ВИЩА ОСВІТА ЯК СЕРЕДОВИЩЕ ФОРМУВАННЯ ЛЮДСЬКОГО ПОТЕНЦІАЛУ ТЕРИТОРІЙ
HIGHER EDUCATION AS AN ENVIRONMENT FOR THE FORMATION OF THE HUMAN POTENTIAL OF THE TERRITORIES
Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №4 (320). C. 12-18
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 318, №4. pp. 12-18
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-320-4-2
ТОМЧУК Олеся
Донецький національний університет імені Василя Стуса
https://orcid.org/0000-0002-1817-7483
TOMCHUK Olesya
Vasyl Stus Donetsk National University
Анотація мовою оригіналу
Статтю присвячено теоретичному обґрунтуванню провідної ролі вищої освіти як середовища формування людського потенціалу територій. Встановлено значення людських ресурсів для розвитку складних соціально-економічних систем в умовах постіндустріальних трансформацій суспільства. Охарактеризовано взаємозв’язок людського потенціалу з економічним зростанням та соціальною стійкістю територій. Розкрито соціо-гуманітарні та соціально-економічні цілі вищої освіти, підкреслено значення цієї системи для особистісного й професійного зростання населення і його соціальної мобільності. Визначено вплив системи вищої освіти на формування ключових структурних елементів людського потенціалу: інноваційного, інтелектуального, трудового, культурного та відтворювального. Доведено, що від ефективності функціонування системи вищої освіти безпосередньо залежатимуть генезис, збереження та розвиток усіх елементів людського потенціалу території. Встановлено, що регіони, де існує можливість здобути якісну вищу освіту, системно акумулюють талановиту молодь та ефективніше нагромаджують людський потенціал. Окреслено основні виклики (як традиційні для цієї сфери, так і зумовлені війною), що постають сьогодні перед українською вищою школою як середовищем формування людського потенціалу територій. Відзначено, що базисом повоєнної відбудови України стане Індустрія 4.0 із притаманним для неї опором на високотехнологічні сектори економіки, реалізація чого буде неможливою без забезпечення людським потенціалом із відповідними кваліметричними характеристиками. Запропоновано комплекс пріоритетних напрямів розвитку системи вищої освіти як середовища формування людського потенціалу. Зроблено висновки щодо важливості системного та послідовного розвитку вищої освіти як передумови ефективного формування людського потенціалу територій.
Ключові слова: людський потенціал, формування людського потенціалу територій, вища освіта, стратегія, розвиток вищої освіти, заклад вищої освіти
Розширена анотація англійською мовою
The article is devoted to the theoretical justification of the leading role of higher education as an environment for the formation of the human potential of the territories. The importance of human resources for the development of complex socio-economic systems in the conditions of post-industrial transformations of society is defined. The relationship between human potential and economic growth and social stability of territories is characterized. The socio-humanitarian and socio-economic goals of higher education are discovered, the importance of this system for the personal and professional growth of the population and its social mobility is emphasized. The influence of the higher education system on the formation of key structural elements of human potential: innovative, intellectual, labor, cultural and reproductive is determined. It was proven that the genesis, preservation, and development of all elements of the human potential of the territory directly depend on the effectiveness of the functioning of the higher education system. It was established that regions where there is an opportunity to obtain high-quality higher education systematically attract talented youth and accumulate human potential more efficiently. The main challenges (both traditional for this field and those caused by the war) faced by the Ukrainian higher school today as an environment for the formation of the human potential of the territories are outlined. It was noted that the Industry 4.0 will be a basis of the post-war reconstruction of Ukraine with its inherent reliance on high-tech sectors of the economy, for which human potential with appropriate qualimetric characteristics will be necessary. A set of priority directions for the development of the higher education system as an environment for the formation of human potential is proposed. Conclusions were made regarding the importance of systematic and consistent development of higher education as a prerequisite for ensuring the effective formation of the human potential of the territories.
Key words: human potential, formation of human potential of territories, higher education, strategy, development of higher education, institution of higher education