Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

АДАПТАЦІЯ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОМ ДО УМОВ ПАНДЕМІЇ COVID-19

ADAPTATION OF MARKETING MANAGEMENT TO THE CONDITIONS OF THE COVID-19 PANDEMIC

Сторінки: 38-41. Номер: №5, 2020 (286)

Автори:
БОЙЧУК І. В.
Львівський торговельно-економічний університет

BOYCHUK I.
Lviv University of Trade and Economics

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-286-5-8
Надійшла / Paper received : 04.10.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.11.2020

Анотація мовою оригіналу

У статті досліджено управління маркетингом із врахуванням зміни діяльності фірм за умов негативного впливу пандемії коронавірусу. Вказано, що трансформація ринкового попиту, переорієнтація споживчих цінностей і стереотипів поведінки обумовлюють необхідність адаптації менеджменту до кризових умов роботи. Доведено недієвість класичного використання управління маркетингом і потребу в переосмисленні традиційних функцій управління для пристосування маркетингової діяльності до умов нестабільного середовища. Рекомендовано напрями удосконалення маркетингового управління, серед яких вагоме значення має тісна співпраця з існуючими клієнтами для підтримання рівня їх лояльності, використання партнерських програм для впливу на потенційну клієнтуру, активізація реагування на нестандартні запити споживачів і використання можливостей швидкого врахування їх звичок. Запропоновано працювати з гарячим попитом і переоцінкою ринкових пропозицій, переглядом бізнес-процесів для управління цінностями для споживачів і створення комфортного середовища взаємодії. Вказано на доцільності систематичного аналізу точок контакту з клієнтами і виявленні проблем для внесення швидких коректив. Наголошено на посиленні соціальної відповідальності шляхом впровадження адаптивного управління маркетингом, вибору активних комунікацій, поєднання внутрішніх і зовнішніх комунікаційних складових, що враховують реальні цінності, вподобання і очікування споживачів.
Ключові слова: управління маркетингом, підприємство, маркетингова діяльність, принципи маркетингового управління, адаптація, пандемія COVID-19, цільові споживачі, комунікації.

Розширена анотація англійською мовою

The article examines the problems of marketing management taking into account the current changes in entrepreneurial activity due to the negative impact of the coronavirus pandemic. It’s determined that the transformation of market demand in this situation, the reorientation of consumer values and behavioral stereotypes, necessitate the adaptation of the entire marketing management system to the crisis conditions. The ineffectiveness of the classical use of principles to marketing management as one of the functional tasks of the enterprise, carried out within the general plan of its activities, is proved. The traditional management functions and the advantages obtained by the enterprise in terms of adaptation of the main types of marketing activities to the conditions of an unstable environment require rethinking. The main directions of improvement of marketing management of enterprises in a critical situation are recommended, taking into account the practical confirmations of managers-practitioners. It’s noted that cooperation with existing customers is of paramount importance to maintain their level of loyalty, use affiliate programs to influence potential customers, intensify response to non-standard consumer requests and use new opportunities to quickly take into account their habits. Suggestions are given to improve the work with hot demand and re-evaluate the market offers of the enterprise, review business processes in terms of value management for consumers and create a comfortable environment for interaction with appropriate emotional reinforcement. The expediency of conducting a systematic analysis of points of contact with customers to identify problem situations and make timely adjustments. Emphasis is placed on increasing the social responsibility of the business through the care of its employees, which provides the company with organizational flexibility of management in general. It’s proposed to introduce adaptive marketing management, which is based on active communications with a combination of internal and external components that take into account the real values, preferences and expectations of consumers.
Keywords: marketing management, enterprise, marketing activity, principles of marketing management, adaptation, pandemic COVID-19, target consumers, communications.

 References

  1. Best R. Marketing ot potrebitelya [Market-based management] / Rodzher Best ; [per. s ang. S. Pamfilova i I. Braginoj ; pod. red. P. Mironova] ; Stokgolmskaya shkola ekonomiki. – 3-e izd. – M. : Mann, Ivanov i Ferber, 2013. – 746 s.
  2. Marketynhova diialnist pidpryiemstv: suchasnyi zmist : [monohrafiia] / za zah. red. N. V. Karpenko. – Kyiv : Tsentr uchbovoi literatury, 2016. – 252 s.
  3. Osnovy marketinga (evropejskoe izdanie) / [Filipp Kotler, Gari Armstrong, Veronika Vong, Dzhon Sonders ; per. s angl.]. – K. : Izdatelstvo «Dialektika-Vilyams», 2020. – 880 s.
  4. Ustian O. Marketynh u kryzu. Vyzhyvannia vymahaie zmin [Elektronnyi resurs] / Oleksandr Ustian. – Rezhym dostupu : https://zmist.pl.ua/blogs/marketing-u-krizu-vizhivannya-vimagaje-zmin.
  5. Khomenko A. Vykhodu ne bude: yak biznesu vyzhyty pislia pandemii [Elektronnyi resurs] / Anatolii Khomenko. – Rezhym dostupu : https://www.epravda.com.ua/columns/2020/10/26/666619/.

Post Author: npetliaks

Translate