Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ІНСТРУМЕНТИ ЦИФРОВОГО МАРКЕТИНГУ ЯК ДРАЙВЕР ОМНІКАНАЛЬНОЇ РОЗДРІБНОЇ ТОРГІВЛІ

DIGITAL MARKETING TOOLS AS A DRIVER OF OMNI-CHANNEL RETAIL TRADE

Сторінки: 161-164. Номер: №5, 2020 (286)

Автори:
ПРОСКУРНІНА Н. В.
Харківський національний економічний університет ім. Семена Кузнеця

PROSKURNINA N.
Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-29
Надійшла / Paper received : 19.08.2020
Надрукована / Paper Printed : 02-05.11.2020

Анотація мовою оригіналу

У статті розглянуто інструменти цифрового маркетингу підприємств роздрібної торгівлі. Реалізовано підхід із застосуванням технологій пошукової оптимізації. Визначено склад конкурентів основного домену на основі показників кількості загальних ключових слів у пошуковій системі. Здійснено оцінювання семантичного зв’язку досліджуваних доменів конкурентів з основним сайтом. Надано інтерпретацію позиціонування домену серед прямих конкурентів. Встановлено перелік ініціатив омніканальності підприємства роздрібної торгівлі. Здійснено оцінку рівня їх реалізації. Запропоновані наступні напрями удосконалення роботи з підвищення омніканальності роздрібних торговців побутовою технікою та електронікою: послідовна політика ціноутворення за всіма каналами; використання планшетів як інструментів омніканальних продажів у магазині; забезпечення онлайн-інформації про наявність товарів у офлайн магазині; застосування онлайн технології з використанням мобільного додатку; впровадження сервісу «Click-and-Collect» у повному обсязі як фактора оптимізації логістики і підвищення омніканальності. Отримані результати можуть бути в подальшому використані для розробки стратегії омніканальної роздрібної торгівлі.
Ключові слова: цифровий маркетинг, роздрібна торгівля, омніканальність, семантика, пошукова оптимізація.

Розширена анотація англійською мовою

The goal of this article is to identify digital marketing tools that drive omni-channel retail development. The article examines the competitive environment on the example of a trading company selling electronics and household appliances using search engine optimization technologies. The analysis was carried out on the basis of indicators of the number of common keywords in the search engine. Revealed search queries to the main pages of the domain. The semantic connection of the researched domains of competitors with the main site was evaluated. An interpretation of domain positioning among direct competitors is given. List of omni-channel initiatives: promoting the use of integrated channels (consistent pricing policy for all channels; the ability to find a store on the site; online information about the availability of goods in an offline store; online technology using a mobile application); sales tools (barcode scanners, tablets as in-store sales tools); logistics and delivery services (integrated inventory management systems; order delivery of goods on the site; service “Click-and-Collect” (click and collect); exchange and return of goods by online order in offline stores; free delivery by order from shop); omni-channel measurement (tracking additional sales from the Click-and-Collect offer; online statistics). An analysis of the implementation of omnichannel initiatives is proposed. The directions for improving the work to increase the Omni channel of retail trade have been determined: gradual pricing policy across all channels; using tablets as tools for omni-channel sales in the store; providing online information about the availability of goods in an offline store; application of online technologies using a mobile application; full implementation of the Click-and-Collect service as a factor in optimizing logistics and increasing omni-channel.
Keywords: digital marketing, retail, omni-channel, semantics, search engine optimization.

 References

  1. Global retail e-commerce sales 2014-2023 [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.statista.com/statistics/379046/worldwide-retail-e-commerce-sales
  2. Lavnykevych D. Onlain-torhovlia 2020 – vozmozhnosty y rysky stremytelnoho rosta [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.dsnews.ua/economics/onlayn-torgovlya-vozmozhnosti-i-riski-stremitelnogo-rosta-31072020-394057
  3. Fedorchenko A. V. A/B-testuvannia yak efektyvnyi instrument tsyfrovoho marketynhu / A. V. Fedorchenko, I. V. Ponomarenko // Problemy innovatsiino-investytsiinoho rozvytku. – 2019. – № 19. – S. 36–42.
  4. Oklander M. A. ta in. tsyfrovyi marketynh – model marketynhu ХХІ storichchia: [monohrafiia] za red. M. A. Oklandera. – Odesa: Astroprynt, 2017. – 292 s.
  5. Savytska N. L. Marketynh u sotsialnykh merezhakh stratehii ta instrumenty na rynku В2С / N. L. Savytska // Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii. – 2017. – № 1. – S. 20–33.
  6. Kovalchuk S. Business scaling using the latest marketing tools / S. Kovalchuk, О. Sadchenko, L. Yakymyshyn, D. Chernenko, A. Zaitseva, A. Dudnyk // International Journal of Recent Technology and Engineering. – 2019. – № 8(4). – S. 3889–3894.
  7. Hlinenko L. K., Daynovskyy Y. A. State-of art and prospects of development of Ukrainian electronic commerce / L. K. Hlinenko, Y. A. Daynovskyy // Marketing and Management of Innovations. 2018. – № 1. – S. 83–102.
  8. Syniavska O. A. Elektronna Torhivlia V Ukraini Tendentsii Ta Perspektyvy Rozvytku / O. A. Syniavska // Visnyk Kharkivskoho Natsionalnoho Universytetu Imeni V. N. Karazina. Seriia : Mizhnarodni Vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm. – 2019. – Вип. 9. – S. 126–132.
  9. Kovalchuk S. V. Suchasni Trendy Elektronnoi Komertsii / S. V. Kovalchuk, Ye. M. Zaburmekha, O. B. Valkov // Herald of Khmelnytskyi National University. 2018. – № 3. – Т. 2. – S. 254–256.
  10. Silva Т., Friberg А. A Literature Review of the Field of Social Media in Retail [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1076196/FULLTEXT01.pdf
  11. Dwivedi Y. K. et al. Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://www.sciencedirect.com/ science/article/pii/S0268401220308082
  12. Savytska N. Behavioral models for ensuring the security of functioning and organizational sustainability of the enterprise / Savytska N., Chmil H., Hrabylnikova O., Pushkina O., Vakulich M. // Journal of Security and Sustainability Issues. – 2019. – Vol. 9(1). – S. 63–76. https://doi.org/10.9770/jssi.2019.9.1(6)
  13. Reitynh Poseshchaemosty Ynternet-Mahazynov V Pervom Poluhodyy 2019 Hoda [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://retailers.ua/news/menedjment/9266-reyting-poseschaemosti-internet- magazinov-v-pervom-polugodii-2019-goda
  14. SEO-Platforma Serpstat [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : https://serpstat.com/

Post Author: npetliaks

Translate