ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО МОДЕЛЮВАННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ ПІДПРИЄМСТВ ГОТЕЛЬНО-РЕСТОРАННОГО ГОСПОДАРСТВА
INNOVATIVE APPROACHES TO MODELLING BUSINESS PROCESSES OF HOTEL AND RESTAURANT ENTERPRISES
Сторінки: 151-155. Номер: №5, 2020 (286)
Автори:
ПОПОВА С. Ю., СЛАЩЕВА А. В., СІМАКОВА О. О., ПУСІКОВА О. А., ПШИННІК В. О.
Донецький національний університет економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського
POPOVA S., SLASHAVE A., SIMAKOVA O., PUSIKOVA O., PSHYNNIK V.O.
Donetsk National University of Economics and Trade named after Mykhailo Tugan-Baranovsky, Kryvyi Rih, Ukraine
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-27
Надійшла / Paper received : 19.08.2020
Надрукована / Paper Printed : 05.11.2020
Анотація мовою оригіналу
Інтеграція України до європейських і світових економічних структур створює жорсткі умови для ведення бізнесу вітчизняними компаніями. Застосування процесного підходу є умовою успішного функціонування підприємства як базова концепція сучасного менеджменту якості. Згідно з цим підходом діяльність підприємства характеризується через бізнес-процеси.
Опис загальної роботи підприємства та його бізнес-процесів є складним завданням. Складність управління бізнес-процесами, які існують на сучасних підприємствах, утворює об’єктивні передумови для використання сучасних засобів для їх моделювання, що обумовлює актуальність роботи.
Ключові слова: готельне господарство, послуга, бізнес-процес, функціональне моделювання.
Розширена анотація англійською мовою
Today, one of the main tasks of Ukrainian hoteliers is to create a system of quality service that allows to provide competitive hotel services.
An important element of the process of providing quality services is the implementation of the enterprise process approach, which is a key requirement of DSTU ISO 9001: 2009.
In the process approach, any enterprise is considered as a business system, which is a cumulative connection of many business processes, the ultimate goal of which is the release of products or services.
Issues of ensuring the proper quality of products and services have been relevant at all times, but they became especially acute during the formation and active development of market relations in the economy. Previously, the consumer wanted quality, but now he demands it, because the saturation of the market for products and services contributes to his free choice.
Integration of Ukraine to the europian and world economic patterns creates hard terms for doing business domestic companies, including for the enterprises of hotel-restaurant households. It requires mastering of new rules, that is dictated by a market economy, where that organization, that has the most modern technologies, top quality of products and services, most subzero prices and reference-points on a demanding consumer, survives. Constantly to promote the level of quality and competitiveness of the products and services, enterprise force to search new, more effective methods of analysis of activity and management an enterprise.
Application of process approach in the world is examined as a successful operating of enterprise condition, as base conception of modern management of quality. According to this approach activity of enterprise is characterized through business processes. Description of general work of enterprise and his business processes is a difficult task. Complication management business processes that exist on modern enterprises, forms objective pre-conditions for the use of modern facilities for their design that stipulates actuality of work.
Keywords: hotel economy, service, business process, functional design.
References
- Systema upravlinnia yakistiu : DSTU ISO 9001:2009 / DPNDI «Systema» Derzhstandartu Ukrainy, 2009.
- Kalita T.P. Processnyj pohod – chto sdelat, chtoby on stal realnostyu v organizacii / T.P. Kalita // Das Managment. – 2010. – № 10–12. – S. 30–42.
- Novak K.A. Poniattia pro biznes-protses. Etapy ta metody matematychnoho modeliuvannia biznes-protsesiv / Novak K.A. – Kyiv, 2007. – 20 s.
- Repin V.V. Processnyj podhod k upravleniyu. Modelirovanie biznes processov / V.V. Repin, V.G. Eliferov. – M. : RIA «Standarty i kachestvo», 2004. – 408 s. – ISBN 5-94938-018-5.
- David A. Marka. Metodologiya strukturnogo analiza i proektirovaniya SADT / David L. Marka, Klement L. MakGouep. – M., 2007. – 278 s.
- Konverskyi A.Ie. Lohika / Konverskyi A.Ie. – K., 2004. – 305 s.
- Hammer M. Reinzhiniring korporacii. Manifest revolyucii v biznese / M. Hammer, Dzh. Champi. – Mann : Ivanov i Ferber, 2011. – 288 s.
- Razinkova M.Iu. Strukturno-funktsionalne modeliuvannia protsesu upravlinnia finansovoiu stiikistiu pidpryiemstva / M.Iu. Razinkova // Upravlinnia rozvytkom. – 2010. – № 12(88). – S. 42–45.
- Kopa M.V. Strukturno-funktsionalne modeliuvannia antykryzovoho upravlinnia pidpryiemstvom za dopomohoiu CASE-zasobu BPwin / M.V. Kopa // Upravlinnia rozvytkom. – 2011. – № 23(120). – S. 49–52.
- Stepanenko S.M. Metodologiya funkcionalnogo modelirovaniya processov, predusmotrennyh v standartah organizacii / S.M. Stepanenko // Aviacionno-kosmicheskaya tehnika i tehnologiya. – 2009. – № 7(64). – S. 132–135.
- Zahorovska L.H. Funktsionalne modeliuvannia protsesu vyhotovlennia tsukru na osnovi metodolohii strukturnoho analizu ta proektuvannia / L.H. Zahorovska, D.O. Myronets, R.O. Boiko // Skhidno-Yevropeiskyi zhurnal peredovykh tekhnolohii. – 2012. – № 4(60). – S. 18–21.
- Pletneva N. Funkcionalnoe modelirovanie processa vnutrennego audita v sisteme menedzhmenta kachestva mashinostroitelnogo predpriyatiya / N. Pletneva // Menedzhment kachestva. – 2012. – № 3. – S. 30–40.