслідків для кожної альтернативи є надзвичайно важливою складовою всього процесу прийняття рішень. Вкрай важливо, щоб особа, яка приймає рішення, враховувала не лише прямі наслідки, а й намагалася визначити непрямі наслідки. Один із способів зробити це – визначити всі бізнес-процеси, на які вплине кожна альтернатива, а потім детально вивчити ці бізнес-процеси, щоб визначити повний ступінь (тобто наслідки) впливу на бізнес-процес. Однак, щоб зробити це ефективно, потрібно проаналізувати предметну область, що, у свою чергу, вимагає, щоб знання про предметну область були представлені в структурі, яка полегшує цей аналіз.
Ключові слова: прийняття організаційних рішень, багатокритеріальне прийняття рішень, онтологія, процес прийняття рішення.
Розширена анотація англійською мовою
Decision making is a key activity for management in any organization. Several decision-making techniques are used to facilitate this process, including multi-criteria decision-making, especially when the decision involves multiple stakeholders and multiple criteria. These methods, which evaluate each alternative according to a set of criteria, are usually subjective in nature. However, even though they are subjective, it is important to ensure that decision makers have as much knowledge as possible about the alternatives. This would include understanding all the consequences of each alternative and all the effects of those consequences. This requires a deep understanding of the area in which the decision is made. Organizational ontology provides such an understanding. An ontology defines a common vocabulary for researchers who need to exchange information in a field. Ontologies are used in several fields, including artificial intelligence. Since the goal of artificial intelligence is to make machines sophisticated enough to integrate information content, knowledge organization is a very important step towards achieving this goal. This move gave rise to knowledge engineering, which relies heavily on ontologies as a means of representing and organizing knowledge. Identifying the consequences for each alternative is an extremely important component of the entire decision-making process. It is imperative that the decision maker considers not only the direct consequences, but also tries to identify the indirect consequences. One way to do this is to identify all the business processes that will be affected by each alternative, and then examine those business processes in detail to determine the full extent (i.e., consequences) of the business process impact. However, to do this effectively, one must analyze the subject area, which in turn requires that knowledge about the subject area be represented in a structure that facilitates this analysis.
Keywords: organizational decision-making, multi-criteria decision-making, ontology, decision-making process.