Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ANALYSIS OF THE INFLUENCE OF THE EXTERNAL ENVIRONMENT FACTORS ON THE ENTERPRISES COMPETITIVENESS FORMATION

АНАЛІЗ ВПЛИВУ ФАКТОРІВ ЗОВНІШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА НА ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ

Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №4 (320). C. 95-99
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 318, №4. pp. 95-99

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-320-4-13

Qin GUOHE
State Biotechnological University
https://orcid.org/0009-0001-8372-6637
guoheq01@gmail.com

Цінь ГОХЕ
Державний біотехнологічний університет

 Анотація англійською мовою

In today’s conditions of instability of the economic situation, accounting for the impact of the region’s entrepreneurial climate is necessary for the formation of a successful strategy for increasing the enterprise’s competitiveness. The conditions for effective entrepreneurial activity are different in different regions. To take this circumstance into account, it is necessary to clearly define the composition of the elements of the regional environment (subjective factors) and the institutional environment (objective factor), which affect the level of competitiveness of regional enterprises. The entrepreneurial climate is the basis of the company’s competitiveness. The more it contributes to entrepreneurial activity, the more competitive the enterprise will be. The factors of the region’s entrepreneurial climate significantly affect the process of formation and preservation of competitive advantages of the enterprise. The competitiveness of an enterprise is a multifactor value. In the long term, in the conditions of a free market and competitive relations of its participants, it will be determined by combinations of various factors. The competitiveness of products (works, services) is obviously the central element of the formation of the enterprise’s competitiveness, the level of which the enterprise’s competitiveness cannot be fixed in the zone of positive values. Successful sale of products ensures income generation and financial results, creating conditions for formation and maneuvering of financial funds. Without it, neither current nor prospective functioning of the organization is possible. It is necessary to consider the enterprise’s competitiveness both from the standpoint of the presence of competitive advantages today, and from the standpoint of the possibility of maintaining or possible use of competitive advantages in the future due to changes in the market situation (in the industry). This circumstance makes it possible to reasonably determine the competitiveness of the enterprise not as a discrete value that characterizes the enterprise’s position on the market (in the industry) at a particular moment in time, but as a complex characteristic of the enterprise’s ability to respond to changes in the market situation and use these changes to create competitive advantages.

Keywords: competitiveness, factors, external environment, enterprises, market conditions.

Розширена анотація українською мовою

У сучасних умовах нестабільності економічної ситуації облік впливу підприємницького клімату регіону є необхідною умовою для формування успішної стратегії підвищення конкурентоспроможності підприємства. Умови для здійснення ефективної підприємницької діяльності є різними у різних регіонах. Для врахування цієї обставини необхідно чітко визначитися зі складом елементів регіонального середовища (суб’єктивні фактори) та інституційним середовищем (об’єктивний фактор), які впливають на рівень конкурентоспроможності підприємств регіону. Підприємницький клімат є основою конкурентоспроможності підприємства. Чим більше він сприяє підприємницькій діяльності, тим більш конкурентоспроможним буде підприємство. Чинники підприємницького клімату регіону істотно впливають на процес формування та збереження конкурентних переваг підприємства. Конкурентоспроможність підприємства є величиною багатофакторною і в довгостроковому періоді в умовах вільного ринку та конкурентних взаємин його учасників визначатиметься комбінаціями різних факторів. Конкурентоспроможність продукції (робіт, послуг), очевидно, є центральним елементом формування конкурентоспроможності підприємства, якого рівень конкурентоспроможності підприємства неспроможна фіксуватися у зоні позитивних значень. Успішна реалізація продукції забезпечує отримання доходу, формування фінансових результатів, створює умови для формування та маневрування фондами фінансових коштів. Без цього є неможливим ні поточне, ні перспективне функціонування організації. Необхідно розглядати конкурентоспроможність підприємства як з позиції наявності конкурентних переваг на сьогодні, так і з позиції можливості утримання чи можливого використання конкурентних переваг у майбутньому за зміни ситуації над ринком (у галузі). Ця обставина дозволяє обґрунтовано визначати конкурентоспроможність підприємства не як дискретну величину, що характеризує позицію підприємства на ринку (в галузі) в окремий момент часу, а як комплексну характеристику здатності підприємства реагувати на зміну ринкової ситуації та використовувати ці зміни з метою створення конкурентних переваг.

Ключові слова: конкурентоспроможність, фактори, зовнішнє середовище, підприємства, ринкові умови.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate