Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

МАРКЕТИНГОВІ ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ РИНКУ ДІЄТИЧНИХ КОНДИТЕРСЬКИХ ПРОДУКТІВ

MARKETING PERSPECTIVES OF DIETARY CONFECTIONERY MARKET

Сторінки: 184-188. Номер: №5, 2020 (286)

Автори:
САВИЦЬКА Н. Л., ТАРАСОВ І. Ю., ПРЯДКО О. М.
Харківський державний університет харчування та торгівлі

SAVYTSKA N., TARASOV I., PRIADKO O.
Kharkiv State University of Food Technology and Trade

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-33
Надійшла / Paper received : 17.09.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.11.2020

Анотація мовою оригіналу

Стаття присвячена визначенню маркетингових перспектив розвитку ринку дієтичних кондитерських виробів на основні аналізу споживчої поведінки на ринку дієтичного зефіру. За результатами аналізу визначено, що левова частка ринку дієтичного зефіру належить двом виробникам, що зумовлює значну ринкову владу кожного, можливість встановлювати високі ціни та визначати асортиментний профіль ринку. Визначено основні канали реалізації продукту: супермаркети та спеціалізовані кондитерські, маркетплейси та власні онлайн магазини. Виокремлено сегменти споживачів дієтичного зефіру, які поділяються на два ключові субсегменти:  особи, які хворіють на цукровий діабет та жінки, які пропагують здоровий та активний спосіб життя. Проаналізовано асортимент  ринку діабетичних продуктів на прикладі ринку зефіру. За результатами проведеного опитування встановлено, що споживчі переваги у низькокалорійній кондитерській продукції виявляють жінки і молодь із середнім рівнем доходу. Ключовим обмеженням для ринку дієтичного зефіру є його вартістю в порівнянні з простими солодощами, що робить даний продукт недоступним за ціною для пенсіонерів та інших соціально незахищених осіб. Зроблено висновок, що маркетингові перспективи розвитку ринку дієтичних кондитерських виробів полягають у розширенні асортиментних позицій та забезпеченні цінової доступності продукції.
Ключові слова: ринок, дієтичний зефір, конкуренція, маркетингові перспективи, поведінка споживача.

Розширена анотація англійською мовою

The current state and development trends of the domestic market of dietary confectionery products are considered. The article presents an analysis of scientific works on the study of food consumer behavior in the Ukrainian market, the issue of adjusting consumer choice towards the choice of healthy food as a means of combating obesity. The peculiarities of innovative marketing activity in the market of healthy food products are investigated. Marketing prospects of development of the market of diabetic products on the example of the marshmallow market are established.  There are significant prospects for its potential growth due to potential demand and a low level of competition, which is carried out mainly between the two main producers. The main sales channels of the product are identified: network retail enterprises (supermarkets and specialized confectioneries), as well as marketplaces and own online stores. Segments of dietary marshmallow consumers are also identified, which are divided into two key sub-segments: people with diabetes (and other endocrine diseases) and women who promote a healthy and active lifestyle. The range of the market of diabetic products on the example of the marshmallow market is considered.
During September-October 2020, a mixed survey of 432 people was conducted by questionnaires and interviews in specialized institutions (endocrinology hospitals, dispensaries, clinics) in Kharkiv and in relevant groups of the social network Facebook to determine consumer preferences and intensity of dietary marshmallow purchases. The consumer profile of the sample is formed by persons aged 18 to 70 who live in Kharkiv and suffer from diabetes or are at risk (obesity, high blood glucose, etc.). Respondents’ responses were grouped by age, gender, income level and occupation. According to the results of the survey, the vast majority of respondents (77.4%) consider it necessary to expand the range of dietary marshmallows in retail chains. Among those who are ready for new innovations in the market, it was found that they consider it necessary to expand other positions of dietary confectionery – candy, chocolate, flour products and more. The necessity to expand the range of the studied group of goods as a result of significant interest of potential consumers and ensuring the affordability of products are established. Measures necessary to improve the supply of special purpose products to patients with diabetes are presented.
Keywords: market, dietary marshmallow, competition, marketing prospects, consumer behavior.

References

  1. V Ukraini ponad 10 tysiach ditei z tsukrovym diabetom I typu [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3135126-v-ukraini-ponad-10-tisac-ditej-z-cukrovim-diabetom-i-tipu-likar.html
  2. Diabet v Ukraini. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://ssmp.health.kiev.ua/index.php/ poradi-likarya/550-diabet-v-ukrajini
  3. Globalnyj doklad po diabetu [Global report on diabetes] Vsemirnaya organizaciya zdravoohraneniya, 2018 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/275388/9789244565254-rus.pdf
  4. Marketing of foods high in fat, salt and sugar to children: update 2012. Publications WHO Regional Office for Europe. 2013. 44 r. URL: https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0019/191125/e96859.pdf
  5. Marketing of Food and Beverages to Children Marketing of Food. URL: www.phaa.net.au/documents/item/2868
  6. Savytska N. Problemy bezpechnosti kharchovykh produktiv ta formuvannia natsionalnykh standartiv food-marketynhu / N. Savytska, V. Evlash // Marketynh v Ukraini. – 2019. – № 4. – S. 4–20.
  7. Schifferstein Hendrik NJ Changing food behaviors in a desirable direction. Current Opinion in Food Science. 2020. Volume 33. P. 30–37.
  8. Savytska N. Marketynh kharchovykh produktiv: trendy ta vyklyky / N. Savytska, O. Afanasieva, O. Zhehus, I. Morozov // Povnotsinne kharchuvannia: trendy enerhoefektyvnoho vyrobnytstva, zberihannia ta marketynhu : kolektyvna monohrafiia / za red. prof. V. V. Yevlash, prof. V. O.  Potapova, prof. N. L.  Savytskoi, dots. L. F.  Tovma. – Kh. : NANHU, 2020. – S. 486–516.
  9. Nikolova H., & Inman J. Healthy Choice: The Effect of Simplified Point-of-Sale Nutritional Information on Consumer Food Choice Behavior. Journal of Marketing Research. 2015. № 52 (6). P. 817–835.
  10. Michael D. Basil, Debra Z. Basil &Sameer Deshpande. A Comparison of Consumers and Dieticians: Nutrition Focus, Food Choice, and Mental. Nutrition Focus, Food Choice, and Mental Accounting. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing. 2009. Volume 21, Issue 3. R. 283–297.
  11. Todd A. Lone, Dan Pence, Annette E., Levi Kenny K., Chan Stephanie Bianco-Simeral Marketing healthy food to the least interested consumers. Journal of Foodservice. 2009.№ 20. P. 90–99. doi.org/10.1111/j.1745-4506.2009.00131.x
  12. Dovhan Yu.V. Formuvannia marketynhovoi stratehii prosuvannia innovatsiinykh roslynnykh kharchovykh olii / Yu.V. Dovhan // Ekonomika ta derzhava. – 2020. – № 1. – S. 126–131.
  13. Savytska N. Marketynhove obgruntuvannia vyvedennia na rynok innovatsiinoi kharchovoi produktsii / N. Savytska, O. Zhehus, H. Chmil // Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: «Ekonomichni nauky». – 2018. – Vyp. 31. – S. 56–60.
  14. Kilnitska O.S. Rynok kondyterskoi produktsii v Ukraini: tendentsii ta perspektyvy rozvytku / O.S. Kilnitska, N.I. Kravchuk, N.M. Kutsmus // Ekonomika APK. – 2018. – № 11. – S. 29–43.
  15. Vlasenko I. Vyrobnytstvo produktiv spetsialnoho pryznachennia dlia khvorykh na tsukrovyi diabet / I. Vlasenko, V. Vlasenko // Tovary i rynky. – 2018. – № 4. – S. 47–56.
  16. Naukovi osnovy tekhnolohii ta systemnoho vykorystannia kharchovykh produktiv ozdorovchoi dii dlia riznykh verstv naselennia : monohrafiia / N.V. Dudenko, L.F. Pavlotska, V.O. Kovalenko ta in. // Khark. derzh. un-t kharch. ta torhivli. – Kharkiv : KhDUKhT, 2015. – 273 c.
  17. Simakhina H.O. Kharchuvannia yak osnovnyi chynnyk zberezhennia stanu zdorovia naselennia / H. O. Simakhina, N. V. Naumenko // Problemы starenyia y dolholetyia. – 2016. – № 2. – S. 204–214.
  18. TOV Korporatsiia «Steviiasan» [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://steviasun.com.ua
  19. PAT «Prodovolcha kompaniia «IaSEN» [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://www.yasen.com.ua

Post Author: npetliaks

Translate