Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

УПРАВЛІНСЬКІ АСПЕКТИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ІННОВАЦІЙНО АКТИВНИХ ПІДПРИЄМСТВ

THE MANAGERIAL ASPECTS OF ENSURING THE COMPETITIVENESS OF INNOVATION-ACTIVE ENTERPRISES

Сторінки: 53-57. Номер: №5, 2020 (286)

Автори:
Гарафонова О. І., Лазаренко Ю. О., Родіонова К. В.
ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»

Garafonova O., Lazarenko Y., Rodionova K.
Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-11
Надійшла / Paper received : 11.10.2020
Надрукована / Paper Printed : 05.11.2020

Анотація мовою оригіналу

У статті ідентифіковано основні складові та фактори забезпечення конкурентоспроможності інноваційно активного підприємства. На основі узагальнення наявних теоретичних підходів запропоновано визначення конкурентоспроможності інноваційно активного підприємства як економічної категорії, а також наведено передумови ефективного функціонування системи управління конкурентним потенціалом бізнес-організації на засадах інновацій.
Ключові слова: конкурентоспроможність, конкурентний потенціал, інновації, інноваційно активне підприємство.

Розширена анотація англійською мовою

The global knowledge-based economy is driven by innovation which is the leading force of competitiveness, growth, and profitability. The rapid changes in the requirements of consumer needs, as well as those in the technological field are drivers for disruptive and incremental innovations, which can be considered as new or improved products, processes, technologies, and managerial decisions (or a combination thereof), that have been introduced on the market or brought into use by the firm. The paper aims to systematize the key elements and factors that influence the competitiveness of innovation-active enterprises. According to international statistical guidelines and recommendations, an innovation-active firm can be defined as a company that is engaged in one or more activities to develop or implement new or improved products or business processes for an intended use. Based on a literature review, the definition of the competitiveness of an innovation-active firm as an economic category is proposed, as well as the main dimensions and prerequisites for effective management of competitive capacity of innovation-active enterprises are highlighted, that should be primarily taken into account from a management decision-making viewpoint to embed the innovation development principles into business practice in order to improve the organizational performance and strengthen the competitiveness of a company in a fast-changing business environment. As a result of the study, through an integrated approach a descriptive overview of the key components of an innovation-active firm’s competitive capacity is presented, namely the innovation, the organizational, the managerial, the information, and the marketing capacity.
Keywords: competitiveness, competitive capacity, innovations, innovation-active enterprise.

 References

  1. Denysiuk V.A. Innovatsiina aktyvnist natsionalnoi ekonomiky / V.A. Denysiuk // Ekonomist. – 2005. – № 8. – S. 45–49.
  2. Barancheev V.P. Izmerenie innovacionnoj aktivnosti kompanii kak ee konkurentnoj sily / V.P. Barancheev // Menedzhment segodnya. – 2005. – № 4. – S. 17–21.
  3. OECD / Eurostat (2018), Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation, 4th Edition, The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD. URL: https://read.oecd.org/10.1787/9789264304604-en?format=pdf [in English]
  4. Artemenko L.P. Formuvannia konkurentospromozhnosti innovatsiino-aktyvnykh pidpryiemstv / L.P. Artemenko // Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia. – 2014. – № 1 (17). – 2 (18). – S. 19–26.
  5. Honcharuk T.I. Metodolohiia konkurentospromozhnosti: dosvid teorii ta teoriia dosvidu / T.I. Honcharuk // Visnyk Ukrainskoi akademii bankivskoi spravy. – 2010. – № 2. – C. 3–10.
  6. Krasnokutska N.S. Potentsial pidpryiemstva: formuvannia ta otsinka : navch. posibnyk / N.S. Krasnokutska. – DO. : Tsentr navchalnoi literatury, 2005. – 352 s.
  7. Lapin Ye.V. Ekonomichnyi potentsial pidpryiemstv promyslovosti: formuvannia, otsinka, upravlinnia : avtoref. dys. … d.e.n. / Sumskyi derzhavnyi universytet Ministerstva osvity y nauky Ukrainy / Lapin Ye.V. – Kharkiv, 2006. – 36 s.
  8. Mazaraki A.A. Innovatsii yak dzherelo stratehichnykh konkurentnykh perevah / A.A. Mazaraki, T.M. Melnyk // Visnyk KNTEU. – 2010. – № 2. – S. 5–17.
  9. Konkurentospromozhnist pidpryiemstva : navch. posib. dlia studentiv, yaki navchaiutsia za spets. 051 – Ekonomika / E.I. Tsybulska ; Nar. ukr. akad. – Kharkiv : Vyd-vo NUA, 2018. – 320 s.
  10. Zhovnovach R.I. Systemnyi pidkhid do upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva / R.I. Zhovnovach // Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky. – 2010. – Vyp. 18 (1). – S. 344–351.
  11. Oklander M. Kontseptsiia formuvannia systemy marketynhovykh doslidzhen innovatsii mashynobudivnoho pidpryiemstva / M. Oklander, O. Yashkina // Ekonomist. – 2013. – № 11. – S. 52–56.
  12. Yamnenko H.Ie. Innovatsiini aspekty zabezpechennia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv / H. Ye. Yamnenko // Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ekonomika. – 2016. – Vyp. 1. – S. 47–52.

Post Author: npetliaks

Translate