СУЧАСНИЙ ІНТЕРНЕТ-МАРКЕТИНГ З ВИКОРИСТАННЯМ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ
MODERN INTERNET MARKETING USING ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNOLOGIES
Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №6 (324). C. 169-173
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 324, №6. pp. 169-173
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-324-6-28
Дмитро ТЕРЕХОВ
Університет економіки та підприємництва
https://orcid.org/0009-0001-2400-1484
e-mail: dsterekhov@gmail.com
Dmytro TEREKHOV
University of Economics and Entrepreneurship
Анотація мовою оригіналу
У статті розглянуто сутність та особливості сучасного інтернет-маркетингу, який базується на застосуванні технологій штучного інтелекту (ШІ). Досліджено як ШІ може допомогти інтернет-маркетологам збирати та аналізувати дані про споживачів, сегментувати та персоналізувати аудиторію, створювати та розповсюджувати ефективний контент, оптимізувати та автоматизувати рекламні кампанії, вимірювати та покращувати результати маркетингової діяльності. Також проаналізвано найновіші тренди використання технологій ШІ українськими та зарубіжними компаніями та визначили їх переваги. У ході дослідження були виявлені ефективні інструменти ШІ в інтернет-маркетингу, такі як чат-боти, рекомендаційні системи, генератори тексту, аналізатори сентименту, системи розпізнавання обличчя та мови тощо. Стаття представила характеристики інструментів ШІ в інтернет-маркетингу українських та зарубіжних компаній. Також було висвітлено проблеми ШІ, які можуть вплинути на економічну, правову, етичну та соціальні сфери життя. Зазначено ключові моментиї, які повинні допомогти суспільству адаптуватися до змін у соціально-економічному середовищі, пов’язаних з витісненням людини ШІ і не тільки.
Ключові слова: інтернет-маркетинг, інформаційні технології, штучний інтелект, нейронні мережі, цифровий маркетинг.
Розширена анотація англійською мовою
The article discusses the essence and features of modern Internet marketing based on the use of artificial intelligence (AI) technologies. The article examines how AI can help online marketers collect and analyze consumer data, segment and personalize audiences, create and distribute effective content, optimize and automate advertising campaigns, and measure and improve marketing results. The article also analyzes the latest trends in the use of AI technologies by Ukrainian and foreign companies and identifies their advantages.The investigation identified effective AI tools in online marketing, such as chatbots, recommender systems, text generators, sentiment analysers, face and speech recognition systems, etc. The article presents a comparison of AI tools in online marketing of Ukrainian and foreign companies. Foreign companies use modern products that have no analogues in Ukraine. This is due to the popularity of the trend of using AI technologies in foreign companies. In Ukraine, this trend is developing and we can see it in the use of chatbots and CRM systems. They have been implemented by such companies as PrivatBank and Promodo. Despite this, the development of foreign companies is progressive. Previously, only large corporations could afford to use AI technologies, but now young startups are catching up with the trend. AI combined with human capabilities can actually turn business into a universal tool for profit. However, this path is not without obstacles, so the article highlights the challenges of AI that may affect the economic, legal, ethical, and social spheres of life. Scenarios for preventing possible problems allow for the effective use of AI’s potential. The article suggests measures that should help society adapt to changes in the socio-economic environment associated with the displacement of humans by AI. It is important to understand the advantages and disadvantages of modern online marketing tools to ensure effective solutions to business problems.
Keywords: Internet marketing, information technology, artificial intelligence, neural networks, digital marketing.