ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНИХ ПЕРЕВАГ НА МІЖНАРОДНОМУ РИНКУ
FORMATION OF COMPETITIVE ADVANTAGES IN THE INTERNATIONAL MARKET
Сторінки: 208-212. Номер: №5, 2020 (286)
Автори:
Сім’ячко О. І., САВЧУК А. М.
Київський національний торговельно-економічний університет
ТАНАСІЙЧУК А. М.
Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ
SIMIACHKO О., SAVCHUK А.
Kyiv National University of Trade and Economics
TANASIICHUK А.
Vinnytsia Trade and Economics Institute, KNUTE
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-38
Надійшла / Paper received : 23.09.2020
Надрукована / Paper Printed : 02.11.2020
Анотація мовою оригіналу
Криза пандемії 2019-2020 рр. супроводжувалася закриттям кордонів, що знизило експортну активність вітчизняних підприємств на міжнародних ринках. Таке зниження негативно позначилося на темпах зростання попиту, обсягів виробництва і збуту, тобто відбулося зниження обсягів продажу товарів вітчизняного виробництва на міжнародних ринках. Наразі виникла першочергова проблема – відновлення бізнес-діяльності підприємств України та підвищення їх конкурентоспроможності. Тож варто говорити, що пріоритетом відновлення міжнародної діяльності вітчизняних підприємствами мають стати нові вектори розвитку: науково-технічний, інноваційний та модернізаційний, у відповідності до яких формуватимуться конкурентні переваги вітчизняних підприємств на міжнародних ринках.
У статті обґрунтовано необхідність дослідження принципів формування конкурентних переваг у міжнародному суперництві. Розроблено класифікацію факторів, що визначають конкурентні переваги підприємств на міжнародних ринках. Запропоновано механізм вивчення зміни споживчого попиту в період пандемії та адаптаційні заходи, що забезпечать підтримання конкурентних переваг підприємства в період кризи. Обґрунтовано заходи формування конкурентних переваг на міжнародних ринках та розроблено модель формування довгострокових конкурентних переваг шляхом розробки нового товару, що відрізняється від існуючих.
Ключові слова: конкуренція, конкурентоспроможність, конкурентні переваги, міжнародний ринок, фактори конкурентних переваг, товар.
Розширена анотація англійською мовою
The crisis of the pandemic of 2019-2020 was accompanied by the border closures, which reduced the export activity of the domestic enterprises in the international markets.
This decline has adversely affected the demand, production volume and sales growth rates, that is, sales volume of domestic products has declined in the international markets. Now a priority problem has arisen – the restoration of business activities of Ukrainian enterprises and improving their competitiveness. Therefore, it should be said that the priority of the recovery of international activities of domestic enterprises should be new development vectors: scientific-technical, innovative and modernization, in accordance with which the competitive advantages of domestic enterprises in the international markets would be formed.
Due to the physical distancing of sellers and buyers in 2019-2020, domestic enterprises lost their competitive advantages in the international markets, as evidenced by the diminished efficiency of their marketing activities and leadership in economic, technical, organizational and other areas of business. It should be noted that the competitive advantages in the international competition are comparative rather than absolute and are identified by comparing the characteristics of both competing companies and their products.
The article justified the need for research into the principles of formation of the competitive advantages in the international competition. A classification of factors that determine the competitive advantages of the enterprises in the international markets has been developed. The mechanism of the examination of change of consumer demand in the period of a pandemic and the adaptive measures providing maintenance of the competitive advantages of the enterprise in the period of crisis is offered. Measures of the formation of the competitive advantages in the international markets are justified and the model of the formation of long-term competitive advantages by development of the new product differing from existing has been developed.
Key words: competition, competitiveness, competitive advantages, international market, factors of competitive advantages, product.
References
- Bagiev G.L. Mezhdunarodnyj marketing / Bagiev G.L., Moiseeva N.K., Cherenkov V.I. – [2–e izd.]. – SPb : Piter, 2008. – 688 s.
- Didenko N.I. Mezhdunarodnyj marketing: teoriya i analiz konkretnyh situacij / Didenko N.I., Skripnyuk D.F. – M. : Yurajt, 2016. – 556 s.
- Karpova S.V. Mezhdunarodnyj marketing / Karpova S.V. – M. : Feniks, 2010. – 192 s.
- Kovinko E.N. Formirovanie mehanizma razvitiya mezhdunarodnoj marketingovoj deyatelnosti predpriyatij APK / E.N. Kovinko, K.Yu. Sokolyuk // Scientific Letters of Academic Society of Michal Baludansky. – 2015. – № 1. – S. 94–98.
- Kovinko O.M. Rol tsyfrovoho marketynhu v aktyvizatsii mizhnarodnoi biznes-diialnosti pidpryiemstv / O.M. Kovinko, S.V. Kovalchuk, I.V. Lisovskyi // Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii. – 2018. – № 1. – S. 55–74.
- Kovinko O.M. Mizhnarodnyi marketynh yak instrument aktyvizatsii zovnishnoekonomichnoi diialnosti pidpryiemstva / O.M. Kovinko, S.O. Sirenko // Sotsialno-politychni, ekonomichni ta humanitarni vymiry yevropeiskoi intehratsii Ukrainy : materialy II Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Vinnytsia, 19 23 travnia 2014 r.). – Vinnytsia, 2014. – № 2. – S. 134–139.
- Kozak Yu.H. Mizhnarodni stratehii ekonomichnoho rozvytku : navch. posib. / Kozak Yu.H., Kovalevskyi V.V., Lohvinova N.S. – Kyiv : Osvita Ukrainy, 2011. – 356 s.
- Kudyrko O. Faktory konkurentnoho seredovyshcha rynku marketynhovykh doslidzhen / O. Kudyrko // Marketynh v Ukraini. – 2014. – № 5. – S. 58–65.
- Madzharo S. Mezhdunarodnyj marketing / Madzharo S. / per. s angl. – M. : Mezhdunarodnye otnosheniya, 1977. – 790 s.
- Moiseeva N.K. Mezhdunarodnyj marketing i biznes / Moiseeva N.K. – M. : KURS: INFRA-M, 2014. – 272 s.
- Pivovarova S.E. Mezhdunarodnyj menedzhment / Pivovarova S.E., Barkana L.S. ; [per. s angl.]. – SPb : «Piter», 2000. – 680 c.
- Fathutdinov R.A. Strategicheskaya konkurentosposobnost i ekonomika Rossii / R.A. Fathutdinov // Voprosy ekonomiki. – 2003. – № 1. – S. 31–43.
- Tsyhankova T.M. Mizhnarodna torhivlia / Tsyhankova T.M., Petrashko L.P., Kalchenko T.V. – K. : KNEU, 2001. – 488 s.
- Tanasiychuk E.N., Kovinko O.M., Zharlinskaya R.G. Formation and development of methodology of international marketing. Scientific Letters of Academic Societyof Michal Baludansky. 2013. № 2. R. 161–162.