Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

FINANCIAL SUSTAINABILITY OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN THE CONTEXT OF ENSURING THEIR DEVELOPMENT

ФІНАНСОВА СТІЙКІСТЬ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЇХ РОЗВИТКУ

Сторінки: 95-100. Номер: №6, 2020 (288)

Автори:
LAKTIONOVA O.
Vasyl’s Stus Donetsk National University
KOVAL V., SLOBODIANIUK O.
Odesa Institute of Trade and Economics of Kyiv National University of Trade and Economics
PRYSTUPA L.
Khmelnytskyi National University

ЛАКТІОНОВА О. А.
Донецький національний університет імені Василя Стуса
КОВАЛЬ В. В., СЛОБОДЯНЮК О. В.
Одеський  торговельно-економічний інститут Київського національного торговельно-економічного університету
ПРИСТУПА Л. А.
Хмельницький національний університет

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-14
Надійшла / Paper received : 01.11.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.01.2021

Анотація мовою оригіналу

The article presents a strategic approach to the formation of financial sustainability of higher education institutions (HEIs), aimed at its development. It is determined that financial sustainability in the context of the strategy of the development is provided by the current solvency, as well as the created financial space, which contains two interrelated components: current (operational) financial space as financial opportunities created by exceeding the university income (for functioning), as well as strategic financial space as financial opportunities created by exceeding the income of the university its necessary expanses for the development. The indicators of financial stability have presented, which are taken into account during the financial management and setting appropriate strategic objectives that allows to assess the gap between the declared goals of the development strategy and financial opportunities, to make decisions about the optimization of operating and investment activities of HEI.It is proposed that operating financial space is also evaluated on the basis of its characteristics, such as: diversification of funding sources and revenues, their stability and flexibility of use. To maintain the financial sustainability of the university, it is also important to increase the profitability of educational programs and educational activities. It is justified that profitability maintains the financial sustainability of the HEI, thatmakes the increasing the profitability of educational programs and educational activities an impotent issue of financial management. Margin of safety in the income of the special fund from the main activity relative to the break-even point by the number of students of the university (faculty) one of the crucial profitability indicator, that requires appropriate managerial accounting system.
Keywords: financial sustainability; tertiary education, development strategy, financial space.

Розширена анотація англійською мовою

У статті представлено стратегічний підхід до формування фінансової стійкості закладу вищої освіти, націлений на його розвиток. Визначено, що фінансова стійкість в контексті стратегії розвитку ЗВО забезпечується поточною платоспроможністю, а також створеним фінансовим простором, що містить дві взаємопов’язані складові: поточний (операційний) фінансовий простір як фінансові можливості, утворені за рахунок перевищення доходів університету його мінімально необхідних витрат для виживання (функціонування), а такожстратегічний фінансовий простір як фінансові можливості, утворені за рахунок перевищення доходів університету його необхідних витрат для розвитку. Представлено індикатори фінансової стійкості, врахування яких під час управління фінансами ЗВО та встановлення відповідних стратегічних завдань дозволяєоцінити розрив між задекларованими цілями стратегії розвитку та фінансовими можливостями, прийняти рішення щодо оптимізації операційної і інвестиційної діяльності.
Ключові слова: фінансова стійкість; вища освіта, стратегія розвитку, фінансовий простір.

References

  1. OECD (2019). On the Edge: Securing a Sustainable Future for Higher Education. Retrieved fromhttps://www.oecd-ilibrary.org/education/on-the-edge_220180871707
  2. Reform(2020). StrategyforthedevelopmentofhighereducationinUkrainefor 2021-2031. Retrieved fromhttp://www.reform.org.ua/proj_edu_strategy_2021-2031.pdf
  3. Massy W.F. (2007). Cost and pricing in higher education. In E. Fiske, & H. Ladd (Eds.).Handbook of Research in Educational Finance and Policy. London: Taylor & Francis.
  4. Swift L. (2010). Evaluation of the sustainability of postgraduate programs in the faculty of the professions at the University of Adelaide. Paper prepared for the MTEM, L.H. Martin Institute, University of Melbourne,November.
  5. JohnesG.,&Johnes J. (2009). Higher education institutions’ costs and efficiency:Taking the decomposition a further step. Economics of Education Review,28, 107–113.
  6. Alexander K.F. (2000). The changing face of accountability: Monitoring andassessing institutional performance in higher education. Journal of HigherEducation, 71(4), 157–165.
  7. Modugno G., Di Carlo, F. (2019). Financial Sustainability of Higher Education Institutions: A Challenge for theAccounting System. In Financial Sustainability of Public Sector Entities; Palgrave Macmillan: Cham, Switzerland.
  8. Sazonov, S.P.,Kharlamova, E.E.,Chekhovskaya, I.A.,Polyanskaya, E. (2015). Evaluating Financial Sustainability ofHigher Education Institutions. Asian Soc. Sci., 11, 34–40.
  9. Kovalenko Yu., Popovych L. (2018). Financing of higher education institutions: problems and directions of improvement in Ukraine.Problems and prospects of economy and management, 1 (13), 150-159.
  10. Treasury(2020). ReportsontheexecutionoftheStateBudgetofUkraine. Retrieved from //www.treasury.gov.ua/ua/file-storage
  11. StateStatisticsServiceofUkraine (2020).Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/
  12. Pollinger, J.J., Outhwaite, J., & Cordero Guzman, H. (2007). The question of sustainability for microfinance institutions. Journal of Small Business Management,45(1), 23‐41.
  13. León, P. (2001). Four pillars of financial sustainability. Arlington, Va: Nature Conservancy.
  14. Estermann T.,Pruvot, E.B. (2011).Financially sustainable universities: European universities diversifying income streams. European University Association, Brussels, Belgium.
  15. Kvitka, S., Starushenko, G., Koval, V., Deforzh, H., & Prokopenko, O. (2019). Marketing of Ukrainian higher educational institutions representation based on modeling of Webometrics Ranking. Marketing and Management of Innovations, 3, 60-72. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-05

Post Author: npetliaks

Translate