МЕТОДИКО-ПРИКЛАДНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ СОЦІАЛЬНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ СУБ’ЄКТІВ БІЗНЕСУ
METHODOLOGICAL AND APPLIED PRINCIPLES OF SOCIAL RESPONSIBILITY MANAGEMENT OF BUSINESS ENTITIES
Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №3 (318). C. 24-28
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 318, №3. pp. 24-28
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-318-3-3
Володимир ПАНЧЕНКО
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
https://orcid.org/0000-0003-0953-7752
e-mail: op_panchenko@ukr.net
Оксана ПАНЧЕНКО
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
https://orcid.org/0000-0002-6608-4783
e-mail: op_panchenko@ukr.net
Volodymyr PANCHENKO, Oksana PANCHENKO
Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University
Анотація мовою оригіналу
У статті виділено пріоритетне значення впровадження в національну модель управління економікою елементів соціальної відповідальності бізнесу та сформовано припущення стосовно отримання економічних і соціальних вигід від таких заходів при побудові високорозвиненого та прогресивного господарства. Наголошено на результатах аналізу досліджень вітчизняних науковців та зроблено висновки, що увага до такого питання посилюється, але стосується окремих аспектів соціальної відповідальності бізнесу. Виділено розбіжності у визначенні соціальної відповідальності бізнесу у США та країнах Європи та наголошено, що вони в основному визначаються на рівні відносин бізнес – держава. Звернуто увагу на прикладних характеристиках основних підходів (інструментального, з позиції політичного впливу, соціальних вимог та етики) до концепції соціальної відповідальності бізнесу. Отримані висновки дозволили сформувати концептуальні методико-прикладні засади управління соціальною відповідальністю бізнесу, на які необхідно звернути увагу українським державним інституціям та можуть бути вдало впроваджені в національне підприємницьке середовище.
Ключові слова: соціальна відповідальність, бізнес, управління, підприємство, модель, підхід.
Розширена анотація англійською мовою
The article highlights the priority of introducing the elements of social responsibility of business into the national model of economic management and makes assumptions about obtaining economic and social benefits from such measures in building a highly developed and progressive economy. The results of the analysis of research by domestic scientists are emphasized and conclusions are drawn that attention to this issue is increasing, but it concerns certain aspects of social responsibility of business. Disagreements in the definition of social responsibility of business in the USA and European countries are highlighted and it is emphasized that they are mainly determined at the level of business-state relations. Attention is paid to the applied characteristics of the main approaches (instrumental, from the position of political influence, social requirements and ethics) to the concept of social responsibility of business. If the activities of American corporations are generally determined by their owners and managers, then European companies are significantly influenced by state authorities and professional associations, which strictly define the minimum requirements for their activities. The only difference is whether to perceive the enterprise as an open or as a closed system. As a closed system, the enterprise is not influenced by the external environment and does not interact with it. In contrast, enterprises as open systems dynamically interact with their environment. However, if we proceed from the understanding of the enterprise as a closed system, then the idea of social responsibility of business is significantly narrowed, covering only the responsibility to owners and employees. The obtained conclusions made it possible to form conceptual methodological and applied principles of social responsibility management of business, which should be paid attention to by Ukrainian state institutions and can be successfully implemented in the national business environment.
Key words: social responsibility, business, management, enterprise, model, approach.