ПОПЕРЕДНЬО НАПРУЖЕНІ ЗАЛІЗОБЕТОННІ КЕСОННІ ПЕРЕКРИТТЯ
PRELIMINARY STRESSED REINFORCED CONCRETE CAISSON SLABS
Сторінки: 233-236. Номер: №6, 2019 (279)
Автори:
О.О. ЯРЕМЕНКО
Одеська державна академія будівництва і архітектури
Н.О. ЯРЕМЕНКО, І.М. МИРОНЕНКО
Одеський національний морський університет
O.O. YAREMENKO
Odessa State Academy of Construction and Architecture
N.O. YAREMENKO, I.N. MIRONENKO
Odessa National Maritime University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2019-279-6-233-236
Рецензія/Peer review : 01.11.2019 р.
Надрукована/Printed : 1.01.2020 р.
Анотація мовою оригіналу
Плоскі залізобетонні перекриття є найбільш поширеними елементами будівель та споруд. Вони часто використовуються в будівництві. В роботі виконано розрахунок збірно-монолітного кесонного перекриття торгового залу з квадратними кесонами. Балки перекриття збірні переднапружені. Характеристики досліджуваної моделі надані в статті. Розрахунок зроблений за допомогою комп’ютерної програми, яка чисельно реалізує завдання розрахунку залізобетонних ростверків на основі просторової розрахункової схеми з урахуванням фізичної нелінійності. Під час розрахунку програмний комплекс враховує повзучість бетону в умові спирання кесона по контуру, попереднє напруження арматури балок одного з напрямків. Наведено результатів комп’ютерних досліджень моделі. Розглянуто експериментальні дані. Встановлено, що розрахункові дані відповідають експериментальним.
Ключові слова: кесон, попереднє напруження, арматура, прогин перекриття, рівномірне навантаження, тріщини.
Розширена анотація англійською мовою
Cross beam systems are widely used in construction. They are used in bridge construction, industrial, civil and hydraulic engineering. Flat reinforced concrete floors are the most common elements of various buildings and structures. The use of engineering software systems that take into account new methods and algorithms for calculating the stress-strain state and the bearing capacity of reinforced concrete beams and transverse systems is an actual area of work. In the work, the calculation of the precast-monolithic caisson floor of the trading floor with square caissons is performed. Prefabricated floor beams. Characteristics of the studied model are given in the article. The calculation was performed using a computer program that numerically implements the tasks of calculating reinforced concrete grillages based on a spatial calculation scheme taking into account physical nonlinearity. In the calculation, the software package takes into account the creep of concrete, the condition of supporting the caisson along the contour, the prestressing of the reinforcement of the beams of one of the directions. The rigidity of the floor beams in areas with cracks is determined according to building codes. The stiffness of the beams in areas without cracks is determined by a formula that takes into account the long-term creep of concrete. The results of computer studies of the caisson floor model are presented. Experimental data are considered. As a result of the calculation, it was found that the calculated deflections correspond to the experimental data. The effectiveness of the constructive solution of the horizontal and monochromatic caissons with the short front spacing ribs, which is free and tightened and three.
Keywords: caisson, prestressing, reinforcement, floor deflection, uniform load, cracks.
Referenсes
- Bubnov I.G. Structural mechanics of the ship. Petersburg, 1914. 141 p.
- Papkovich P.F. Structural mechanics of the ship. M. L.: Morskoi transport, 1949. 557 p.
- Papkovich P.F. Proceedings on the structural mechanics of the ship. L.: Sudpromgiz, 1962. 573 p.
- Yaremenko N.A. On the calculation of beam grillages by the displacement method. Vestnik ONMU. Odessa, 2005. Issue. 5, p. 173–188.
- Gnidets B.G., Zavadyak P.P., Rutkovsky P.P. et al. Pre-stressed precast-monolithic caisson floors. Advanced manufacturing experience. Sat 1989. Issue 1. p. 12–43.
- Gnidets B.G. Zbіrno-monolіtnі statically undetermined concreted constructions with loaded sticks and regulating. Vistnik of the Lviv DAU. Lviv, 2000. No. 1. p. 5–43.
- Kvasha V.G., Yaremenko A.F., Fіlіn O.V. Calculation of single-span and continuous structures of reinforced concrete road bridges. Automobile roads and roads. Kyiv, 2004. Vip. 69, p. 81–87.
- Kudzis A.P. Reinforced concrete and stone structures. Part I. Materials, design, theory and calculation. M.: Vishaya shkola, 1988. 287 p.