MODERN DIRECTIONS OF ENSURING THE COMPETITIVENESS OF AGRICULTURAL PRODUCTS OF UKRAINE
СУЧАСНІ НАПРЯМКИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ АГРАРНОЇ ПРОДУКЦІЇ УКРАЇНИ
Сторінки: 271-275. Номер: №6, 2020 (288)
Автори:
Zaitsev Yurii, Khaolin Liu
Kharkiv Petro Vasylenko National Technical University of Agriculture
Зайцев Ю. О., Лю Хаолінь
Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка
DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-288-6-45
Надійшла / Paper received : 01.12.2020
Надрукована / Paper Printed : 04.01.2021
Анотація мовою оригіналу
Competitiveness should be understood as the ability of an individual entity to function successfully in a competitive environment, having an absolute or relative advantage over the “main players” – key competitors in the market. It is determined that the competitiveness of products is associated with the appropriate level of its quality, which is better than analogues to meet the needs of consumers. Another component is the cost of products, the nature of which is more variable compared to quality, which explains the formation of quality throughout the production cycle under the influence of mostly objective factors. The cost of production, which consists of cost and profit, has a higher level of variability due to the dependence of the level of profit on the state of market demand. In terms of profit, the competitiveness of products is closely linked to the success of the enterprise, its stability and development potential. Another aspect of product competitiveness is considered market parameters. Thus, “hard” and “soft” factors of product competitiveness were distinguished, where the first group is represented by the quality and cost of production, and the second – profit and marketing. The analysis of the existing criteria of competitiveness of goods allowed to add to the identified factors the following: social targeting, consumer novelty, informativeness, reliability, safety for consumers and the environment, product image. Features of ensuring the competitiveness of products in the agricultural sector are considered. The dependence of agricultural specialization on the location determines the critical dependence of product quality on the resource potential, which requires preservation and reproduction. This necessitates the inclusion of environmentally responsible components of responsible land use in the ways of ensuring the competitiveness of products. It is determined that the most difficult factor in managing the competitiveness of agricultural products is the price due to the peak load in the collection of crops and the need for significant storage reserves for storage of products for a long time. Ways to manage this factor are proposed to consider the development of commodity exchanges, the use of financial instruments, risk insurance. Horizontal integration for small farms and vertical integration for agricultural enterprises are recognized as additional ways to ensure the competitiveness of agricultural products.
Keywords: competitiveness, product competitiveness, agricultural enterprises, agricultural products, quality, cost, price.
Розширена анотація українською мовою
Під конкурентоспроможністю варто розуміти здатність окремого суб’єкта успішно функціонувати в умовах конкуренції, маючи абсолютну або відносну перевагу над «основними гравцями» – ключовими конкурентами на ринку. Визначено, що конкурентоспроможність продукції пов’язана із відповідним рівнем її якості, здатної краще за аналоги задовольняти потреби споживачів.
Іншим компонентом виступає вартість продукції, природа якої у порівнянні з якістю є більш варіативною, що пояснюється формування якості впродовж всього виробничого циклу під впливом переважно об’єктивних чинників. Вартість продукції, яка складається із собівартості й прибутку, відрізняється вищим рівнем варіативності через залежність рівня прибутку від стану попиту на ринку. В аспекті прибутку конкурентоспроможність продукції тісно пов’язана із успішністю функціонування підприємства, його стабільністю й можливістю розвитку.
Ще одним аспектом конкурентоспроможності продукції розглянуто ринкові параметри. Таким чином було виокремлено «жорсткі» й «м’які» чинники конкурентоспроможності продукції, де перша група представлена якістю і собівартістю продукцію, а друга – прибутком і комплексом маркетингу. Аналіз існуючих критеріїв конкурентоспроможності товарів дозволив до визначених чинників додати такі: соціальна адресність, споживча новизна, інформативність, достовірність, безпека для споживачів і оточення, імідж товару.
Розглянуто особливості забезпечення конкурентоспроможності продукції в аграрному секторі. Залежність спеціалізації сільського господарства від території розміщення обумовлює критичну залежність якості продукції від ресурсного потенціалу, який вимагає збереження й відтворення.
Це обумовлює необхідність включення до шляхів забезпечення конкурентоспроможності продукції екологічних компонентів відповідального землекористування. Визначено, що найскладнішим чинником в управлінні конкурентоспроможністю аграрної продукції виступає ціновий через пікове навантаження у зборі сільськогосподарських культур і необхідність значних резервів складування для зберігання продукції на протязі тривалого часу. Шляхами управління цим чинником запропоновано розглядати розвиток товарних бірж, використання фінансових інструментів, страхування ризиків. Додатковими шляхами забезпечення конкурентоспроможності аграрної продукції визнано горизонтальну інтеграція для мілких господарств населення й вертикальну для сільськогосподарських підприємств.
Ключові слова: конкурентоспроможність, конкурентоспроможність продукції, сільськогосподарські підприємства, аграрна продукція, якість, вартість, ціна.
References
- Porter, M. (2001). Konkurencija. [Competition]. Vil’jams. Moscow. Russia.
- Fathutdinov, R.A. (2000). Konkurentosposobnost’: jekonomika, strategija, upravlenie. [Competitiveness: economics, strategy, management]. INFRA-M. Moscow. Russia.
- Duscussion. Paper. No. 2.
- Gal’vanovskij, M., Zhukovskaja, V., Trofimova, I. (1998). «Competitiveness in micro-, meso- and macro-level dimensions». Rossijskij jekonomicheskij zhurnal. № 3, рр. 67-77.
- Vasyl’kov, V. (2003). Orhanizatsiia vyrobnytstva. [Organization of production]. KNEU. Kyiv. Ukraine.
- Kindrats’ka, H.I. (2006). Stratehichnyj menedzhment. [Strategic management]. Znannia. Kyiv. Ukraine.
- Klymenko, S. M., Omel’ianenko, T. V., Barabas’, D. O. ta in. (2008). Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstva. [Enterprise competitiveness management]. KNEU. Kyiv. Ukraine.
- Kuleshova, H. M. (2008). «Competition and competitiveness in agro-industrial production». Ekonomika APK. № 3, рр. 126–132.
- Burlaka, O. P., Burlaka, O. A. (2012). «Factors of formation of competitiveness of products of agricultural enterprises». Tekhnolohichnyj audyt ta rezervy vyrobnytstva. № 2, рр. 23-26.
- Zheludenko, K. V. (2017). «The essence and factors of competitiveness of products of Ukrainian enterprises». Intelekt XXI. №. 1, рр. 66-71.
- Zarits’ka, N. M. (2015). Otsinka konkurentospromozhnosti produktsii pidpryiemstva. [Assessment of the competitiveness of enterprise products]. Efekty`vna ekonomika. [Effective economy]. (electronic journal). № 12. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4647
- Lifyts’, I.M. (2009). Konkurentospromozhnist’ tovariv i posluh. [Competitiveness of goods and services]. 2nd ed., Vyscha osvita; Yurajt-Yzdat. Moscow. Russia.