Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

ВПЛИВ МАРКЕТИНГОВОЇ ПОЛІТИКИ НА ОПТИМІЗАЦІЮ ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ ПОСТАЧАЛЬНИЦЬКОЇ ФІРМИ В ЛАНЦЮЗІ ПОСТАВОК

ON INFLUENCE OF SUPPLY FIRM’S MARKET POLICY ON OPTIMIZATION OF ITS ORDERING POLICY WITHIN SUPPLY CHAIN

Сторінки: 130-133. Номер: №6, 2020 (288)

Автори:
КЛЕПІКОВА О. А.
Одеський національний політехнічний університет

KLEPIKOVA O.
Odesa National Polytechnic University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-20
Надійшла / Paper received : 06.11.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.01.2021

Анотація мовою оригіналу

У статті обґрунтовано доцільність та ефективність залучення додаткових витрат на рекламу з метою збільшення прибутку постачальницької фірми на заданому горизонті планування за умови, що відомий очікуваний попит на продукцію в пунктах кінцевого споживання. Для вирішення задачі запропоновано використання класичної моделі оптимізації розміру поставок Уілсона, що заснована на виборі такого розміру замовленої партії, який мінімізує витрати на оформлення замовлення, доставку і зберігання товару. Вважається, що попит на продукцію є деякою зростаючою функцією від розміру витрат на рекламу, детальніше розглянуто випадок лінійної залежності. Знайдено оптимальні значення розмірів закупівлі та витрат на рекламу. Отримані результати узагальнено на випадок, коли фірма закуповує та продає декілька видів товарів. В якості обмежень розглянуто обмеження на місткість складу для зберігання товару та обмеження на наявні в розпорядженні фірми фінансові кошти, виділені на рекламну діяльність. У підсумку отримано деяку задачу опуклої оптимізації, яка може бути вирішена чисельно за допомогою пакета прикладних програм Excel.
Ключові слова: оптимізація плану поставок, маркетингова політика, ланцюг поставок, постачальницька фірма.

Розширена анотація англійською мовою

As is known, the problem of determining economically justified volumes of supplies in the theory and practice of logistics management plays a key role in ensuring the efficient operation of both individual enterprises and supply chains. Logistics, which is the science of effective management of material, information and financial flows in the field of production and circulation, is closely related to such sections of operations research as mathematical programming, inventory management theory, schedule theory, queuing theory and more. Many tasks of logistics are directly related to the optimal management of stocks of raw materials, semi-finished and finished products, as well as the construction of an optimal schedule for delivery of finished products to points of consumption with the participation of trunk transport. Thus, since the issues of optimal inventory management are of paramount importance in logistics, it means the importance of inventory theory in the design and operation of various logistics systems.
The article is devoted to substantiation of expediency and efficiency of additional costs of a  supply firm for  advertisement  with  the  aim to  its profit  increasing on the fixed planning horizon under supposition  that  the expected demand at point of destination may be controlled by firm.  For this problem solving the modification of classical Wilson’s model from inventory control theory is used to maximize the total profit of firm for sailing the good, taking into account ordering, delivery and storage of good costs on the planning horizon and additional cost for advertisement of good. It is assumed that buying/sailing prices of good are known, as well as daily expenses for storage of good at warehouse. It is supposed also that demand for the good is an increasing function of advertisement costs. The case of linear dependence of demand on advertisement cost is studied in details. For this particular case the optimal value of ordering party of good and optimal value of cost for advertisement are found in evident form. It is shown also that above optimization model may be generalized for the case of several kinds of good. Restrictions on the capacity of the warehouse for storage of goods and restrictions on the financial resources available to the company allocated for advertising activities are taken into account. A convex optimization problem is obtained, which can be solved numerically using the Excel application package.
Keywords: supply firm, fixed planning horizon, ordering, party of good, demand, advertisement cost, maximization of firm’s profit.

References

  1. Brandimarte P. Introduction to distribution logistics/P. Brandimarte, G. Zoterri. – J. Wiley&Sons, Inc., NY, 2007.- 581 p.
  2. Modeli i metody teorii logistiki. Uchebnoye posobiye. 2-e izd. /Pod red. V.S. Lukinskogo. – SPb: Piter, 2008. – 259 s.
  3. Krykavskyi Ye.V. Lohistychni systemy: navch. posibnyk / Ye.V. Krykavskyi, N.V. Chornopyska. –Lviv: Vyd-vo NU «Lvivska politekhnika», 2009. – 264 s.
  4. Osnovy logistiki. Uchebnoye posobiye / Pod red. prof. L.B. Mirotina i prof. V.I. Sergeyeva. – M.: INFRA-M. 2000. – 200 s.
  5. Postan M.Ya. O vliyanii teorii upravleniya zapasami na razvitiye logіstiki / M.Ya. Postan // Logistika: problemy i resheniya. – 2007. – №2. – S. 24-27.
  6. Postan M.Ya. O veroyatnostnom analoge modeli Uilsona dlya opredeleniya optimalnogo razmera postavok partii tovara / M.Ya.Postan // Rozvitok transportu. –2019. – №1(4). – S. 48–56.
  7. Chukhrai N.I. Formuvannia innovatsiinoho potentsialu pidpryiemstva: marketynhove ta lohistychne zabezpechennia. Monohrafiia. – Lviv: Vyd-vo NU «Lvivska  politekhnika», 2002.- 314 s.

Post Author: npetliaks

Translate