Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ СТРУКТУР ЯК ОБ’ЄКТ УПРАВЛІННЯ: ЕВОЛЮЦІЯ МЕТОДОЛОГІЧНИХ ПІДХОДІВ

COMPETITIVENESS OF BUSINESS STRUCTURES AS A MANAGEMENT OBJECT: EVOLUTION OF METHODOLOGICAL APPROACHES

Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №3 (318). C. 323-330
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 318, №3. pp. 323-330

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-318-3-50

Ігор МИХАЛЬЧУК
e-mail: Abwer7@ukr.net
Хмельницький національний університет

Ihor MYKHALCHUK
Khmelnitskyi National University

 Анотація мовою оригіналу

Метою роботи визначено порівняльний аналіз методологічних підходів до трактування терміну «конкурентоспроможність підприємства» з погляду відповідності їх сутнісного наповнення сучасним реаліям підприємницької діяльності. В ході аналізу виділено комплексний і відносний підходи, ресурсний, компетентнісно-цільовий та ціннісно-орієнтований. Охарактеризовано особливості кожного із підходів і умови їх ефективного застосування. Аргументовано, що в умовах високодинамічних споживчих ринків та економічної нестабільності, спричинених війною і невизначеністю процесів повоєнного відновлення в управлінні конкурентоспроможністю доцільно опиратися на ціннісно-орієнтований підхід. В контексті цього підходу відзначено провідну роль інформаційного забезпечення процесу створення нових ціннісних пропозицій і розроблено логічну схему цього процесу. Зважаючи на те, що створення нових споживчих цінностей функціонально належить підсистемам маркетингового та інноваційного менеджменту, виділено їх специфічну роль у цьому процесі.

Ключові слова:  підприємницький сектор, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, ціннісно-орієнтований підхід, ціннісна пропозиція, інформаційне забезпечення створення цінності

Розширена анотація англійською мовою

The article provides arguments in favor of the fact that a clear understanding by the management of the essence of the competitiveness of the enterprise as an object of management is important for making a well-founded choice of the strategy of the business entity’s behavior on the market. Therefore, the aim of the work is a comparative analysis of methodological approaches to the interpretation of the term “enterprise competitiveness” from the point of view of the correspondence of their essential content to the modern realities of entrepreneurial activity. It is assumed that this will enable the managers of domestic business structures to identify priority areas of management efforts to preserve (restore) their viability in the conditions of economic instability caused by the war and the uncertainty of post-war recovery processes.

In the course of the analysis, complex and relative approaches, resource-oriented, competence-targeted and value-oriented are highlighted. The features of each of the approaches and the conditions for their effective application are characterized. It is argued that in the conditions of turbulence and economic instability caused by the war and the uncertainty of future political processes, it is advisable to rely on a value-oriented approach in the management of competitiveness. In the context of this approach, the leading role of information support in the process of creating new value propositions was noted and a logical scheme of this process was developed. Considering the fact that the creation of new consumer values functionally belongs to the subsystems of marketing and innovation management, their specific role in this process is highlighted.

Key words: business sector, competitiveness, competitive advantages, value-oriented approach, value proposition, information support for value creation.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate