ЕКОНОМІЧНА ОЦІНКА МАРКЕТИНГОВОЇ СТРАТЕГІЇ МУНІЦИПАЛЬНОГО ТРАНСПОРТУ
ECONOMIC ASSESSMENT OF THE MARKETING STRATEGY OF MUNICIPAL TRANSPORT
Сторінки: 221-229. Номер: №6, 2020 (288)
Автори:
ЧЕРНІЙ В. О.
Державний університет інфраструктури та технологій
CHERNII V.
State University of Infrastructure and Technologies
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-37
Надійшла / Paper received : 28.11.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.01.2021
Анотація мовою оригіналу
Зростаюча глобалізація спричиняє посилення конкуренції серед підприємств, які повинні приділяти більше уваги потребам ринків та клієнтів. З точки зору ефективності діяльності підприємства це означає підвищення ролі маркетингових стратегій підприємства. Незважаючи на те, що підприємство є основною економічною одиницею країни, проблемам маркетингу підприємств не приділяється належної уваги як з теоретичного, так і з практичного погляду. Основним висновком за результатами проведеного аналізу публікацій є те, що питання впливу економічного аналізу та оцінки ефективності маркетингової стратегії на підприємствах муніципального транспорту є відсутніми. Мета статті – проаналізувати існуючі інструменти проведення економічної оцінки маркетингової стратегії, що запроваджується на підприємствах муніципального транспорту. Кількісна оцінка ефективності системи вимагає, щоб вона описувалась набором критеріїв. Вибір критеріїв не є тривіальним завданням, оскільки система маркетингового підприємства є багатогранною. Усі ці аспекти слід перетворити на критерії. Для цього системи слід класифікувати, тобто згрупувати за їх загальними ознаками. Аналіз літератури з проблеми показує, що існує велика кількість різноманітних класифікацій. Цю варіацію можна пояснити тим, що для класифікації використовуються різні характеристики системи, наприклад характер системи, управління нею, вид взаємозв’язків між складовими елементами, загальні характеристики системи, відносини з ціллю, складність, мінливість, реалізація, відносини з навколишнім середовищем, математичні моделі, що використовуються для опису системи, фізичні та інші характеристики, рівень організації тощо. Реалізація ефективної маркетингової політики підприємств муніципального транспорту є необхідною умовою їх успішної діяльності незалежно від розміру бізнесу. Ретельно розроблені маркетингові стратегії не тільки оптимізують процес оновлення послуг, цінової політики, а й визначають діловий курс підприємства. Підприємства України активно впроваджують маркетингові технології, хоча існує низка труднощів для підприємств муніципального транспорту, що стримують цей процес.
Ключові слова: підприємства муніципального транспорту, маркетингова стратегія, економічна оцінка, методичний інструментарій, ефективність маркетингової стратегії.
Розширена анотація англійською мовою
Increasing globalization is leading to increased competition among businesses, which need to pay more attention to the needs of markets and customers. From the point of view of efficiency of activity of the enterprise it means increase of a role of marketing strategies of the enterprise. Despite the fact that the company is the main economic unit of the country, the problems of enterprise marketing are not given due attention both from a theoretical and practical point of view. The main conclusion based on the results of the analysis of publications is that the issues of the impact of economic analysis and evaluation of the effectiveness of marketing strategy in municipal transport enterprises are absent. The purpose of the article is to analyze the existing tools for conducting an economic assessment of the marketing strategy implemented at municipal transport enterprises. Quantifying the effectiveness of a system requires that it be described by a set of criteria. The choice of criteria is not a trivial task, because the system of a marketing enterprise is multifaceted. All these aspects should be turned into criteria. To do this, the system should be classified, ie grouped by their common features. Analysis of the literature on the problem shows that there are a large number of different classifications. This variation can be explained by the fact that the classification uses different characteristics of the system, such as the nature of the system, its management, the type of relationships between components, general characteristics of the system, relationship with the goal, complexity, variability, implementation, environmental relations, mathematical models used to describe the system, physical and other characteristics, level of organization, etc. Implementation of an effective marketing policy of municipal transport enterprises is a necessary condition for their successful operation, regardless of the size of the business. Carefully designed marketing strategies not only optimize the process of updating services, pricing policy, but also determine the business course of the enterprise. Ukrainian enterprises are actively implementing marketing technologies, although there are a number of difficulties for municipal transport enterprises that hinder this process.
Key words: municipal transport enterprises, marketing strategy, economic evaluation, methodical tools, efficiency of marketing strategy.
References
- Al Adwan, A. (2019). E-marketing strategy: to improve customer preference for local brand over foreign brand in the era of a developing country. Innovative Marketing, 15(3), 85-98. doi:10.21511/im.15(3).2019.07
- Ananda, A., Hernández-García, Á., Acquila-Natale, E. and Lamberti, L. (2019), “What makes fashion consumers “click”? Generation of eWoM engagement in social media”, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 31 No. 2, pp. 398-418. https://doi.org/10.1108/APJML-03-2018-0115
- Bizumic, B. (2019), “Effects of the dimensions of ethnocentrism on consumer ethnocentrism: An examination of multiple mediators”, International Marketing Review, Vol. 36 No. 5, pp. 748-770. https://doi.org/10.1108/IMR-04-2018-0147
- Ferguson, J., Brown, B. and Boyd, D. (2019), “A conceptualization of corporate social (ir)responsibility and moral intensity in the supply chain”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 35 No. 3, pp. 602-611. https://doi.org/10.1108/JBIM-01-2019-0031
- Finnegan, C., Tsang, S., Woodward, G. and Chang, J. (2019), “Foreign retail banner longevity”, International Marketing Review, Vol. 36 No. 6, pp. 887-910. https://doi.org/10.1108/IMR-01-2018-0036
- General UN Assembly (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. URL: https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E (viewed at 18.04.2020).
- Jackson, G.; Bartosch, J.; Avetisyan, E.; Kinderman, D.; Knudsen, J. S (2019). Mandatory Non-financial Disclosure and Its Influence on CSR: An International Comparison. Journal of Business Ethics, pp.1-20.;
- Jha, S., Balaji, M., Stafford, M. and Spears, N. (2019), “Haptic information processing and need for touch in product evaluation”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 37 No. 1, pp. 55-64. https://doi.org/10.1108/JCM-02-2018-2554
- Kosenko, O., Cherepanova, V., Dolyna, I., Matrosova, V. & Kolotiuk, O. (2019). Evaluation of innovative technology market potential on the basis of technology audit. Innovative Marketing, 15(2), 30-41. doi:10.21511/im.15(2).2019.03
- Kozlovskyi, S., Shaulska, L., Butyrskyi, A., Burkina, N. & Popovskyi, Y. (2018). The marketing strategy for making optimal managerial decisions by means of smart analytics. Innovative Marketing, 14, 1-18. doi:10.21511/im.14(4).2018.01
- Lee, L., Dabirian, A., McCarthy, I. and Kietzmann, J. (2020), “Making sense of text: artificial intelligence-enabled content analysis”, European Journal of Marketing, Vol. 54 No. 3, pp. 615-644. https://doi.org/10.1108/EJM-02-2019-0219
- Magno, F. and Cassia, F. (2019), “Establishing thought leadership through social media in B2B settings: effects on customer relationship performance”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 35 No. 3, pp. 437-446. https://doi.org/10.1108/JBIM-12-2018-0410
- State Statistical Services of Ukraine (2020). Industrial production indices by type of activity. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2020/pr/ipp/ipp_vd_2013_2019.xlsx
- Stolowy, H.; Paugam, L. (2018). The expansion of non-financial reporting: an explanatory study. Accounting and Business Research, vol. 48, No. 5, pp. 525-548.