КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ МАРКЕТИНГОВОГО УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ
CONCEPTUAL PRINCIPLES OF MARKETING MANAGEMENT OF THE ENTERPRISE
Сторінки: 362-365. Номер: №4, Том 3, 2020 (284)
Автори:
КЕЛМАНОВИЧ О.
Хмельницький національний університет
A. KELMANOVICH
Khmelnitskyi National University
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4(3)-63
Надійшла / Paper received : 17.07.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020
Анотація мовою оригіналу
У статті проаналізовано наукові підходи щодо розкриття сутності маркетингового управління підприємством із окремою конкретизацією терміну «управління маркетингом». Доведено необхідність забезпечення відповідних взаємозв’язків маркетингу із іншими функціональними елементами системи управління підприємством із урахуванням особливостей його діяльності. Деталізовано роль планування у маркетинговому управлінні підприємством. Досліджено основні напрями за якими здійснюється управління маркетинговою діяльністю на підприємстві. Акцентовано увагу на значенні мотивації працівників з метою підвищення результативності маркетингу в системі менеджменту господарюючого суб’єкта.
Ключові слова: система менеджменту, маркетингове управління підприємством, маркетингова стратегія, служба маркетингу, маркетинговий план.
Розширена анотація англійською мовою
The article analyzes the scientific approaches to the disclosure of the essence of marketing management of the enterprise with a separate specification of the term “marketing management”. It is determined that marketing management is the analysis, planning, implementation and control of activities designed to establish, strengthen and maintain profitable exchanges with target customers in order to achieve certain objectives of the organization, such as profit, sales growth, increase share market. The necessity of providing the corresponding interrelations of marketing with other functional elements of the enterprise management system taking into account the peculiarities of its activity is proved. The role of planning in marketing management of the enterprise is detailed. The main directions in which the management of marketing activities at the enterprise is carried out: the formation of the marketing mix, management of the marketing department, internal marketing. The tools used by marketers to capture the target segments of the product market are identified. Emphasis is placed on the importance of employee motivation in order to increase the effectiveness of marketing in the management system of the business entity. The basic processes of marketing management at the enterprise are specified.
Key words: management system, marketing management of the enterprise, marketing strategy, marketing service, marketing plan.
References
1. Marketynhovyi menedzhment: pidruchnyk / F. Kotler, K. L. Keller, A. F. Pavlenko ta in. – K. : Vydavnytstvo «Khimdzhest», 2008. – 720 s.
2. Chaika I. P. Suchasna kontseptsiia marketynhovoho upravlinnia diialnistiu pidpryiemstva / I. P. Chaika // Ekonomichnyi analiz: zbirnyk naukovykh prats. – 2017. – T. 27. – № 1. – S. 257–262.
3. Naumova O. E. Upravlinnia marketynhom v systemi menedzhmentu pidpryiemstva / O. E. Naumova // Suchasni problemy ekonomiky i menedzhmentu : tezy dopovidei mizhnar. nauk.-prakt. konf. (m. Lviv, 10–12 lystopada 2011 r.). – Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2011. – S. 106–107.
4. Assэl H. Marketynh: pryntsypы y stratehyia : [uchebnyk dlia vuzov] / H. Assэl ; per. s anhl. – 2-e yzd. – M. : YNFRA-M : NFPK, 1999. – 803 s.
5. Konopliannykova M. A. Upravlinnia marketynhovoiu diialnistiu: poniattia, pryntsypy, pidkhody / M. A. Konopliannykova // Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky. – 2017. – Vyp. 17. – S. 332–336.
6. Tkach O. V. Marketynhovyi menedzhment u diialnosti pidpryiemstv / O. V. Tkach, I. F. Balaniuk, Yu. S. Kopchak, S. I. Balaniuk // Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia : Ekonomika. – 2016. – Vyp. 1(2). – S. 291–296.
7. Rossokha V. V. Marketynhovyi menedzhment v systemi upravlinnia pidpryiemstvom / V. V. Rossokha // Ahroinkom. – 2012. – №10-12. – S. 108–112.
8. Shulha L. V. Systema marketynhovoho menedzhmentu pidpryiemstva / L. V. Shulha, I. O. Tereshchenko, V. Yu. Horilei // Ahrosvit. – 2019. – № 18. – S. 63–67.