Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

СУТНІСТЬ І СКЛАДОВІ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО КАПІТАЛУ ПІДПРИЄМСТВА

ESSENCE AND COMPONENTS OF INTELLECTUAL CAPITAL OF ENTERPRISES

Сторінки: 108-112. Номер: №4, Том 1, 2020 (284)

Автори:
ЄПІФАНОВА І. Ю., Гладка Д. О.
Вінницький національний технічний університет

YEPIFANOVA I., HLADKA D.
Vinnytsia National Technical University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-284-4-20
Надійшла / Paper received : 21.05.2020
Надрукована / Paper Printed : 28.09.2020

Анотація мовою оригіналу

У статті досліджено сутність поняття «інтелектуальний капітал» як основи для формування інноваційного потенціалу підприємства. Запропоновано авторське бачення економічної сутності інтелектуального капіталу. Надано різні погляди щодо структури інтелектуального капіталу, узагальнено та визначено ключові складові, розкрито їх зміст.
Ключові слова: інтелектуальний капітал, людський капітал, інноваційний потенціал, інтелектуальна праця, кваліфікація, структурний капітал, споживчий капітал.

Розширена анотація англійською мовою

The purpose of the article is to generalize the approaches to the essence of intellectual capital and to determine the features of the recognition of elements of intellectual capital as a component of the innovative potential of the enterprise. The article investigates and systematizes the essence of the concept of “intellectual capital” as an economic category, its role in the formation of innovation potential and competitiveness of the enterprise. Views on the structure of intellectual capital are considered, key components are generalized and defined, their content is revealed and the structure of intellectual capital of the enterprise is given. Intellectual capital has a complex structure, which includes human capital, structural capital, consumer capital and social capital. The main components of human, structural, consumer and social capital are described. It is established that human capital is the individual abilities of employees of the enterprise, which do not belong to the enterprise, but are an important element of the successful activity of the employee; structural capital is the organizational capacity of the enterprise to meet market requirements and facilitates the transformation of information, it is the property of the enterprise and in some cases may be a relatively independent object of sale; capital is a system of stable connections and relations that provides effective interaction between customers (consumers) and staff of the enterprise; social capital is a qualitative characteristic of the social organization of society, which includes education, political situation, economic situation and ethical component. Systematization of existing approaches to defining the essence of intellectual capital allowed to define intellectual capital as a set of knowledge acquired in the process of intellectual activity, as well as experience, skills, creativity, relationships that have economic value and are used in the production process for profit and increasing the level of competitiveness.
Key words: intellectual capital, human capital, innovative potential, intellectual work, qualification, structural capital, consumer capital.

