ОЦІНКА ТА УПРАВЛІННЯ ФІНАНСОВИМ ПОТЕНЦІАЛОМ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ТУРИЗМУ ТА ГОСТИННОСТІ
ASSESSMENT AND MANAGEMENT OF THE FINANCIAL POTENTIAL OF TOURISM AND HOSPITALITY ENTERPRISES
Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №2 (316). C. 350-356
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 316, №2. pp. 350-356
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-316-2-55
Тетяна ВАСИЛЬЄВА
Сумський державний університет
https://orcid.org/0000-0003-0635-7978
Лариса ГРИЦЕНКО
Сумський державний університет
https://orcid.org/0000-0003-3903-6716
Ірина КОЖУШКО
Сумський державний університет
https://orcid.org/0009-0005-7793-2767
Світлана ГАПОНЕНКО
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара
https://orcid.org/0000-0001-6647-3335
Владислав КУЦЕНКО
Національний університет «Запорізька політехніка»
https://orcid.org/0000-0003-0878-9360
Tetiana VASYLIEVA, Larysa HRYTSENKO, Irina KOZHUSHKO
Sumy state university
Svitlana HAPONENKO
Oles Honchar Dnipro national university
Vladyslav KUTSENKO
«Zaporizhzhia polytechnic» national university
Анотація мовою оригіналу
У статті розроблено багатокомпонентний алгоритм процесу оцінки та управління фінансовим потенціалом підприємств сфери туризму та гостинності на основі інтегрального показника. Додатково ідентифіковано фактори впливу середовища діяльності на ефективність управління фінансовим потенціалом підприємств сфери туризму та гостинності, а також перспектив розвитку, які до нього входять. Розроблено можливі варіанти дій щодо покращення показників фінансового потенціалу підприємств сфери туризму та гостинності у розрізі стратегічного функціонування. Визначено, що достатній рівень фінансового потенціалу є одним з ключових факторів для підприємств сфери туризму та гостинності щодо підвищення їхньої конкурентоспроможності, ефективності діяльності та реалізації перспективних можливостей подальшого розвитку. Встановлено, що фінансовий потенціал підприємств сфери туризму та гостинності виступає одним з ключових чинників, які характеризують підприємницьку діяльність у відповідності до наявних фінансових ресурсів, фінансового стану та конкурентних ринкових позицій суб’єкта економічних відносин, а також можливостей розвитку та перспективних напрямів діяльності в умовах динамічного та нестабільного економічного середовища. Нарощення фінансового потенціалу підприємств сфери туризму та гостинності чинить позитивний вплив на ряд аспектів підприємницької діяльності: стабільність конкурентного середовища та наявність конкурентних переваг за існуючої ринкової кон’юнктури, інвестиційну привабливість для стейкхолдерів, сталий та інноваційний розвиток підприємства загалом та ін. Цінність проведеного дослідження полягає у розширенні наукових поглядів щодо управління фінансовим потенціалом підприємств сфери туризму та сфери гостинності. Подальші дослідження пропонується проводити у розрізі розробки науково-методичних положень щодо оптимізації структури фінансового потенціалу підприємств сфери туризму та гостинності у процесі реалізації стратегічних цілей функціонування, а також перспектив застосування GAP-аналізу для ідентифікації та декомпозиції внутрішніх стратегічних розривів за складовими елементами фінансового потенціалу.
Ключові слова: фінансовий потенціал, сфера туризму та гостинності, оцінка, інтегральний показник, управління, конкурентоспроможність, фінансові ресурси, ефективність.
Розширена анотація англійською мовою
The most optimal multi-component algorithm for assessing and managing the level of financial potential has been developed based on the analysis of the integral indicator, which is an aggregate indicator of the financial condition, liquidity, solvency, profitability and competitiveness of enterprise under the existing market conditions. During the analysis and study of the financial potential of tourism and hospitality enterprises, it is determined that it is advisable to divide the concept into financial potential of sustainability and financial potential of development, and it is found that the latter is significantly influenced by direct and indirect environmental factors. In view of this, the most significant factors influencing the level of financial potential of an enterprise in the process of realization of its strategic goals and prospective development opportunities have been analyzed and identified. In addition, a list of possible measures aimed at increasing the level of financial potential of tourism and hospitality enterprises has been developed. It has been established that the financial potential of enterprises in the field of tourism and hospitality is one of the key factors that characterize entrepreneurial activity in accordance with the available financial resources, financial condition and competitive market positions of the subject of economic relations, as well as development opportunities and promising areas of activity in conditions of dynamic and unstable economic environment. The value is in the formation of a methodology for assessing the level of financial potential and developing possible actions to improve it. Further research is proposed to be carried out in the context of developing scientific and methodological provisions for optimizing the structure of the financial potential of tourism enterprises in the process of implementing strategic goals of functioning, as well as the prospects for applying GAP analysis to identify and decompose internal strategic gaps by the constituent elements of financial potential.
Keywords: financial potential, the field of tourism and hospitality, assessment, integral indicator, management, competitiveness, financial resources, efficiency.