Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СТРАТЕГІЇ ДИВЕРСИФІКАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА: КЛАСИФІКАЦІЯ, ПРИНЦИПИ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ЕТАПИ РОЗРОБКИ

STRATEGIES FOR DIVERSIFICATION OF ENTERPRISE ACTIVITIES: CLASSIFICATION, PRINCIPLES OF IMPLEMENTATION AND STAGES OF DEVELOPMENT

 Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №4 (320). C. 440-445
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 318, №4. pp. 440-445

https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-320-4-66

Марина МАРТІЯНОВА
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця
https://orcid.org/0000-0002-2624-0964
Наталія КУПРІНА
Одеського національного технологічного університету
https://orcid.org/0000-0003-4645-545x
Наталія БАСЮРКІНА
Одеський національний технологічний університет
https://orcid.org/0000-0001-9342-8863
Каміла МОМОТ
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

Maryna MARTIYANOVA
Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics
Nataliia KUPRINA, Nataliya BASIURKINA
Odesa National University of Technology
Kamila MOMOT
Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics

 Анотація мовою оригіналу

Стаття присвячена розробці класифікації стратегій диверсифікації діяльності підприємства, принципів їх впровадження та ключових етапів розробки. Обґрунтовано, що стратегії диверсифікації діяльності підприємства є важливим інструментом для забезпечення стійкості, конкурентоспроможності та розвитку в умовах змінного ринкового середовища. Визначено, що за галузевою належністю виділяється моногалузева, полігалузева зв’язана та полігалузева незв’язана диверсифікація. Також акцентовано увагу на таких видах стратегій, як вертикальна, горизонтальна, концентрична та конгломеративна диверсифікація. Визначено сутність, переваги та недоліки кожної з них. Розглянуто різновиди вертикальної та горизонтальної диверсифікації, а саме такі як повна інтеграція, розширення асортименту продукції та розширення за географічним положенням. Розкрито сутність зв’язаних та незв’язаних стратегій диверсифікації та можливість їх комбінування у перехресній та змішаній стратегіях. Обґрунтовано, що представлена класифікація надає можливість власникам бізнесу та керівникам підприємства відзначити та проаналізувати різні стратегії диверсифікації. Вона дозволяє їм зосередитися на тих стратегіях, які можуть бути найбільш ефективними в умовах конкретної діяльності, особливо в умовах нестабільного функціонування. З’ясовані принципи стратегії диверсифікації: системність, гнучкість, актуальність, синергія, інноваційність та розподіл ризиків. Представлені основні етапи розробки стратегії диверсифікації, до яких віднесено: аналіз сильних та слабких сторін бізнесу; визначення мети, завдання та очікуваних результатів диверсифікації; пошук можливих напрямів диверсифікації; оцінка перспективних напрямів диверсифікації; аналіз загального портфеля інвестицій; прийняття рішення щодо найбільш оптимального напряму здійснення диверсифікації; контроль реалізації стратегії диверсифікації.

Ключові слова: внутрішня диверсифікація, зовнішня диверсифікація, принципи стратегії, ризики, аналіз.

 Розширена анотація англійською мовою

The article is devoted to developing a classification of strategies for the diversification of enterprise activities, the principles of their implementation, and the key stages of development. It is substantiated that diversification strategies of enterprise activities are essential for ensuring sustainability, competitiveness, and development in a changing market environment. It is determined that by sectoral affiliation, mono-sectoral, multi-sectoral, and multi-sectoral unrelated diversification are distinguished. Attention is also focused on vertical, horizontal, concentric, and conglomerate diversification strategies. The essence, advantages, and disadvantages of each of them are defined. Varieties of vertical and horizontal diversification are considered, such as full integration, expansion of the range of products, and expansion by geographical location. The essence of related and unrelated diversification strategies and the possibility of their combination in cross-cutting and mixed strategies are disclosed. It is substantiated that the presented classification provides an opportunity for business owners and managers of enterprises to note and analyze various diversification strategies. It allows them to focus on those strategies that may be most effective in the context of a particular activity, especially in an environment of unstable functioning. The principles of the diversification strategy are clarified: consistency, flexibility, relevance, synergy, innovation, and distribution of risks. The main stages of developing a diversification strategy are presented, which include: analysis of the strengths and weaknesses of the business; determination of the goal, objectives, and expected results of diversification; search for possible areas of diversification; assessment of promising areas of diversification; analysis of the total investment portfolio; making a decision on the most optimal direction of diversification; monitoring the implementation of the diversification strategy.

Keywords: internal diversification, external diversification, strategy principles, risks, analysis.

Post Author: Кравчик Юрій

Translate