ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ РОЗВИТОК СИСТЕМ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВО-ЗБУТОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ
ORGANIZATIONAL DEVELOPMENT OF MARKETING AND SALES MANAGEMENT SYSTEMS OF AGRICULTURAL ENTERPRISES
Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2023. №4 (320). C. 446-450
Herald of Khmelnytskyi National University. Economic sciences. 2023. Volume 318, №4. pp. 446-450
https://doi.org/10.31891/2307-5740-2023-320-4-67
Юрій БІЛОШАПКА
Міжнародний університет бізнесу і права
https://orcid.org/0009-0006-3790-1963
Yurii BILOSHAPKA
Kherson International University of Business and Law
Анотація мовою оригіналу
Стаття присвячена обгрунтуванню організаційних засад управління маркетингово-збутовою діяльністю вітчизняних аграрних підприємств. Запропоновано логіко-структурна схема формування та функціонування систем розподілу продукції аграрних підприємств на ринку. Обґрунтовано класифікація закономірностей побудови та функціонування систем розподілу сільськогосподарської продукції. Розглядаються ключові аспекти організації збуту сільськогосподарської продукції, зокрема продуктів з коротким терміном придатності до вживання та продуктів з довгим терміном зберігання. Обгрунтовано, що для першої категорії продукції найбільш ефективним є прямий збут або залучення лише одного посередника, тоді як для другої категорії характерні довгі ланцюги розподілу. Виокремлено об’єктивні причини, що впливають на розвиток таких розподільних каналів, зокрема різницю в рівнях концентрації та ефективності капіталу. Наголошено на впливі розміру та обсягів виробництва на вибір розподільних каналів, а також на ролі стереотипних і поведінкових закономірностей у формуванні системи розподілу. Обгрунтовано необхідність раціональних стратегій управління розподілом продукції для забезпечення економічної ефективності підприємства. Визначено принципи для покращення ефективності та фінансового стану аграрного підприємства на етапі організації збуту його продукції. Першим принципом є керованість результатами збутової діяльності, який передбачає можливість реагування на зміни на ринку. Другий принцип – диференціація каналів розподілу, тобто використання різних шляхів доставки продукції на ринок. Третій принцип – адаптивність системи збуту, що передбачає гнучкість у переключенні між різними каналами розподілу. Застосування цих принципів сприяє зменшенню ризиків та покращенню ефективності на ринку для стабільного розвитку підприємства.
Ключові слова: маркетинг, збут, канали розподілу, сільськогосподарська продукція, інфраструктура, логістика.
Розширена анотація англійською мовою
The article is devoted to substantiating the organizational principles of management of marketing and sales activities of domestic agricultural enterprises. A logical-structural scheme for forming and functioning systems for distributing agrarian enterprise products on the market is proposed. The classification of the patterns of construction and operation of agricultural production distribution systems is substantiated. Critical aspects of the organization of the sale of agricultural products are considered, particularly those with a short shelf life and those with a long shelf life. It is substantiated that for the first category of products, the most effective is direct sales or the involvement of only one intermediary.
In contrast, for the second category, long distribution chains are characteristic. The objective reasons affecting the development of such distribution channels are singled out, in particular, the difference in the levels of concentration and efficiency of capital. The influence of the size and volume of production on the choice of distribution channels and the role of stereotypical and behavioral patterns in the formation of the distribution system is emphasized. The need for rational management strategies for product distribution to ensure the economic efficiency of the enterprise is substantiated. The principles for improving an agricultural enterprise’s efficiency and financial condition at the stage of organizing the sale of its products are determined. The first principle is management based on the results of sales activities, which provides the possibility of responding to changes in the market. The second principle is the differentiation of distribution channels- different ways of delivering products to the market. The third principle is the adaptability of the sales system, which involves flexibility in switching between different distribution channels. Applying these principles helps reduce risks and improve efficiency in the market for the stable development of the enterprise.
Keywords: marketing, sales, distribution channels, agricultural products, infrastructure, logistics.