References

  1. Majburov I. Effektivnost investirovaniya i chelovecheskij kapital v SShA i Rossii / I. Majburov // Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya. – 2004. – № 4. – S. 3–13.
  2. Kompaniets V. V. Liudskyi kapital: Vyznachennia, osoblyvosti, vidtvorennia / V. V. Kompaniets. – Kharkiv : UkrDAZT, 2008. – S. 181–184.
  3. Schultz T. Capital Formation by Education. Journal of Political Economy. 1960. Vol. 68. URL: https://econpapers.repec.org/ article/ucpjpolec/v_3a68_3ay_3a1960_3ap_3a571.htm.
  4. Ukraina u vymiri ekonomiky znan / [za red. V. M. Heitsia]. – Kyiv : Osnova, 2006. – 588 s.
  5. Dykha M. V. Intelektualnyi kapital u systemi zabezpechennia innovatsiinoho rozvytku krainy / M. V. Dykha // Herald of Khmelnytskyi National University. Ekonomichni nauky. – 2019. – № 6. – S. 45–49.
  6. Stewart T. A. The Intellectual Capital. The New Wealth of Organizations. N.-Y.-L., 1997. 270 r.
  7. Edvinsson L. Intellektualnyj kapital: opredelenie istinnoj stoimosti kompanii. Novaya postindustrialnaya volna na Zapade / Edvinsson L., Meloun M. ; pod red. V. Inozemceva. – Moskva : Academia, 1999. – S. 434–436.
  8. Eskindarov M. Razvitie korporativnyh otnoshenij v sovremennoj rossijskoj ekonomike / M. Eskindarov. – Moskva : Respublika, 1999. – 188 s.
  9. Inozemcev V. L. Za predelami ekonomicheskogo obshestva. Postindustrialnye teorii ipostekonomicheskie tendencii v sovremennom mire / V. L. Inozemcev. – M. : Academia, 1998. – 640 s.
  10. Zinov V. G. Menedzhment innovacij: kadrovoe obespechenie : [ucheb. posobie] / V. G. Zinov. – M. : Delo, 2005. – 496 s.
  11. Berveno O. V. Intelektualnyi kapital: ekonomichnyi zmist i osoblyvosti formuvannia v tranzytyvnomu suspilstvi : avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ekon. nauk : spets. 08.00.04 «Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy» / O. V. Berveno. – Kharkiv, 2002. – 19 s.
  12. Markova N. S. Teoretyko-metodychni osnovy formuvannia y rozvytku intelektualnoho kapitalu Avtoreferat dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata ekonomichnykh nauk : spets. 08.09.01 «Demohrafiia, ekonomika pratsi, sotsialna ekonomika i polityka» / N.S. Markova. – Kharkiv, 2005. – 20 s.
  13. Bontis N. Theres a Price On Your Head: Managing Intellectual Capital Strategically. Business Quarterly. 1996. 60 (4). R. 40–47.
  14. Bruking E. Intellektualnyj kapital / E. Bruking. – SPb : Piter, 2001. – 288 s.
  15. Kendiukhov O. Orhanizatsiino-ekonomichnyi mekhanizm upravlinnia intelektualnym kapitalom pidpryiemstva : avtoref. dys. dokt. ekon. nauk : spets. 08.00.04 «Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy (pererobna promyslovist)» / O. Kendiukhov. – Donetsk, 2007. – 31 s.
  16. Hevlych L. L. Intelektualnyi kapital: sutnist ta struktura [Elektronnyi resurs] / L. L. Hevlych, L. O. Moshura // Infrastruktura rynku. – 2018. – № 19. – S. 527–533. – Rezhym dostupu : http://www.market-infr.od.ua/journals/2018/19_2018_ukr/87.pdf
  17. Dzhedzhula V. V. Intelektualnyi kapital yak chynnyk efektyvnosti innovatsiinoi diialnosti / V. V. Dzhedzhula, I. Yu. Yepifanova // Herald of Khmelnytskyi National University. Ekonomichni nauky. – 2017. – № 4. – S. 158–161.
  18. Iepifanova I. Yu. Upravlinnia innovatsiinoiu diialnistiu promyslovykh pidpryiemstv: teoretyko-metodolohichni aspekty finansovoho zabezpechennia : monohrafiia / I. Yu. Yepifanova. – Vinnytsia : VNTU, 2019. – 384 s.
  19. Holysheva Ye. O. Spozhyvchyi kapital promyslovykh pidpryiemstvinnovatoriv: sutnist, struktura ta rol / Ye. O. Holysheva // Marketynh i menedzhment innovatsii. – 2011. – № 4. –T. II. – S. 175–180.
  20. Barancheev V. Upravlenie brendingom kak sostavlyayushej innovacionnogo razvitiya organizacii / V. Barancheev // Marketing. – 2003. – № 1. – S. 46–63.
  21. Saint-Onge H. Knowledge Management: According to Saint-Onge. URL : http://www.knowinc.com/saint-onge/primer/hso1.htm. 3
  22. Daum J. H. Intangible Assets: die Kunst, Mehrwert zu schaffen. Interview veröffentlicht in: sapinfo.net, 18.02.2002. URL: http://www.sapinfo.net/public/de/interview.php4/page/0/article/comvArticle-174953c8c0ceae7e30/de. 3
  23. Popelo O. V. Intelektualnyi kapital: teoretychnyi aspekt i suchasni tendentsii rozvytku v Ukraini / O. V. Popelo // Ekonomika i rehion. – 2015. – № 2 (51). – S. 66–78.

Post Author: npetliaks

Translate