Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ПАРТНЕРСТВО ТА ДИВЕРСИФІКАЦІЯ ЯК ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ СЕРВІСНО-ОРІЄНТОВАНОЇ БІЗНЕС-МОДЕЛІ ПІДПРИЄМСТВ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ

PARTNERSHIP AND DIVERSIFICATION AS FACTORS IN THE FORMATION OF A SERVICE-ORIENTED BUSINESS MODEL OF HOTEL AND RESTAURANT BUSINESS ENTERPRISES

Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №4 (320). C. 271-277
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 318, №4. pp. 271-277

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-320-4-40

Михайло САГАЙДАК
Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана
https://orcid.org/0000-0001-6526-1170

Mykhailo SAHAIDAK
Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman

Анотація мовою оригіналу

Стаття присвячена дослідженню напрямів і підходів до формування і реалізації сервісно-орієнтованої бізнес-моделі підприємств готельно-ресторанного бізнесу на засадах стратегічного партнерства і диверсифікації. В статті визначено і охарактеризовано основні ознаки, структуровано ключові елементи, які у взаємодії дозволяють створити ефективну сервісно-орієнтовану бізнес-модель, реалізація якої сприятиме успіху підприємства сфери послуг в умовах сучасного бізнес-середовища. Запропоновано сервісно-орієнтовану бізнес-модель розробляти з використанням інструментарію холістичного маркетингу. Визначено та надано характеристику стратегічним партнерствам, що можуть формуватися в сфері готельно-ресторанного бізнесу. Визначено ключові показники вимірювання ефективності сервісно-орієнтованої бізнес-моделі та доведено, що стратегія диверсифікації дозволяє зменшити ризик, пов’язаний із залежністю підприємств готельно-ресторанного бізнесу від конкретного сегменту ринку, враховуючи його трансформацію та сучасні тренди. Теоретичні результати статті отримано з використанням системного підходу до дослідження дефініцій партнерства і диверсифікації, як чинників формування сервісно-орієнтованої бізнес-моделі у їх взаємозв’язку та взаємообумовленості. Також в якості методів дослідження було використано наукове абстрагування, теоретичне узагальнення і порівняння, аналіз і синтез, системний аналіз, графічне представлення отриманих результатів.

Ключові слова: партнерство, стратегічне партнерство, стратегія диверсифікації, диверсифікація партнерств, сервісно-орієнтована бізнес-модель, холістичний маркетинг, ефективність, готельно-ресторанний бізнес, підприємство-послугонадавач.

Розширена анотація англійською мовою

The article is devoted to the study of directions and approaches to the formation and implementation of a service-oriented business model of hotel and restaurant business enterprises on the basis of strategic partnership and diversification. The article defines and characterizes the main features and structures the key elements that, in interaction, allow creating an effective service-oriented business model, the implementation of which will contribute to the success of the service sector enterprise in the conditions of the modern business environment. It is proposed to develop a service-oriented business model using the toolkit of holistic marketing, as an extended, integrated approach, which consists in understanding the importance of establishing and maintaining long-term relationships of hotel and restaurant business enterprises with customers and business partners. The article defines, characterizes and substantiates the diversification of partnerships as a strategic approach that contributes to ensuring stability and efficiency in the interaction of the enterprise with various organizations of various spheres and directions of activity and provides for the expansion and diversity of interaction. The key indicators for measuring the effectiveness of the service-oriented business model were determined and it was proved that the diversification strategy allows to reduce the risk associated with the dependence of hotel and restaurant business enterprises on a specific market segment, to attract various heterogeneous groups of customers, to quickly adapt to changes in economic or socio-cultural condition and stimulate innovation in improving the quality of service. The theoretical results of the article were obtained using a systematic approach to the study of definitions of partnership and diversification, as factors in the formation of a service-oriented business model in their interconnection and interdependence. Scientific abstraction, theoretical generalization and comparison, analysis and synthesis, system analysis, graphical presentation of the obtained results were also used as research methods.

Keywords: partnership, strategic partnership, diversification strategy, diversification of partnerships, service-oriented business model, holistic marketing, efficiency, hotel and restaurant business, service provider company.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate