Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ИННОВАЦИОННЫЙ РЕИНЖИНИРИНГ БИЗНЕС-ПРОЦЕССОВ В ИНФОРМАЦИОННОЙ СРЕДЕ

INNOVATIVE REENGINEERING OF BUSINESS PROCESSES IN THE INFORMATION ENVIRONMENT

Сторінки: 211-215. Номер: №1, 2019 (269)
Автори:
Р.В. ПЕТРОВА, А.И. МОРОЗОВА
Харьковский национальный университет радиоэлектроники
R.V. PETROVA, A.I. MOROZOVA
Kharkiv National University of Radio Electronics
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2019-269-1-211-215
Рецензія/Peer review : 25.01.2019 р.
Надрукована/Printed : 15.02.2019 р.

Анотація мовою оригіналу

В статье исследованы научно-технические аспекты проведения инновационного реинжиниринга бизнес-процессов (ИРБП)* на промышленном предприятии. ИРБП рассматривается как система коренных преобразований в промышленной сфере. Это означает выход предприятия из кризиса, ускоренную адаптацию его к рыночным условиям, системному обновлению всех факторов и условий, способствующих достижению инновационной монополии на рынке. Управление предприятием должно основываться не на частичных улучшениях БП, а на непрерывном радикальном пересмотре и улучшении технологии. Так, внедрение инновационных технологий повышает конкурентоспособность и качество выпускаемой продукции, лидерство на рынке, увеличивает норму доходности.
Ключевые слова: инновационный реинжиниринг, бизнес-процесс, промышленное предприятие, информационная система, конкурентоспособность, трансформация, инвестиционная деятельность, ресурсы предприятия.

Розширена анотація англійською мовою

Results of business processes (BP) and the principles of innovative reengineering. The first step towards the formation of an innovative transport enterprise should be a rethinking of how to organize a business. The implementation of the process approach (PP) replaces the functional one. The process approach allows you to fully realize the benefits of new innovative technologies and human resources. The enterprise should not be based on partial improvements of the BP, but on technologies of continuous radical revision and improvement. In our opinion, the business process should be aimed at obtaining a total final commercial result. Among the basic principles of the implementation of BP are the following: optimization of the routes of the processes; elimination of multiple cyclical approvals; exclusion of duplicate and unclaimed operations; consolidation of working procedures. It is necessary to take into account typical mistakes in the development and implementation of the PSU. They boil down to the following: the lack of a uniform research methodology in the improvement of BP; a large number of BP undergoes changes simultaneously; inefficient work with staff; the occurrence of rumours, fears, friction between employees; attempt to solve all the problems. Achievement of competitive advantages; such an enterprise has a strong position and leadership in the market; increases the rate of return. The concept of scientific and technological cooperation of the enterprise. Despite the fact that engineering has a high degree of interest, ordinary employees. In practice, the PSI includes other elements; for example, the use of modern methods of staff motivation. If you can not realize the potential of the enterprise. Undoubtedly, the PP must be accompanied by changes. The author proposes a sequence of stages of implementation (implementation) of the PSI: social construction; tactics of technological development of direct reengineering; pilot implementation and circulation if successful; summing up and evaluation of the project. RBP becomes free from automatic control of industrial enterprise.
Keywords: innovative reengineering, business process, industrial enterprise, information system, competitiveness, transformation, investment activity, enterprise resources.

References

  1. Hammer, M. and Champy, J. (1993) Reengineering the Corporation: a Manifesto for Business Revolution, London: Nicholas Brealey.
  2. Davenport T., Short J. The New Industrial Engeneering: Information Technology and Business Process Redesign. In: Sloan Management Review, 1990, Summer.
  3. Guijar Fransis Zh. Preobrazovanie organizacii / Guijar Fransis Zh., Kelli Dzhejms N. ; [per. s angl.]. – M. : Delo, 2000. – 376 s.
  4. Brjanceva JI. V. Sovremennaja paradigma reinzhiniringa / JI. V. Brjanceva // Vestnik CIRJe. – Voronezh : CIRJe, 2008. – Vyp. 24. – S. 53–62.
  5. Reinzhiniring proizvodstva : uchebnoe posobie / pod red. L.N. Ogolevoj. – M. : KNORUS, 2005. – 304 s.
  6. Myl’sh V. V. Reinzhiniring finansovyh biznes-processov v uslovijah primenenija CALS tehnologij / V. V. Myl’sh, M. B. Pushkareva // Finansovye i buhgalterskie konsul’tacii. – 2003. – № 12. – S. 34–38.
  7. Gnatush A. Reinzhiniring: mnogoe v malom / A. Gnatush // «IT Manager». – 2004. – № 4(16).
  8. Robson M. Reinzhiniring bizne s-processov: Prakticheskoe rukovodstvo / Robson M., Ullah F. ; per. s angl. ; pod red. N. D. Jeriashvili. – M. : JuNITI-DANA, 2003. – 222 s.
  9. Sahal D. Tehnicheskij progress: koncepcii, modeli, ocenki / Sahal D. ; per. s angl., pod red. i vstup., stat’ja A. A. Ryvkina. – M. : Finansy i statistika, 1985. – 366 s.
  10. Hess, T.; Brecht, L.: State of the Art des Business Process Redesign: Darstellung und Vergleich bestehender Methoden. 2. Auflage, Wiesbaden (Gabler) 1996.
  11. Kostenko A. A. Teoreticheskie aspekty provedenija tehnologicheskogo reinzhiniringa na promyshlennyh predprijatijah / A. A. Kostenko // Jenergosberezhene. Jenergetika. Jenergoaudit. – 2012. – № 12. – S. 12–17.

* Автор вводит понятие «Инновационный реинжиниринг бизнес-процессов»

Post Author: npetliaks

Translate