Надіслати статтю
вул. Інститутська 11, м. Хмельницький, 29016

УДОСКОНАЛЕННЯ ЕЛЕКТРОНОГО БІЗНЕСУ НА БАЗІ МОБІЛЬНИХ ПЛАТФОРМ

IMPROVED ELECTRONIC BUSINESS BASED ON MOBILE PLATFORМ

   Сторінки 165-169. Номер №1, 2020 (261)

Автори:
ЯРЕМКО С. А.,
КУЗЬМІНА О. М.
Вінницький торговельно-економічний інститут
БЕВЗ С. В.
Вінницький національний технічний університет
YAREMKO S.,
КUZMINA О.
Vinnytsia Institute of Trade and Economics
BEVZ S.
Vinnitsa National Technical University

DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2020-278-1-29
Надійшла / Paper received: 04.01.2020
Надрукована / Paper Printed: 11.03.2020

Анотація мовою оригіналу.

В статті досліджено поняття електронного бізнесу та електронної комерції; виявлено особливості ведення електронного бізнесу на основі мобільних платформ засобами мережі Інтернет; здійснено аналітичний огляд та порівняльний аналіз за розробленими критеріями найбільш поширених у світі мобільних платформ для електронної торгівлі. Це дозволило виявити переваги і недоліки сучасних засобів електронної торгівлі у мережі Інтернет та розробити рекомендації щодо впровадження компонентів, що підвищать ефективність їх використання. В цілому, можна відзначити, що розроблення та впровадження мобільних платформ є безумовно одним із ключових напрямів розвитку електронного бізнесу, оскільки вони є сучасним та ефективним засобом збільшення прибутку та впізнаваності бренду.

Розширена анотація англійською мовою.

Currently, the use of the Internet in today’s competitive business environment is of strategic importance. This is due to the increase in the number of users computer networks and their transformation into the main channel of sales goods and services for many industries. However, despite the widespread adoption of e-business, many aspects of its organization and functioning remain poorly understood and need further development, which indicates the relevance of the chosen research area. The purpose of this article is to provide an analytical overview of modern mobile e-business platforms and their comparative characteristics, which will reveal the advantages and disadvantages and make a reasonable choice of the most optimal mobile platform for Internet commerce. For today, a number of mobile platforms have been developed and are being used, which have become world leaders in the field of e-business. Among them, the most famous are Amazon, eBay, Walmart and others. Priority development of e-business based on mobile accessories, due to the fact that it is appropriate to use on mobile structures, which converges for users and entrepreneurs. Therefore, it can be argued that the mobile e-business application is another effective tool for increasing sales for businesses, because it is always available and popular with customers to find and buy the right products. These applications were reviewed and their comparative characteristics carried out according to the developed criteria. Based on the review and comparative analysis of the most famous mobile platforms, the main components that were required for their effective functioning were suggested. Overall, it can be noted that the development and implementation of mobile platforms is definitely one of the key areas of e-business development, as they are a modern and effective means of increasing profit and brand awareness.

Ключові слова: електронний бізнес, інтернет-торгівля, електронна комерція, мобільна комерція, розвиток електронного підприємництва, мобільні додатки.

References.

1. Aleksunin V. Elektronnaya kommerciya i marketing v Internete / Aleksunin V., Rodigina V. – M. : Dashkov i Ko, 2005. – 216 s.
2. Ananiev O. M. Informatsiini systemy i tekhnolohii v komertsiinii diialnosti : idruchnyk / Ananiev O. M., Bilyk V. M., Honcharuk Ya. A. – Lviv : Novyi svit, 2006. – 584 s.
3. Balabanov I. P. Elektronnaya kommerciya / Balabanov I. P. – SPb : Piter, 2004. – 336 s.
4. Hrekhov A.M. Elektronnyi biznes (E-komertsiia) : navchalnyi posibnyk / Hrekhov A.M. – K. : Kondor, 2008. – 302 s.
5. Drachov V. Mobilna torhivlia yak odyn z perspektyvnykh napriamkiv elektronnoi torhivli / V. Drachov // Zhurnal yevropeiskoi ekonomiky. – 2005. – T. 4, cherven. – S. 242–255.
6. Kovalenko O. Rozvytok pidpryiemnytstva v Internet-torhivli / O. Kovalenko // Visnyk KNEU. – 2005. – № 6. – S. 2833.
7. Iarova I. Internet yak instrument prosuvannia produktsii promyslovykh pidpryiemstv / I. Yarova // Ekonomika Ukrainy. – 2006. –№ 3. – S. 48–54.
8. Hejg M. Osnovy elektronnogo biznesa / M. Hejg. – M. : FAIR-PRESS, 2002. – 208 s.
9. Tardaskina T.M. Elektronna komertsiia : navch. posibnyk / Tardaskina T.M., Strelchuk Ye.M., Tereshko Yu.V. – Odesa : ONAZim. O .S. Popova, 2011. – 244 s.

 

Post Author: npetliaks

Translate