ДІАГНОСТИЧНІ ПАРАМЕТРИ ОБ’ЄКТА МОДЕЛІ
DIAGNOSTIC PARAMETERS OF THE MODEL OBJECT
Сторінки: 49-53 . Номер: №5,т.2 2023 (327)
Автори:
КУТІНА М.В.
Вінницький національний технічний університет
ORCID ID: 0000-0001-7185-6795
e-mail: kytinamv@gmail.com
КОВАЛЬОВ А.І.
Вінницький національний технічний університет
ORCID ID: 0000-0002-2212-7577
e-mail: kovallowartem@gmail.com
KUTINA M.V., KOVALOV A.I.
Vinnytsia National Technical University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2023-327-5-49-53
Анотація мовою оригіналу
Запропоновано метод аналізу моделі діагностики для визначення параметрів, які використовує для властивостей моделі і оцінки її елементів, а саме визначення області впливу параметрів графа, розділ моделі незалежної частини укладання вершини графа. Вершини моделі графа за допомогою інтегрального показника, а ребра графа оцінюються по кількості інформації яку вони передають. На сьогоднішній день залишаються актуальними вимоги щодо ефективного функціонування та розвитку електричних мереж. При значній розвиненості мереж спостерігається істотний дисбаланс навантаження в окремих його елементах. За останні роки значно зросло навантаження на розподільні мережі, що живлять переважно побутових споживачів та суттєво знизилось споживання електричної енергії промисловим сектором.
Ключові слова: діагностичні параметри, моделі, електрообладнання.
Розширена анотація англійською мовою
The object of the diagnosis can be in good condition if it meets all the technical requirements put forward to it at this moment in time. The serviceable state and all serviceable states of the diagnosis object reflect its technical state. Therefore, diagnostics can achieve its goal only as a result of the analysis of many working and malfunctioning states in which the object can be. This analysis can be performed theoretically during the development of a new car and its units or experimentally during the operation of the car. However, performing such an experiment in operation is complicated due to the large number of possible states of the object of diagnosis or is simply technically impossible to perform. In this regard, special methods are needed for theoretical analysis of many possible states of the car in general or its individual parts. Such methods are based on the study of diagnostic models. Diagnostic models determine cause-and-effect relationships between the technical condition of the object of diagnosis (initial and internal parameters of its structure) and their diagnostic signals (initial parameters). Diagnostic models can be in analytical, tabular, vector, structural-consequential or other forms. The choice of the model depends on some factors: operating conditions, possible constructions, degree of study of this object or its separate system, degree of abstraction from the real system, etc. Analytical models most fully describe the processes of the diagnostic system. However, with a large number of structural elements and external factors acting on the system, they are very cumbersome, which makes it difficult to use them in relation to the initial parameters. A method of analysis of the diagnostic model is proposed to determine the parameters used for the properties of the model and to evaluate its elements, namely, the determination of the area of influence of the parameters of the graph, the section of the model of the independent part of the stacking of the top of the graph. The vertices of the graph model are evaluated using an integral indicator, and the edges of the graph are evaluated by the amount of information they convey.
In recent years, the load on distribution networks, which supply mainly domestic consumers, has increased significantly, and the consumption of electrical energy by the industrial sector has significantly decreased.
Keywords: diagnostic parameters, models, electrical equipment.