Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ТРАНСФОРМАЦІЯ СИСТЕМИ ОСВІТИ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ЕКОНОМІКИ ТА СУСПІЛЬСТВА

TRANSFORMATION OF THE EDUCATION SYSTEM IN THE CONDITIONS OF DIGITALIZATION OF THE ECONOMY AND SOCIETY

  Сторінки: 314-318 Номер: №5, Том 2, 2021 (298)

Автори:

КОСТЕЦЬКИЙ П. В.
Сумський державний університет
https://orcid.org/0000-0003-0654-2153
e-mail: p.kostetskyi@gmail.com
КУЦЕНКО В.І.
Національний університет «Запорізька політехніка»
https://orcid.org/0000-0003-0878-9360

Pavlo KOSTETSKYI
Sumy State University
Vladyslav KUTSENKO
«Zaporizhzhia polytechnic» national university

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-298-5(2)-53

Надійшла / Paper received : 17.09.2021
Надрукована / Paper Printed : 04.10.2021

Анотація англійською мовою

     Стаття присвячена дослідженню особливостей трансформації системи освіти у відповідності до вимог цифрової економіки та суспільства. У статті проаналізовано сучасний рівень попиту на фахівців у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, а також структуру цифрових навичок населення у країнах Європи. Дослідження ключових трендів цифровізації суспільства засвідчило, що робота з інформацією стає одним з найбільш важливих вмінь сучасного світу, а цифрові технології та продукти використовуються майже в усіх галузях економіки. Було проведено аналіз найбільш важливих напрямків цифровізації навчальних закладів та досліджено основні переваги й недоліки цифровізації освіти як на рівні навчального закладу, так і для осіб, що навчаються. Підсумком дослідження стала систематизація основних напрямків, за якими має відбуватися процес цифрової трансформації навчальних закладів.

Ключові слова: цифровізація; освіта; навчальний заклад; університет; цифрові навички; цифрові технології; онлайн-навчання.

Розширена анотація українською мовою

     The article is devoted to the study of the peculiarities of the transformation of the education system in accordance with the requirements of the digital economy and society. In the digital economy, information and knowledge are becoming one of the most important strategic resources. Skills in working with software technologies and digital products are becoming in demand not only for highly specialized IT professionals, but also for workers in all sectors and industries. The article analyzes the current level of demand for specialists in the field of information and communication technologies, as well as the structure of digital skills of the population in European countries. The study of the key trends of digitalization of society proved that working with information is becoming one of the most important skills in the modern world, and digital technologies and products are used in almost all sectors of the economy. The analysis of modern directions of digitalization of educational institutions proved that the most important of them are the digitalization of the educational process, the digitalization of science, the digitalization of management and marketing, and the digitalization of infrastructure.

It was determined that the digitalization of educational institutions provides an increase in their competitiveness, cost savings, ensuring the appropriateness of the user experience, as well as increasing their flexibility and adaptability. At the same time, the digitalization of education provides a number of advantages for students, in particular, in terms of the ability to work with information, an individual learning trajectory, and the expansion of choice. However, the digitalization of education is also associated with a number of disadvantages, in particular, regarding the increase in psychological tension for the recipients of educational services and significant efforts and costs related to the organization of digital education. It is substantiated that the main directions of the digital transformation of educational institutions should be the creation of a digital infrastructure, the formation of a sufficient level of digital skills of teachers, the improvement of the digital capacity of educational institutions, the introduction of a digital component in educational programs, the use of digital education resources, the development of a digital educational environment, and the introduction of digital assessment systems.

Keywords: digitization; education; educational institution; university; digital skills; digital technologies; online learning.

References

  1. Bejinaru R. Impact of Digitalization on Education in the Knowledge Economy / R. Bejinaru // Management Dynamics in the Knowledge Economy. – 2019. – №.7 (3) 3. – P. 367–380.
  2. Berger T. Digitalization, jobs, and convergence in Europe: strategies for closing the skills gap / T. Berger, C. B. Frey // Oxford, UK: Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises, 2016. – Access mode : https://www.oxfordmartin.ox.ac.uk/downloads/reports/SCALE_Digitalisation_Final.pdf.
  3. Digital Economy and Society Database. Eurostat [Electronic source]. – Access mode : https://ec.europa.eu/eurostat/web/digital-economy-and-society/data/database?p_p_id=NavTreeportletprod_WAR_NavTreeportletprod_INSTANCE_pgrsK5zx6I84&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view.
  4. Babaiev V.M. Tsyfrova transformatsiia v sferi vyshchoi osvity v umovakh hlobalizatsii / V.M. Babaiev, H.V. Stadnyk, T.V. Momot // Komunalne hospodarstvo mist. Ekonomichni nauky. – 2019. – № 2. – S. 2–9.
  5. Buinytska O. Tsyfrovizatsiia zakladu vyshchoi osvity / O. Buinytska, L. Varchenko-Trotsenko, B. Hrytseliak // Osvitolohichnyi dyskurs. – 2020. – № 1. – S. 64–79.
  6. Kucherak I.V. Tsyfrovizatsiia ta yii vplyv na osvitniy prostir u konteksti formuvannia kliuchovykh kompetentnostey / I.V.Kucherak // Innovatsiina pedahohika. – 2020. – № 22(2). – S. 91–94.
  7. Shchetinina L. V. Tsyfrovizatsiia navchalnogo protsesu: pogliad studentiv / L. V. Shchetinina, S. G. Rudakova, N. S. Danylevych, H. R. Monastyrska // Biznes Inform. – 2021. – №2. – S. 94–98.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate